ארה"ב: אתר חדש לזכרו של דווייט "אייק" אייזנהאואר הנשיא ה-34

בתקופה שבה אנדרטאות ופסלים מופלים או מושחתים בארה"ב, נפתח אתמול לציבור בבירה וושינגטון אתר חדש לזכרו של דווייט "אייק" אייזנהאואר, הנשיא ה-34 ומפקד הכוחות של בעלות הברית במלחמת העולם השנייה.

האתר, שמצטרף לאנדרטאות נוספות בוושינגטון של נשיאים ודמויות בולטות בהיסטוריה האמריקאית, החל מהנשיאים אברהם לינקולן ותומס ג'פרסון ועד מרטין לותר קינג, ממוקם מדרום לשדרה הלאומית, ליד המוזיאון הלאומי לתעופה ולחלל ובקרבת גבעת הקפיטול.

במקום הוצבו שתי סצנות עשויות אבן גיר וברונזה – הראשונה מציגה את אייזנהאואר בתור נשיא והשנייה בתור גנרל בכיר – בנוסף לפסל של אייזנהאואר הצעיר יושב בקרבת שתי מגדלי דמויי סילו, זכר לימיו כנער בקנזס. האתר גם כולל ציור קיר עשוי פלדה באורך של כ-1.30 מטרים ובגובה של כעשרים מטרים שמורכב מ-600 לוחות שמציגים את צוק פואנט דו אוק שבו התרחשו אחד הקרבות בפלישה לנורמנדי.

הקונגרס אישר את הקמת האנדרטה כבר בשנת 1999, אולם הקמת האתר התעכבה מאחר שעבר עשור עד שהאדריכל הנודע, פרנק גרי, נבחר לעצב את האתר, ולאחר מכן היו גם התנגדויות מצד המשפחה לחלק מהעיצוב. הבנייה בפועל החלה רק בנובמבר 2017.

טקס חנוכת האנדרטה היה אמור להתקיים במאי האחרון, אולם נדחה בשל המגפה והוא נערך ביום חמישי בערב, במזג אוויר גשום, כאשר הנוכחים עטו מסכות שעליהן הסיסמה הידועה “I Like Ike”. באירוע דיברו הנכד, דיוויד אייזנהאואר, יו"ר ועדת הזיכרון, הסנאטור פאט רוברטס, מזכיר המדינה לשעבר קונדוליזה רייס, הסנאטור לשעבר בוב דול והאדריכל גרי. נאום מפתיע היה של האסטרונאוט כריס קאסידי, המפקד הנוכחי של תחנת החלל הבינלאומית, ששיבח את אייזנהאואר על הקמת נאס"א.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם