מבזקי חדשות ליום 21-9-2020. מתעדכן

*- איראן : לפני זמן קצר הודיע מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו על השבת רוב הסנקציות וגם אמברגו הנשק על איראן שנחתמו בהסכם הגרעין (עתיד היה להסתיים ב18.10.2020). מהלך זה מגיע על מנת לשמור על השלום והיציבות באזור כך אומר פומפאו. מדובר בבשורות טובות מאוד ופתיחת שנה מצוינת.

*- טרור הבלונים : במהלך היום יחידות הבלונים השונות של ארגוני הטרור ברצועת עזה איימו על חזרת הפרחות בלוני התבערה והנפץ החל ממחר עקב אי יישום ההבנות שסוכמו ב31.8.2020 על הפסקת הפרחות הבלונים.

אין ספק שגם הקורונה משחקת כאן תפקיד מרכזי , התפשטות הקורונה ברצועת עזה מהירה מאוד ויש לומר מדאיגה.
בעזה יצטרכו מכונות הנשמה , עוד בדיקות וסיוע רפואי , אין ספק שהחזרת הפרחות בלוני הנפץ והתבערה היא אמצעי לחץ נוסף להשגת הדרישות.

(קרדיט: עולם החדשות בטלגרם)

*- "האג־י אסקר“ האיראני, המפקד הצבאי של מיליציית משמרות המהפכה האיראניים, הממונה על אזור אל-בוכמאל, נפגש עם קציני כוחות אסד ופקיד ממיליציית ההגנה הלאומית בעיר אל-בוכמאל ביום חמישי הראשון, 17 בספטמבר, על פי מקור מיוחד ברשת דיר אל אזור24.
המקור הוסיף כי הסיבה לפגישה הייתה דיון בהתקפות חוזרות ונשנות של אנשי כוחות אסד ומיליציית ההגנה הלאומית על המתנדבים המקומיים במשמר המהפכה. הוא הדגיש כי "האיראנים" הוציאו אזהרה חריפה למשתתפים במקרה והתקפות אלה יחזרו על עצמם.
ראוי לציין כי במהלך השבוע האחרון התרחשו עימותים בין כוחות אסד למיליציה של הגדוד ה -47 באל-בוקמאל, והמתיחות עדיין נמשכת.

*- סוכנות הידיעות AP: וושינגטון שולחת חיילים וכלי רכב משוריינים לסוריה להתעמת עם רוסיה.

התגבור נועד להיות אות ברור לרוסיה להימנע מכל מעשה פרובוקטיבי ולא בטוח נגד ארצות הברית ובעלי בריתה שם.

באוגוסט האחרון חשפה וושינגטון עימות בין סיור ביטחוני שגרתי של הקואליציה הבינלאומית נגד "דאעש", ובין צבא רוסי, סמוך לעיר מליקיה, בצפון מזרח סוריה.

מקור צבאי הצביע על כך שהרכב הרוסי פגע ברכב נגד מוקשים השייך לקואליציה, מה שגרם לפציעה בצוותו, וציין כי "כדי להרגיע את המצב, סיירת הקואליציה עזבה את האזור".

*-  עזה קורונה – משרד הבריאות בעזה הודיע כי ביממה האחרונה התגלו ברצועה 90 חולים חדשים. מצב החולים הפעילים: 1810.

*- מוקתדא א-סדר בדרשת יום השישי: "הנורמליזציה היא השפלה. אני מזהיר את נתניהו אויב האל, שלא תבוא לעיראק. ושלא תעז לחשוב על פתיחת שגרירות פה או על משהו מרגיז יותר. זה יהיה סופכם, לפי פסוקי הקוראן".

*- חוסן סאלמי : אדון טרמאפ אל תפקפק בנקמה שלנו כי היא מובטחת ורצינית … איראן תנקום בצורה הוגנת זו הסיבה שלא פגענו בחיילים שלכם בתקיפה על עין אל -אסד … אנו נתמקד באלה שהיה להם תפקיד ישיר או עקיף במותו של סולמאני האים אתם חושבים שנגיב על מותו של סולמאני בהרג שגרירה אישה ? "האמריקנים צריכים לדעת שאנחנו נפגע בכל מי שהיה לו תפקיד ישיר או עקיף בחיסולו הפחדני של הגנרל סולמאני וזו אזהרה רצינית אתה מאיים עלינו במתקפה גדולה פי 1000 ואנחנו אומרים ארה"ב תקבל תגובה חזקה אם היא אפילו תפגע בשערה אחת של חייל איראני. זאת האזהרה שלנו אנחנו לא נעסוק במלחמת מילים ומשאירים הכל למעשים.

*- נושאת המטוסים נימיץ נכנסה למפרץ הפרסי מדובר בספינת המלחמה הגדולה בעולם. מלווה בספינות קרב נוספות.

90 כלי טיס מסוגים שונים שמסוגלים להנחית 300 טון של פצצות בתקיפה אחת.

מי שיחשוב לתקוף את נושאת המטוסים ויצליח לעבור את מטוסי הקרב, ייתקל במערכות הגנה רבות עוצמה.

*- פומפאו: הנשיא הבין שאיראן היא האיום באזור ולכן שכנענו את המדינות במפרץ לעבוד עם ישראל כדי להבטיח את ביטחונם.

*- #רוחני: "אמריקה בהחלט תובס בהטלת סנקציות על איראן, ואיראן תגיב בצורה גורפת לבריונות האמריקאית. אבל אנחנו מוכנים לחזור להתחייבויות שלנו להסכם הגרעין אם החותמים על ההסכם יעמדו בו."

*- ‌ # המפרץ הערבי : נראה שטראמפ מתכוון להכריח את איחוד האמירויות הערביות, סעודיה וקטאר להתפייס לפני הבחירות

הוא שלח את קושנר לאזור לאחר כישלון התיווך הכוויתי והעומני, ואז שלח את פומפאו לפני 10 ימים ואז דיבר על שיחת טלפון עם כמה מדינות על נורמליזציה, ככל הנראה קטאר, כווית וסעודיה.

היום הגיע מזכ"ל מועצת שיתוף הפעולה במפרץ, "נאיף אל-חג'רף" לדוחה ונפגש עם שר החוץ הקטארי לאחר המסע הרשמי הישיר הראשון בין ריאד לדוחה.

*- # מזרח הים התיכון –
גרמניה ואמריקה דרשו מיוון לפרז מנשק מספר איים של יוון בים האגאי כדי להקל על המשא ומתן עם טורקיה. טורקיה מוטרדת במיוחד מהימצאותו של צבא יוון באי קוסטילוריזו, שנמצא כמה קילומטרים מחוף טורקיה.נמסר כי מקרון צייץ בטורקית, וביקש שהדיאלוג עם טורקיה יתקיים.

*- נציג לענייני חוץ וביטחון באיחוד האירופי – הצרפתי  "בורל": "אמריקה לא יכולה להיחשב כשותפה להסכם הגרעין, והיא לא יכולה להחזיר את הסנקציות של האו"ם." "אמשיך לעשות כל שביכולתי לשמור על הסכם הגרעין ועל יישומו המלא על ידי כל הצדדים. אני קורא לכל הצדדים להימנע מכל צעד שיכול להיחשב כהסלמה של המצב."

*-  # איראן – פומפאו אומר כי אמריקה הטילה מחדש את הסנקציות של האו"ם על איראן, ומוכנה לפעול נגד מדינות שאינן עושות זאת. בנוסף לאיסור מכיקת בנשק, הסנקציות יכללו איסור על העשרה ועיבוד של חומרים גרעיניים במדינה, בדיקה והפעלה של טילים בליסטיים על אדמת איראן, וכן העברת טכנולוגיות גרעיניות לאיראן לייצור טילים בליסטיים.

צפוי שיתקיים דיון גדול בנושא זה באו"ם, במיוחד מכיוון שרוסיה, סין, בריטניה, גרמניה וצרפת מסרבות להחזיר את הסנקציות נגד איראן.