יוון הייתה מוכנה להעביר את האי קסטלוריזו לידי הטורקים ב-1964

יוון הייתה מוכנה להעביר את האי קסטלוריזו לידי הטורקים ב-1964 ולאפשר להם להקים בו בסיס צבאי, וזאת בתמורה לנכונות טורקית להגיע להסכם על קפריסין – כך עולה ממסמכים מסווגים של סוכנות הביון האמריקאית (CIA) שהותרו לפרסום.

במהלך 1963-64 התרחשו עימותים אלימים בין קפריסאים יוונים לבין קפריסאים ממוצא טורקי ברחבי האי שהביאו למותם של מאות בני אדם ולעקירתם של עשרות אלפי תושבים. בעקבות זאת, נשלח כוח שמירת שלום של האו"ם, אולם גם הטורקים התערבו צבאית עם הפצצות אוויריות קשות לפני שהאש נפסקה באוגוסט 1964.

היומון היווני קתימריני חשף הערב מסמכים מסווגים של ה-CIA שתיארו שיחות בין ראש ממשלת יוון, גיאורגוס פפנדריאו, לבין השגריר האמריקאי באתונה, הנרי לבואיש, ביולי 1964. לפי לבואיש, פפנדריאו הדגיש כי "הצורך למצוא פתרון לבעיית קפריסין הוא דחוף" וכי הוא רוצה להימנע ממלחמה עם טורקיה בכל מחיר. "מלחמה תהיה פי מאה יותר רצינית עבור יוון מאשר עבור ארה"ב", צוטט ראש הממשלה היווני.

מהמזכר עולה כי פפנדריאו הביע תמיכה בשיחות שעמדו להיפתח בז'נבה, במיוחד לאור ההתקרבות בין נשיא קפריסין מקאריוס לבין מצרים וברה"מ. על כן, הוא העלה בפני השגריר האמריקאי מספר הצעות אפשריות שנועדו לקרב את הצדדים לפתרון סביב קפריסין.

בין השאר, הוא הבטיח להעניק את כל הערבויות הנדרשות לביטחונו של המיעוט הטורקי באי, כולל פיקוח מטעם האו"ם ואף הציע להפוך את הבסיסים הבריטיים בקפריסין לבסיסים של נאט"ו, כולל עם חיילים טורקים ומפקד טורקי. לטענתו, הבריטים הביעו נכונות לשקול את הרעיון.

רעיון נוסף היה להעביר את האי קסטלוריזו, מדרום ליוון, לידי הטורקים כדי להקים בו בסיס צבאי וזאת כדי לשכנע אותם לוותר על נוכחות צבאית בקפריסין. עם זאת, הדיפלומט האמריקאי הטיל ספקות שההצעה תזכה לתמיכה טורקית. "ההצעה לא יכולה להיחשב נדיבה מדי", כתב. "האי צחיח באופן כללי, אין בו מגזר חקלאי או מלאכת יד משמעותית והאוכלוסייה מצטמצמת. יש לו נמל מוגן קטן, אבל אין בו ציוד לתיקון ספינות או מתקני אחסון ותדלוק. הוא גם לא מתאים למתקני תעופה".

בסופו של דבר, המאמצים לקדם הסדר שלום לא צלחו וביולי 1974, אחרי ההפיכה הצבאית בקפריסין והרצון להסתפח ליוון, הובילו לפלישה טורקית ולהשתלטות על החלק הצפוני של האי – כפי שנמשך עד היום.

קסטלוריזו – ויקיפדיה

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם