מותו של שליט כווית ברקע משבר כלכלי קשה במדינה

מותו של שליט כווית שיח' סבאח אחמד א-סבאח (בן 91) היום בוודאי לא יסייע לתחושת הביטחון ביחס לכלכלה המקומית. מאז פרץ משבר קורונה, המשבר במשק הכוויתי ש-90% מהכנסות היצוא שלו נשענות על הנפט רק הלך והחמיר. לא במקרה שר האוצר, בראק א-שיתאן הזהיר כי אם המצב יימשך המדינה לא תוכל לשלם למועסקיה את שכרם כבר החל מהחודש הבא. מדובר בעניין רב חשיבות שכן 80% מהכוויתים מועסקים על ידי הממשלה. ההוצאות הבסיסיות של משפחה ממוצעת בכווית מגיעים לכ-2000 דולר בחודש והתלות בשכר מהמשרה הציבורית היא מכרעת.

כווית כמו מדינות מפרץ אחרות מתחילה לשלם את מחיר ההוצאות המופרזות בעידן של הכנסות יורדות מנפט. אחת הבעיות העיקריות היא סובסידיות הענק שאחראיות על 75% מההוצאה הציבורית. עקב אכילס של כווית שהיא לא עשתה את ההתאמות הנדרשות כדי לעמוד באתגרים הללו ומוצאת עצמה מול שוקת שבורה.

News1 | אמיר כוויית סבאח מת בגיל 91

חשוב לציין כי לכווית יש גב כלכלי – מדובר בקרן עושר ריבונית ששוויה כ-550 מיליארד דולר והיא אחת הגדולות בעולם. עם זאת, ההון הזה אמור לשרת את הדורות הבאים של הכוויתים ולכן סוגיית השימוש בכספים הללו יוצרת ויכוח פנימי. יש כאלה הקוראים לעשות שימוש בכסף הזה היום נוכח מצב הביש אליו נקלעה קופת המדינה. אחרים טוענים כי אם כווית תיגע בכסף הזה בתוך כעשור היא תגיע למצב של פשיטת רגל ולכן מה שצריך עתה זה תכניות יעילות לגיוון המשק. מצב הביש אליו נקלע המשק מלווה גם בגילויים חמורים לגבי היקף השחיתות בכספי המדינה בה מעורבים גם חברים מהמשפחה השלטת.

מותו של המנהיג הוותיק גם אם בשבועות האחרונים היה מחוץ לתמונה מערערת עוד יותר את הביטחון לגבי הצלחת המשק לצאת מהמצר, דבר המדגיש עוד יותר את גודל האתגר בפני השליט הבא – האמיר נוואף אל אחמד בן ה-83.

כווית מחרימה מוצרים איראנים בשל התמיכה בסוריה

קרדיט : ערוץ הטלגרם דורון פסקין