יוון משדרגת את צבאה בעזרת צרפת (ואירופה) לנוכח הפרובוקציות של טורקיה

ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטקיס, הודיע הערב על צעדים לחיזוק כוחות הצבא באוויר, בים וביבשה על רקע המתיחות הגוברת עם טורקיה סביב משאבי הטבע באגן המזרחי של הים התיכון.

בנאום בפני קהל מצומצם ביריד הבינלאומי בסלוניקי, עדכן מיצוטקיס כי יוון תרכוש מצרפת טייסת של 18 מטוסי ראפאל שיחליפו את מטוסי המיראז' המתיישנים. בנוסף, חיל הים יקבל ארבע פריגטות חדשות ומתקדמות ועוד ארבע ספינות יעברו שדרוג. כמו כן יהיו רכישות של ארבעה מסוקים ימיים, טילי טורפדו עבור חיל הים וטילים מונחים עבור חיל האוויר.

בנוסף, הצבא יגייס 15 אלף חיילים מקצועיים בחמש השנים הקרובות, התעשייה הצבאית תחזור לפעולה מלאה וכוחות הצבא יחזקו את הפעילות הדיגיטלית והסייבר שלהם. "מערכת הביטחון סבלה מחוסר השקעה כל השנה הנוכחית. הגיע הזמן לאזן מחדש", ציין ראש הממשלה.

בנאומו, שעסק ברובו במדיניות הכלכלית של הממשלה, שב מיצוטקיס והאשים כי "טורקיה מנסה לערער את כל מזרח הים התיכון". "המחלוקת העיקרית, סימון האזורים הימיים, חייבת להיפתר בבית הדין הבינלאומי, אמר. "הדיאלוג עם טורקיה יתחיל רק אחרי שהפרובוקציות יסתיימו".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם

הערה ברקע הידיעה: יוון הנמצאת כבר שנים רבות "תחת "כונס נכסים" גרמני , לאחר שעברה משבר כלכלי כבד שהפך אותה לחסרת יכולת פירעון של חובותיה וקבלה הלוואות של מיליארדים מגרמניה על מנת שתוכל להישאר חברה באיחוד האירופי , אינה יכולים גם בימים אלו לשדרג את צבאה בצורה רצינית ובטח לא להשקיע עכשיו מיליארדים בהצטיידות של נשק חדיש . 

אלא שהאיחוד האירופי, המודאג מאוד ממעשי הפירטיות של הטורקים ואף איים עליה בסנקציות ישירות , החליטו לסייע ליוון לנוכח הפרובוקציות הטורקיות , ולאפשר לה לקנות נשק מצרפת שהסכימה במקביל לערוב לביטחונה של יוון בכל סכסוך צבאי אפשרי עם טורקיה. עסקת הנשק בתמיכה אירופית היא למעשה תשלום לצרפת על הסכמתה להציב כוחות ימיים ואוויריים גדולים לצד יוון מול טורקיה. 

תמונה