איראן והמו"מ להקמת ממשלה בלבנון

המבוי הסתום במאמצים להקמת ממשלה חדשה בלבנון נמשך. אבן הנגף העיקרית היא הדרישה של המחנה השיעי בראשות, חיזבאללה ואמל כי תיק האוצר יישאר בידיהם. לעומת זאת, מוסטפא אדיב, ראש הממשלה המיועד, מתעקש על כך שיהיה סבב תיקים ושמשרד האוצר אינו נכס של אחת העדות.

השיעים מתנגדים לכך שמשרד האוצר לא יהיה בידיהם מהטעם הברור שחתימת שר האוצר לצד חתימת ראש הממשלה והנשיא הן אלה שמאשרות הוצאות תקציביות. במילים אחרות, חיזבאללה רוצה לשלוט בברז תקציב המדינה לצרכיו. כרגע לא ברור איזה צד ימצמץ ראשון. המאבק על תיק האוצר כבר יצר חילופי דברים בין המנהיגים הדתיים של הנוצרים והשיעים בסוגיה זו.

ההתעקשות על תיק האוצר מעוררת שאלות לגבי העתיד במידה שאיכשהו הצדדים יתגברו על המכשולים להקמתה. הממשלה הבאה תצטרך לקבל החלטות קשות כמו קיצוץ הסובסידיות לדלק, לחם ותרופות. כמו כן היא תצטרך להתחיל להניע את עבודות השיקום בביירות ובניית הנמל מחדש. הרפורמות, כולל קיצוץ במשרות במגזר הציבורי, צפויות לעורר מחאה עממית ואם הממשלה עוד טרם הקמתה אינה משיגה אחדות ספק איך תוכל להתמודד עם הבעיות בעתיד.

כל זה מוליך למסקנה שאולי המשבר הנוכחי הוא גם חלק מהמאבק בין טהרן לוושינגטון. האיראנים "משחקים על זמן" עד לבחירות בארה"ב, למרות שהאחרונה מכבידה את נטל הסנקציות. התקווה של משטר האייתולות הוא שכל ממשל בוושינגטון לאחר הבחירות יצטרך להיכנס למו"מ עם איראן לגבי מציאת פתרון בלבנון. אם זה כך וממשלה בלבנון לא תוקם בקרוב הכאוס הלבנוני רק ילך ויתרחב.

קרדיט:ערוץ הטלגרם דורון פסקין

עוד כתבה בנושא: