כך הביסה טייוואן את הקורונה

אחת המדינות הבודדות שיכולה להתגאות בהתמודדות שלה עם הקורונה היא טיוואן.
500 חולים בכלכלה של 23 מיליון תושבים עם מסעדות פתוחות, בתי מלון מלאים ומערכת חינוך שלא הופסקה.

ההישג הזה נובע מהרצינות שבה מתמודדת המדינה עם המגיפה. כדי להבין זאת יש לחזור אחורה ל-2002, שבה הופיעה לראשונה מגיפת הסארס שחשפה את הצורך בהקמת גוף שיעסוק בניהול אסונות. במסגרת זו, הוקם מרכז פיקוד לאומי בתחום הבריאות. במקרה של מגפה הסמכות לטיפול בה מועברת אליו באופן כמעט בלעדי ומיידי.
עד כמה מיידי? ב-31.12.19 עלו פקחים לטיסות ישירות מווהאן, סין, לטיוואן ובדקו אם לנוסעים יש סיפטומים; ב-21.01.20 התכנסה המועצה לביטחון לאומי כדי לתאם את פעילות משרד הבריאות, הכלכלה והחינוך. בזכות ההיכרות עם מגיפות, כבר עם המפגש הראשוני עם המגפה עלתה המודעות ללבישת מסכה.

אז כשרוב העולם עבר לעבודה מרחוק, גדל הביקוש למוצרים אלקטרוניים שהשבבים שלהם מיוצרים בטייוואן כגון לפטופים, מצלמות רשת ומחשוב. בזכות ההתמודדות עם המגיפה כמעט ולא נפגעה שרשת הייצור של טייוואן. תחזית הצמיחה של כלכלת טייוואן היא 1.5% אפילו ב 2020.

איך זה השפיע על הבורסה בטייוואן?
מדד המניות המרכזי Taiex עלה ב-2020 מעל 1%. לשם ההשוואה, S&P500 אחרי העליות והירידות עלה השנה פחות מ0.4%. בשנה האחרונה עלה המדד הטייוואני ב- 12.5%, לעומת 9% למדד האמריקאי. ב-2019 היה Taiex אחד החזקים בעולם עם תשואה של 24%.

הסקטור הגדול ביותר בבורסה בטייוואן הוא טכנולוגיה. בבורסה נסחרות מעל 320 חברות טכנולוגיה, קצת מעל שליש מסך החברות הסחירות. שווי השוק הכולל של 900 החברות בבורסה הוא כמעט 900 מיליארד דולר אמריקאי.

החברה הגדולה בבורסה המקומית היא יצרנית השבבים טייוואן סמיקומדקטור שעלתה השנה 28%. הון היי, שמה הסיני של חברת פוקסקון המייצרת רכיבים אלקטרוניים לאייפון ולמכשירים רבים אחרים, היא עוד ענקית של הבורסה בטייוואן. לנוכח ריבוי חברות הטכנולוגיה במדד, מכפילי הרווח המשתקפים בה גבוהים יחסית.

קרדיט:ערוץ הטלגרם הראל פיננסים