השבוע שבין ה-18.9.20 ל- 24.9.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- מגעים לפיוס פנים פלסטיני בתיווך תורכי, על רקע האכזבה הערבית מהסכמי השלום בין ישראל לאמירויות ובחרין. הרש"פ מתקרבת לציר האסלאם הקיצוני שמובילות תורכיה וקטר בגיבוי איראני.
*- התקפות קשות על מחמד דחלאן, נוכח יחסיו הקרובים עם שליט האמירויות, ופרסום שגוי לפיו אמר שגריר ארה"ב בישראל, כי בכוונת ארה"ב לחתור להעמדתו בראש הרש"פ. הפגנות נגד דחלאן בעיירה אלראם, ומעצר של תומכיו הבולטים באיו"ש.
*- המשך גילויי אנרכיה ברחבי איו"ש, כאשר קשיי השליטה של הרש"פ בשטח מונעים ממנה גם להתמודד עם התפשטות הקורונה. ברצועה מצליחה החמא"ס לרסן חלקית את התפשטות המגיפה תוך פגיעה קשה בכלכלת התושבים.
*- קריאה להחרמת ערבי ישראלי בעל ערוץ היוטיוב הגדול בעולם הערבי, בשל קריאות שלו להימנע מתפיסה סטריאוטיפית של ישראל ותמיכת איחוד האמירויות בערוץ. לעומת זאת, מממנת הקרן לקידום השלום של האיחוד האירופי סדרת סרטונים שכולה הסתה נגד ישראל וההתנחלויות, יחד עם ערוץ תקשורת פלסטיני.

ובהרחבה-

ההתקרבות של חלקים בעולם הערבי לישראל, דוחפת את הרש"פ לכיוון של הקצנה גוברת והתקרבות לחמא"ס ולאסלאם הקיצוני. השבוע הגיעו לתורכיה ג'בריל רג'וב ורוחי פתוח שליחי הרש"פ והפת"ח לשיחות פיוס עם נציגי החמא"ס. על פי דיווחים לא מאומתים קיבלה החמא"ס בשיחות את דרישות הפת"ח לגבי אופן ניהול הבחירות דהיינו בחירות בשיטה יחסית מלאה, ללא בחירות אישיות או אזוריות בחלק מהמושבים, וכן הפרדה בין הבחירות למועצה המחוקקת לבחירות לתפקיד יו"ר הרש"פ, מה שיאפשר לפת"ח אמצעי מילוט במידה וההפסד בבחירות למועצה המחוקקת יהיה "מהדהד" מדי. יצויין, שכמעט כל הסקרים צופים ניצחון של החמא"ס בבחירות אם אלה תתקיימנה.
לאחר סיום שיחות היום צפויים רג'וב ופתוח להגיע לדוחה בירת קטר, לשיחות עם האמיר ועם הנהגת חמא"ס במדינה זו, ובכלל זה עם ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית לשעבר של חמא"ס, ולאחר מכן יבואו לקהיר כדי לעדכן את ראשי המודכ"ל במדינה זו.
מנגד, סיים אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס ביקור ממושך בלבנון והגיע לתורכיה, כדי להשתלב במו"מ עם רג'וב ופתוח, כשלצדו סגנו צאלח אלעארורי. טרם צאתו מלבנון נתקבל אסמאעיל הניה בקבלת פנים של ראשי מדינה באחד המועדונים הלבנוניים, כשהנוכחים שרים לכבודו: "שמע איסמאעיל, לעולם לא נכיר בישראל.

במקביל, שוחח אבו מאזן עם הסולטן ארדואן, וביקש ממנו לסייע לרש"פ בקיום בחירות פנימיות. במקביל הודיע ריאד אלמאלכי, שר החוץ של הרש"פ, כי הרש"פ מוותרת על תפקיד יו"ר הליגה הערבית, במחאה על סירובה לגנות את מהלכי הנורמליזציה ביחסים של חלק ממדינות ערב עם ישראל.
כמובן שהמציאות הזו מקרינה על התגברות המתיחות בשטח הן ברצועה והן באיו"ש. ברצועה ממשיכים אנשי החמא"ס לאיים בחידוש ירי הרקטות, ומבצעים מעת לעת ירי רקטות לכיוון הים כדי להפגין את כוחם, כשבמקביל נמשכות הכנותיהם לעימות, והשבוע נהרג פעיל חמא"ס מצפון הרצועה ועוד 7 נפצעו בקריסת מנהרת טרור על ראשם. בהקשר זה, דווח על שיגור מטח בלוני תבערה השבוע לכיוון ישובי עוטף עזה. כן מזהירים בחמא"ס, כי אם לא יסופק להם ציוד חיוני למאבק בקורונה הם יחדשו את האלימות באופן מיידי.
באיו"ש ממשיכות להתגבר התקריות האלימות בין מתפרעים לחיילי צה"ל. כך, בכפר ברטעה שבגזרת ג'נין מת מהתקף לב רופא שיניים מקומי שנפגע מרימון הלם שידו חיילי צה"ל במהלך התפרעויות. הפרות סדר קשות היו השבוע בעוד מספר רב של מוקדים, דוגמת הכפר קדום שבגזרת קלקיליה, העיר ראמאללה, העיירה עיסאויה ועוד.
במישור הציבורי בלטה ההתקפה כנגד מחמד דחלאן בתגובה על תרגום שגוי של דברי השגריר פרידמן לעיתונאי ישראלי, לפיהם ארה"ב עשויה להביא להכתרת דחלאן כיו"ר הרש"פ. גם דחלאן עצמו התנער מדברים אלה , ולמרות תיקון הידיעה, הפגינו נגדו פעילי פת"ח באזור אבו דיס.

מנגד, עצרה הרש"פ כעשרה מבכירי מחנה דחלאן שעברו מהרצועה לראמאללה. הבולט בהם סלים אבו צפיה, מי שהיה מנהיג אסירי הפת"ח בבתי הכלא, ובהמשך האחראי על המעברים ברצועה, מטעם הרש"פ. אנשי דחלאן תקפו את הרש"פ בשל מעצרים אלה ואף קיימו תהלוכת מחאה ברצועה.
ובחזרה לרצועה, שם התפתח עימות בין בעלי הגנרטורים לשלטונות החמא"ס שדרשו מהם להוריד בלמעלה משקל את התעריף לקוט"ש. בעלי הגנרטורים הוזהרו, כי הם יעצרו והגנרטורים יוחרמו מהם אם לא יענו לדרישה זו. בעלי הגנרטורים נאלצו להיכנע, והסתפקו בהודעה של ועד בעלי הגנרטורים על התפרקות, נטישת משרדי הועד בעיר עזה.
ובאיו"ש: נמשכים גילויי אנרכיה מקומיים ובין היתר דווח על קרבות חמולות שכללו שימוש בנשק חם ונפגעים בדרום העיר חברון, ובכפר בית פג'ר. בנוסף בוצע ירי לעבר חנות בחברון ממנו נפצעו שניים. רכב שנמלט מהמקום דרס איש מנגנונים ופצע אותו קל.

הנה תמונות:

ובכביש נחל קידרון המחבר בין עוטף ירושלים לגוש עציון נמצא רכב ובו גבר ושתי נשים שנורו למוות. הרקע טרם הוברר.
מובן שמציאות זו, בה הרש"פ מתקשה לשלוט בשטח מביאה להמשך התפשטות הקורונה באזור, חתונות נמשכות ורק במקרים בודדים מצליחים המנגנונים למנוע זאת, וכמובן שהמסחר מתנהל באין מפריע ורק בתי הספר נותרו סגורים. השבוע נמסר, כי אבראהים רמדאן מושל שכם הועבר לטיפול נמרץ, לאחר שמחלת הקורונה שפגעה בו החמירה. עם זאת, הרש"פ סגרה סופרמרקט בכפר יאסוף בשל מתן שירות למתנחלים, בניגוד לצו האוסר זאת, כחלק מהמערכה לעצירת הקורונה (וכמובן שכחלק מהמערכה נגד המתנחלים). מחמד אשתיה , ראש ממשלת הרש"פ הכריז שצעדי הריסון לבלימת הקורונה יוגברו, אך אין לו באמת יכולת לעשות זאת.

הנה דוגמא לחתונה בשכם, בה החתן ואביו יורים באויר במהלך האירוע. על מסיכות וריחוק אין מה לדבר:

ברצועה, ניכר שצעדי הריסון בהם נקטה החמא"ס הביאו לירידה מסויימת בהיקף התפשטות המגיפה, אבל ברור לאנשי החמא"ס שהם יאלצו לבטל חלק ניכר מהמגבלות נוכח המצוקה הכלכלית של התושבים, כאשר כבר עתה, הוסרו חלק מהמגבלות, ובשבוע הבא צפויה פתיחה חלקית של מעבר רפיח. עם זאת, בכל מקום בו מתגלים חולי קורונה מוטל מיידית עוצר מחודש. אנשי החמא"ס מפגינים שליטה ללא כל היסוס ובין היתר היכו קשות למוות אישה שנכחה בחנות שנפתחה למרות העוצר במחנה, מה שהביא את בני משפחתה לפרסם גילוי דעת הדורש את פיטורי תופיק אבו נעים, הממונה על בטחון הפנים מטעם חמא"ס ברצועה.
לצד זאת, יצויין דבר מותו של עציר בן 49 בבית המעצר המשטרתי בבית לחם. מדובר בסוחר שנעצר בשל תשלום בצ'קים ללא כיסוי, מה שעורר מחאה חריפה נוכח ההתעלמות מהמצוקה הכלכלית הגוברת של התושבים. בני משפחתו הפגינו במחאה על האירוע ליד בית החולים המקומי.
ובמישור הכלכלי, למרות ההודעה על נכונות ממשלת קטאר להלוות לרש"פ כסף לתשלום המשכורות מודיעה ממשלת הרש"פ, כי בשבוע הבא יקבלו עובדי המנגנון הציבורי רק מחצית ממשכורת אוגוסט וגם זה לקראת סוף ספטמבר. התאחדות המורים הזהירה בתגובה, כי אם לא יקבלו המורים שכר מלא עבור חודש ספטמבר כבר בתחילת אוקטובר הם יפתחו במאבק מקצועי וציבורי.
במקביל, מכריזה הנהלת אונר"א, כי כרגע אין לה מקור תקציבי למשכורות אוקטובר, נוכח גירעון של 200 מיליון דולר בתקציבה השוטף. לקוראים המודאגים אומר כבר עתה: אל דאגה הכסף יימצא, כמו שנמצא מימון לחלוקת מזון ל-1.1 מיליון עזתים שרבים מהם מתו מזמן.
ולסיום: מיהו הערבי עם הכי הרבה צפיות ביוטיוב, שכמעט אף אחד מכם לא שמע עליו ?  זהו נציר יאסין, צעיר יליד הכפר עראבה שבגליל, שלאחר לימודים ועבודה בחברת הייטק בארה"ב, החל לשוטט בעולם עם מצלמה, לצלם קטעי וידיאו ובזמן קצר הגיעה ל- 28 מיליון מנויים בערוץ היוטיוב שלו הזוכה לכינוי "נאז". לאחרונה החליטו אנשי BDS לקרוא להחרמתו, לאחר שבמספר סרטונים קרא להתעלם מהסטריאוטיפים על ישראל, וכן הודיע על פתיחת אקדמיה ל"יוטיוברים", בה מלמדים גם ישראלים, כמו הבמאי יונתן ביליג. יאסין מקבל מימון מאיחוד האמירויות מה שמגביר עוד יותר את השנאה כלפיו.

הנה סרט של BDS הקורא להחרמתו של נאז, ובו קטע בו "נאז" עצמו קורא שלא להתייחס לישראל בצורה מעוותת:

אבל אם אתם מודאגים שמא בעקבות קריאתו של "נאז" לחדול מהראיה הסטריאוטיפית, יתחילו הערבים להסתכל על כל אדם באשר הוא, אל דאגה. האיחוד האירופי במסגרת הארגון לקידום השלום דואג לממן סדרת תכניות הסתה סטריאוטיפיות במיוחד נגד ישראל וההתנחלויות יחד עם רשת התקשורת "מען", הנקראת "לטשאת" – סטירות. שם מופיעים היהודים עם טלית גם כשהם משקים את הגינה, בעוד השכן הערבי נאלץ לשאוב מים מן המעיין כיון שאין לו מים בכפר. היהודים מונעים מהערבי לפתוח חלון בביתו כי זה נגד חוקי הבניה, מתעלמים מהחוק הבינלאומי, יורים בילדים המיידים אבנים וכיו"ב.

הנה דוגמא לאחד הפרקים הללו:

כתיבה וחתימה טובה, שנה טובה, שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש