מטוס לוחמה אלקטרונית אמריקאי במשימה התקפית ליד גבול איראן

ב- 24 בספטמבר נצפה מטוס "לוחמה אלקטרונית" EC-130H מדגם compass call של ארה"ב מעל האזורים הדרומיים והמזרחיים בעירק. מקורות יודעי דבר טוענים כי המטוס היה במשימה "התקפית".

המטוס המריא ב -24 בספטמבר מבסיס האוויר אל-דחפרה בבירת איחוד האמירויות, אבו דאבי. לאחר חציית המפרץ הפרסי נכנס המטוס למרחב האווירי של עירק וטס בין המחוז הדרומי של בסרה לעיר קוט המזרחית, בקו המקביל לגבול עירק-איראן.

EC-130H Compass Call - The Most Dangerous Electronic Attack Aircraft

המטוס הזה הוא גרסה שונה מאוד של ה- C-130 הרקולס שפותח כדי לשבש את תקשורת הפיקוד והבקרה של האויב, לבצע פעולות מידע נגדי פוגעניות ולבצע התקפות אלקטרוניות מסוגים שונים. מטוסי ה- EC-130H של חיל האוויר האמריקני מבצעים משימות מעל המפרץ הפרסי על בסיס קבוע. אף על פי כן, לעיתים נדירות הם טסו מעל עירק.

מקורות פרו-איראניים טוענים כי הגברת הפעילות הצבאית והמודיעינית של ארה"ב בסמוך לגבולות איראן מהווה אינדיקציה להכנות של ארה"ב-ישראל לפעולות אגרסיביות באיראן. למרות זאת, בתנאים הנוכחיים, סכסוך איראני-אמריקני פתוח וגלוי באזור המפרץ הפרסי בעתיד הקרוב נותר תרחיש לא סביר. במקביל, הסכסוך בין כוחות הפרוקסי המובילים על ידי איראן לגוש בהנהגת ארה"ב וישראל הולך וגובר.

הפרשן הצבאי של האתר גיא א. מעיר כי המטוס משמש למשימות שיבוש אלקטרוני בעיקר ולא נועד לאיסוף סיגנלים אלקטרוניים  (סיגינט). אז יכול להיות שהיה במשימה התקפית או משולב יחד עם מטוס/כטב"מ סיגינט שאימת יעילות ההפעלה על מערכים איראניים. או במילים אחרות היה במשימות מיפוי המערכים האלקטרוניים האיראניים הפרושים לכיוון מערב.

EC-130H Compass Call Airborne Tactical Weapons System Aerial - YouTube