המתיחות בגבול הצפון וצפי לתגובת חיזבאללה – דעה

כבר מעל 65 ימים שכוחות צה"ל בגבול הצפון נמצאים בכוננות לפיגוע חיזבאללה.
במהלך התקופה הזו ישראל תקפה לפחות 3 פעמים בסוריה וחיזבאללה ניסה פעמיים להוציא פיגוע ונכשל.
כבר עבר חודש מאז ניסיון הפיגוע האחרון של חיזבאללה ועדיין הארגון לא ניסה שוב לממש את המשוואה. מדוע?
השבוע ביקשתי מהעוקבים להציע רעיונות. הנה תשובות נבחרות:
נדב: "כרגע המצב לטובתו, הוא מחזיק את צה"ל בכוננות חודשים, משמע הרבה כאב ראש לישראל, וכל זה ללא תגובה מישראל.
ברגע שהוא יגיב הוא הבין שישראל כבר לא תשתוק ובעימות קצר הוא רק יפסיד, לכן אין לו בעיה להמשיך את המצב עוד חודשים ארוכים."
ערן הרוש: "חיזבאללה באופן כללי משתדל להגיב בראוותנות ולאחר שניים או שלושה ניסיונות בהם יצא עם הזנב בין הרגליים לענ"ד יתכנן משהו מוקפד."
המתעניין: "חיזבאללה למוד המלחמה יודע שהזמן הוא הנשק הטוב ביותר שלו. כמו כן המצב הפנימי בלבנון לא מסייע לו ולכן חיזבאללה לא יכול להרשות לעצמו מערכה נוספת כרגע והוא מעדיף למשוך את הזמן, בדומה לאירנים, ולהגיב בזמן המתאים ביותר (מבחינתם)."

חיזבאללה אכן מושך את הזמן כי המצב הנוכחי טוב לו. חיילים בגבול הצפון בכוננות תמידית ושגרת הפעולה של החיילים בקו המגע משתבשת.
אך ככל שעובר הזמן האפקטיביות של ביסוס משוואת התגובה יורדת ולכן חיזבאללה לא יכול להמשיך עם המצב הנוכחי לנצח.
אך יש עוד סיבה, הגיונית יותר ומקבלת ביסוס על סמך גורמים בכירים במעהב"ט בראיונות לתקשורת.
כמו שאמר לי אחד העוקבים: "חיזבאללה לא רוצה לפשל". לאחר שפישל פעמיים בהוצאת פיגוע כירורגי בעזרת צליפה כדי לא לגבות יותר מחיי חייל אחד, נראה כי המתווה לא אפשרי במצב הנוכחי שבו ישראל מנסה ככל האפשר לא לאפשר לארגון להצליח לגבות חיי אדם בעזרת פיגוע (צליפה) וחיזבאללה צריך לחפש מתווים אחרים למימוש המשוואה, מתווים שאינם כירורגיים ויכולים להוביל למספר נפגעים גדול יותר.
לכן נראה כי חיזבאללה מכין את עצמו לתגובה גדולה יותר, בסגנון נ"ט וכדו', תוך הבנה כי הפיגוע עלול להוביל למספר נפגעים גדול יותר ובהתאם לכך גם תגובת ישראל תהיה עוצמתית יותר.
בעקבות כך בכירים במעהב"ט בשלל ראיונות דואגים להזכיר כי תגובת צה"ל תהיה עוצמתית וכי חבל לנצראללה לחזור על סיפור 2006 ולהגיד בדיעבד כי אם היה יודע שהחטיפה תוביל למלחמה לא היה מבצע אותה.
כמו שאמר סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, בראיון: "אנו ערוכים למגוון אפשרויות שבקצה שלהן נסראללה יצטער שהוא הוציא את הפיגוע הזה, אם יגיע. הוא כבר טעה פעם אחת בעבר בהערכת המצב שלו לגבינו והודה בכך. ייתכן שהוא הולך לעשות טעות נוספת. על הריגת שני חיילי גבעתי מנ"ט של חיזבאללה בהר דב בינואר 2015 בעקבות חיסול ג'יהאד מורנייה, לא הגבנו. אם יהיה אירוע דומה, ואם יהיו הלוויות בצד שלנו יהיו גם הלוויות בצד השני. אנחנו ערוכים לימי קרב וגם מעבר לכך, אבל כרגע עושים פעולות למנוע ולסכל זאת".
קראתם נכון, ישראל נערכת לימי קרב בצפון במידה ותגובה חיזבאללה תוביל להרוגים ישראלים. זו גם הסיבה לדיווחים השונים בתקשורת בתקופה האחרונה על עיבוי כוחות שריון ותגבור הגנ"א בצפון. לא כהכנה לתגובת חיזבאללה, אלא כהכנה למה שיבוא אחריה.
האם חודש היא תקופה מספיקה כדי לתכנן פיגוע נ"ט וכדו'? אני נוטה לחשוב שכן.
האם חיזבאללה, למרות כל האזהרות הישראליות, יחשוב שהכל זה דיבורים וישראל לא תעז להגיב בתקיפות בעקבות המצב הפנימי בארץ? אני מקווה שלא.
אז מתי יצא לפועל הפיגוע?
כמו שהזכיר העוקב בעילום שם: "חיזבאללה יגיב בימים הקרובים מאוד. הוא ינצל את זה שישראל לא רוצה להיגרר למלחמה שהיא במצב ממש לא טוב עם הקורונה. התגובה תהיה בעזרת נ"ט בסגנון התקפת מוצב או לחלופין התקפה של סיור או כוח על הגדר תוך שאיפה לפצועים/הרוגים מהצד הישראלי".
אסתייג מכך שהתגובה תגיע בימים הקרובים ואציין כי חיזבאללה יגיב ברגע שיוכל. זה יכול להגיע מחר וגם עוד שבועיים.

Tough words but Israel, Hezbollah don't want new war: Experts – Ya Libnan

קרדיט : ערוץ הטלגרם "האיש החושב"