האם השאיפה הגרעינית המתחדשת של עיראק מעוררת חשש בישראל?

האם השאיפה הגרעינית של עיראק מעוררת חשש במערכת הביטחון הישראלית?

העיתון הרוסי איזבסטיה מפרסם דו"ח ובו הודעה על החלטתו של ראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-קזמי להקים ועדה שתשקול הקמת כור גרעיני, דבר שישראל חוששת ממנו מאוד.

במאמר נאמר כי למרות ההודעה של בגדאד כי בניית הכור הגרעיני תהיה למטרות שלום בלבד, ההחלטה מעוררת חשש בישראל שתקפה בעבר את מתקני הגרעין גם בעיראק וגם בשכנתה סוריה.

על פי העיתון, מחוייבותה של ההנהגה העיראקית לפיתוח פרוייקט הכור הגרעיני הפכה למציאות ברורה, לאחר ההצהרה שפרסם ראש הרשות העיראקית לשליטה במקורות רדיואקטיביים, כמאל חוסין לאטיף, שאישר כי ראש ממשלת עיראק מבין את החשיבות של אנרגיה גרעינית.

לאטיף אמר כי עיראק מקווה להחזיר את מעמדה בתחום הגרעין וכי מאמצים אלו נתמכים גם על ידי מועצת הביטחון של האו"ם.

עוד ציין כי אנרגיה גרעינית תסייע למדינתו במחקר רפואי, תפתח חקלאות ותעשייה, תפחית את שיעורי האבטלה, תספק הזדמנויות לכמה פרויקטים חינוכיים ותיפטר מהתלות המלאה בנפט.

לדבריו, אם הדברים יסתדרו יוקם כור גרעיני בעיראק תוך חמש שנים.

עם זאת, הממשלה בבגדאד לא תוכל לבנות את הכור ללא סיוע בינלאומי.

בנוסף טוען העיתון, כי יש מי שהזהיר בחוגי הביטחון הבכירים כי ישראל לא תרשה את הקמת כור זה וכי כל ניסיון להקימו ייתקל בתגובה צבאית נמרצת.  (קרדיט: יוסי אליעזר – 301 העולם הערבי)

הפרשן הצבאי של האתר – גיא א. מעיר כי "הקמת כור גרעיני לצרכי חשמל הוא לא בהכרח מהלך שמוביל לייצור פצצת גרעין. יש כורים באיראן כמו בבושהר שמנוהלים עי רוסיה שמטפלת במוטות הדלק מחוץ לאיראן ויש כורים במדינות המפרץ. הכל עניין של איזה כור נבנה, מי מנהל אותו ומה שרשרת ההזנה והמיצוי של החומר הבקיע. במיזמים הקודמים של סדאם בעיראק התכלית הייתה צבאית וכך נבנה הכור והמכונים הנלווים. בהמשך נזנחה הדרך בזו ונוסו במקביל כמה שיטות העשרה עד המלחמה."

Iraq Asks UN to Help Build New Nuclear Power Reactor | Financial Tribune

הערה ברקע הידיעה : האם ניתן לראות את טביעות האצבע האיראניות מאחורי יוזמה זאת ? האם ראש ממשלת עיראק, הנחשב במקורו פרו אמריקאי , נדחף ע"י גורמים פנימיים עיראקים להרפתקאה גרעינית, לפי הכוונה איראנית ,  שהוא לא רוצה אותה ? 

גם אם ראש הממשלה יאלץ לאתחל פרוייקט זה מי יתקע כף שהוא ישאר בתפקידו ולא יוחלף ע"י גורם פרו איראני קיצוני כמו שהיה בתקופות קודמות שאולי אף ינסה לסלק את המעצמות ממעורבותן בפרוייקט הגרעיני לאחר שכבר סיימו את בנייתו ולשווק את מוצריו לאיראן,לכאורה, במהלך עיסקי רגיל ? 

יותר שאלות ,יותר אי וודאות, ויותר חשש מעצם התנעת פרוייקט שכזה במדינה הנצבת כבר זמן רב על כרעי תרנגולת ומערכות השלטון אינן מסוגלות לשלוט ולחסל את הטרור הפוגע בעיראקים בתדירות יומית וממרר את חייהם . 

אין מצב לפרוייקט גרעין במדינה שמצב הביטחון פנים שלה הוא כה רעוע!!

Iraq to sue Israel for destroying nuclear reactor in 1981

קרדיט לתמונה:  (Photo: Yedioth Achronoth archives)

קרדיט לתמונה השער : בריטניקה