הפתעה בכוכב נוגה

הפתעה בכוכב נוגה: מדענים גילו באטמוספרה של כוכב הלכת מולקולות גז שעשויות להצביע על קיומם של אורגניזמים חיים, אם כי הממצאים עדיין מצריכים מחקר נוסף

צוות אסטרונומים בינלאומי בהובלתה של פרופ' ג'יין גריבס מאוניברסיטת קרדיף בחן לפני שלוש שנים את ענני האטמוספרה של כוכב נוגה באמצעות טלסקופ ג'יימס קלרק מקסוול ששוכן על הר מאונה קיאה בהוואי.

המטרה, כך הסבירו המדענים במאמר שפרסמו בכתב העת Nature Astronomy, הייתה לאתר חתימות של גז פוספין לצורך מחקרים של כוכבי לכת אחרים בעתיד. הפוספין הוא שעל פני כדור הארץ מגיע מפעילות אנושית או מבקטריות שאינן נושמות חמצן. הפוספין קיים באטמוספרה של כוכבי לכת שהם ענקי גז, כדוגמת צדק, בשל תהליכים כימיים.

ההערכה המוקדמת של המדענים הייתה שהם לא יזהו את הפוספין על נוגה מאחר שלא מוכרים תהליכים כימיים שיכולים ליצור את הגז. אולם להפתעתם המוחלטת, הם גילו "כמות שניתנת לזיהוי" של הגז, ובדיקות נוספות אישרו את הממצאים.

מדענים מעריכים כי מדובר בתוצאה של אורגניזמים חיים, אולם הם הודו כי לא מדובר באישור מוחלט. "ייתכן שמדובר בפוטו-כימיה (תגובות כימית שמצריכות אור) או בגיאו-כימיה או בחיים אפשריים", כתבו האסטרונומים. "חסר מידע, למשל שכמעט לא ידוע דבר על הפוטו-כימיה של הטיפות בענן האטמוספרי של נוגה", כלומר שאין מידע על התגובה של הרכיבים הכימיים בעננים לאור השמש.

"זה ממצא מדהים שהגיע במפתיע", אמרה שרה סיגר, מדענית כוכבי לכת מהמכון לטכנולוגיה של מסצ'וסטס שהשתתפה במחקר. "זה בהחלט יאיץ עוד מחקר על אפשרויות לקיומם של חיים באטמוספרה של מאדים".

מחקר: כוכב הלכת נגה היה דומה לכדור הארץ

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם