האם שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו מכין הפתעה לאיראן באוקטובר?

משנותרו פחות משבעה שבועות עד לבחירות לנשיאות ארה"ב, נראה שממשל טראמפ, בהובלת מזכיר המדינה, מייק פומפאו, מכין את הקרקע להפתעה באוקטובר – עימות עם איראן האליבי לכאורה יוגדר כהגנתי וכחוקי.

פומפאו צייץ בתאריך 27 באוגוסט כי תקופת 30 הימים להחזרת סנקציות מועצת הביטחון של האו"ם על איראן מסתיימת ב -20 בספטמבר 2020.

הציוץ היה מוזר מכמה טעמים. ראשית כל מועצת הביטחון של האו"ם (למעט הרפובליקה הדומיניקנית ) הבהירה כי ארה"ב אינה יכולה ליזום את מנגנון ה- snapback הכלול בהסכם הגרעין עם איראן מכיוון שארה"ב פרשה מההסכם באופן חד צדדי ומשום כך היא כבר לא צד בהסכם. הציוץ של פומפאו מתעלם לחלוטין מפסק הדין של הרוב המכריע של מועצת האו'ם שדחו את בקשת ארה'ב, אבל פומפאו ממשיך להתנהל כאילו שעון הסנאפבק בן 30 הימים כבר החל.

נראה כי פומפאו מסמן שהוא מתכוון לאכוף את הסנקציות של האו"ם ב"חצות הלילה GMT ב -20 בספטמבר. "

האכיפה תביא לכך שספינות מלחמה אמריקאיות נחושות לעצור ואף להחרים ספינות משא איראניות במים בינלאומיים – כמו גם ספינות שאינן איראניות החשודות בנשיאת סחורות איראניות. פומפאו יטען כי פעילויות של האוניות אינן חוקיות,ועליהם לקיים את פסק הדין (שבעצם לא קיים) של מועצת הביטחון של האו"ם.

בקיצור נמרץ פומפאו ינסה להשיג עימות מול איראן בהנחה שרוב ציבור האמריקאים יתמכו וידרשו להגיב בעוצמה כנגד כל ניסיון תגובה מצד איראן, למעשה ,כך מפרשים ,הדבר יועיל לטראמפ בבחירות.

UN Security Council rejects US demand to 'snap back' Iran sanctions

קרדיט:מאיר בר מקבוצת נציב