"אסד וממשלו שוקלים לחדש את השיחות עם ישראל"

הפרשן המוביל בעולם הערבים דיווח בעיתון הנקרא ביותר במרחב שאסד וממשלו שוקלים לחדש את השיחות עם ישראל

לפי הדיווח, בהתייעצויות בדמשק עלה הרעיון לחתור בחסות משותפת רוסית-אמריקנית על תהליך חדש של מו"מ

הפרשן מספר 1 בעולם הערבי לענייני סוריה, איבראהים חמידי, אומר שהנשיא אסד ויועציו שוקלים את הכדאיות של יוזמה לחידוש המשא ומתן עם ישראל.

במאמר שפרסם בעיתון הסעודי אל-שארק אל-אווסט, העיתון הנפוץ ביותר במרחב הערבי, אומר חמידי כי בכל פעם שסוריה נקלעה למצוקה קשה, בחרו גם הנשיא חאפז אל-אסד וגם בנו בשאר, לפתוח בשיחות עם ישראל במטרה להגיע לוושינגטון דרך השער של ירושלים.

הוא מסביר כי סוריה שרויה עכשיו במשבר חמור, הן בגלל ההדרדרות המהירה של המשק המקומי, הקטטות הבלתי פוסקות בין ראשי הצבא וחבורת אנשי העסקים המקיפה את אסד וגם בגין הקיפאון בזירת הלחימה שמתבטא במצב אנדרלמוסי בצד הסורי של הגולן, בהתבססות הטורקית בצפון המדינה ובהתגבשות של הסכם אחדות בין הסיעות היריבות של הכורדים בשטחים שממזרח לנהר פרת בחסות האמריקנים.

חמידי אומר שבהתייעצויות בדמשק, עלה הרעיון לחתור בחסות משותפת רוסית-אמריקנית על תהליך חדש של משא ומתן ואולם לא ברור לאסד כיצד יגיבו פטרוניו האירניים על ניסיון כזה.

יש להדגיש שחמידי הוא בעל מקורות יוצאים מן הכלל זה שנים רבות בצמרת המשטר, אף שבחר בשנים האחרונות שלא להמשיך להתגורר במולדתו.

מן המאמר עולה שאין החלטה בדמשק בשלב זה האם לבצע תפנית חדה בכיוון זה וכרגע מדובר רק במחשבות ראשוניות. חמידי מציין שאסד ער לעובדה שהנשיא טראמפ הכיר כבר בריבונות ישראל על הגולן אבל מהרהר באפשרות שהנשיא פוטין ימצא נוסחה יצירתית של אבחנה בין שליטה ביטחונית בפועל לבין ריבונות פורמאלית. הוא איננו מסביר האם נערכו גישושים בעניין זה אצל ישראל.

לסיום נזכיר שבתוך מערכת הביטחון הישראלית ובמכוני מחקר שונים בארץ דובר באחרונה על היתרונות והחסרונות של הידברות עם אסד כאמצעי לחולל היפרדות של סוריה מאירן ולגרום לעזיבת היועצים האירניים והמיליציות שלהם מן המדינה.

גבי סיבוני: "שימוש בנשק כימי מצד אסד נגד ישראל, צעד התאבדותי" - שוק ההון |  Bizportal

קרדיט : אהוד יערי – אן 12