טייס אוסטרלי חשוד בניסיון להקים יחידת עילית עבור גנרל חפתר בלוב

טייס קרב מצטיין לשעבר בחיל האוויר האוסטרלי עומד במרכזה של חקירת האו"ם בחשד להפרות של אמברגו הנשק על לוב אחרי שפעל לכאורה להקים יחידה מובחרת עבור ח'ליפה חפתר, הגנרל הלובי שנאבק בממשלה המוכרת בטריפולי.

כריסטיאן דורנט (50) התגייס לחיל האוויר בגיל 17 והיה טייס קרב כבר בגיל 22. כעבור שש שנים, הוא הגיע למקום הראשון בקורס של מדריכי טייסי קרב, אחד הקשים ביותר בכוחות המזוינים של אוסטרליה ואשר מקביל לטופ גאן האמריקאי, ובגיל 29 הוא היה מפקד טייסת F-18 הצעיר ביותר.

Maverick, Movies & Fighting in Afghanistan | Military.com

בשנת 2004, הוא פרש מחיל האוויר והחל לשמש טייס ג'מבו בחברת התעופה קוונטס, שימש יועץ תעופה צבאית, הקים עסק לתיירות, ניהל חווה ועסק בפעילות הומניטרית. עם זאת, הוא הודה בספר שפרסם ב-2012 כי בשל תשוקתו לסכנה ולהתלהבות, אותה כינה "קוף על הגב", הוא נאלץ "לעשות דברים שאינם שפויים כל כך".

כעת, שני דו"חות של האו"ם טוענים כי דוראנט, שמתגורר באיחוד האמירויות, ניסה "להאכיל את הקוף" באמצעות מיזם בלתי חוקי בלוב בשנה שעברה שזכה לכינוי "מבצע אופוס". פרטים על כך פורסמו הלילה בתחקיר של ערוץ החדשות ABC באוסטרליה, שבהם נחשפו מצגת פאואר פוינט ודו"ח סודי שהגיעו גם לידי חוקרי האו"ם.

בדו"ח המצב נכתב כי הצוות "יכול להיות יעיל בתוך שבעה ימים עם ייצוא של פריטים, כולל מסוקים, תחמושת אווירית, כלי נשק על הקרקע וראיית לילה". "אופוס ימשיכו את תוכנית הפריסה האגרסיבית שלהם על מנת לסייע לכוונה האסטרטגית של המפקד", נאמר בדוח כאשר החשד הוא שמדובר בגנרל חפתר, מפקד הצבא הלאומי הלובי.

המצגת כולל תוכנית להפעיל מסוקים חמושים, מטוס איסוף מודיעין וצוות של אנשי צבא לשעבר מהמערב. כמו כן, הופיעה במצגת רשימה של תשעה לובים שהצוות יחסל או יחטוף עבור חפתר.

מהדו"ח עולה שחפתר הסכים לעסקה ושילם 80 מיליון דולר, ובעקבות זאת החלו להגיע מסוקים ומטוסים לירדן לקראת העברתם ללוב, ובמקביל התאסף צוות של כעשרים לוחמים מדרום אפריקה, בריטניה, ארה"ב ואוסטרליה.

האם לוב הופכת למוקד הלחימה החדש במזרח התיכון? - מקור ראשון

דוראנט הגיע לעמאן ב-14 ביוני אשתקד כדי לעקוב אחרי ההכנות ולסגור עסקה לרכישת מסוקי קרב ומסוקים של כוחות מיוחדים מצבא ירדן. אולם הירדנים חשדו בדוראנט, שהציג עצמו בשם "ג'ין ריינאק", ואחרי שלא התרשמו מגרסתו שמדובר במבצע מאושר, הם ביטלו את העסקה ולא התירו את העברת הציוד והאנשים ללוב.

כשבועיים מאוחר יותר, הגיעו 20 שכירי חרב לבנגזי בטיסה פרטית לקראת תחילת המשימה שעמדה להימשך כשלושה חודשים. שלושה משכירי החרב נפגשו עם חפתר כדי לדון בתכנית, אולם הגנרל הלובי נדהם שהציוד הצבאי עדיין לא הגיע. "הגנרל לא ראה את כל כלי המלחמה הנוצצים שעליהם שילם וזעם", סיפר העיתונאי רוברט יאנג פלטון, ששוחח עם אחד המעורבים. "הוא אמר 'שילמתי 80 מיליון דולר, איפה הדברים שלי?'". הוא אף איים לפגוע בדורנאט.

הפיקוח על יצוא בטחוני - אמברגו על פי החלטות מועצת הביטחון של האו"ם

שכירי החרב הבינו שקיים חשש לחייהם ונמלטו בסירות למלטה, כאשר במהלך המסע אף טבעה אחת הסירות והם נאלצו להצטופף בכלי שיט אחד. אחרי חקירה קצרה במלטה, הם שוחררו ועזבו את האי.

דוראנט עצמו הכחיש את הטענות נגדו. "אנחנו לא מפרים סנקציות", מסר. "אנחנו לא מספקים שירותים צבאיים, לא נושאים נשק ואנחנו לא שכירי חרב". הוא האשים כי דוחות האו"ם מבוססים על "מסמכים מזויפים" וכי הם "מושפעי מאג'נדה פוליטית".

שם נוסף שמוזכר בחקירות האו"ם הוא אריק פרינס, שהיה הבעלים של בלאקווטר, חברת הקבלן הביטחונית הידועה לשמצה שפורקה אחרי האשמות על מעשי הרג בלתי חוקיים בעיראק והפרות של תקנות הסחר בנשק. בעקבות זאת, הקים פרינס את קבוצת פרונטיר ובין עובדיה היה גם דוראנט, על אף שהוא הכחיש שהיה ביניהם קשרים עסקיים כלשהם.

לפי הדיווח ב-ABC, משרד החוץ האוסטרלי מודע לפרטים ופועל עם רשויות אכיפת החוק על מנת לברר אם הייתה הפרה של התקנות, ואם דוראנט יועמד לדין ויורשע הוא עלול לעמוד בפני מאסר של עשר שנים. במקביל, האו"ם והבולשת הפדרלית בוחנים את מעורבותו לכאורה של פרינס במיזם בלוב. הדו"ח של האו"ם צפוי להתפרסם רק בראשית השנה הבאה.

הקרב על טריפולי | ישראל היום

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם