השבוע שבין ה-4.9.20 ל- 10.9.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- בניסיון לקדם פיוס פנים פלסטיני, נערך מפגש בוועידת וידיאו בין יו"ר הרש"פ לראשי ארגוני הסירוב בראשות אסמאעיל הניה שהתכנסו בלבנון שכלל קריאה להגברת המאבק העממי, והקמת ועדה משותפת לקידום פיוס פנים- פלסטיני. עם או בלי קשר לכך, ניתן לראות הסלמה באלימות הפלסטינית כולל התקפה על מאחזים של ההתיישבות באיו"ש, לצד גיבוש תכנית פלסטינית להרחבת ההשתלטות על שטחי C.
*- ראש הלשכה המדינית של החמא"ס אסמאעיל הניה המסייר בלבנון נוקט בגינונים של מנהיג העם הפלסטיני וקורא ,במשתמע, תיגר על הנהגת אבו מאזן. מנגד, מתפתח קרב של איומים בין אלמנתו של יאסר ערפאת לבין אבו מאזן, ומנהלת לשכתו, נוכח קשריה של האלמנה עם מחמד דחלאן ושליטי איחוד האמירויות.
*- הקורונה מתפשטת בהיקף נרחב באיו"ש וברצועה, למרות ניסיונות החמא"ס לבלום את המגיפה, באמצעות אכיפה נוקשה של עוצר שמעוררת תסיסה קשה .
*- מנגנוני הרש"פ פיזרו בכוח הפגנה של "חזב אלתחריר" בראמאללה נגד הסכם סידא"ו, למניעת אפליית נשים. ההפגנה היתה מפגן כוח של תנועה הנהנית מתמיכה תורכית נדיבה, נוכח תמיכתה בחידוש ה"ח'ליפות האסלאמית".

ובהרחבה:

אחרי מגעים ממושכים הצליחו ראשי הפלגים הפלסטיניים לקיים כנס משותף של נציגי כל הפלגים העיקריים. הכנס נערך בועידת וידיאו ביום חמישי שעבר, 03 ספטמבר, כאשר יו"ר הרש"פ והפת"ח אבו מאזן נאם מלשכתו בראמאללה. ואילו אסמאעיל הניה, מהחמא"ס, זיאד נח'אלה מהגא"פ וראשי ארגוני השמאל התכנסו בביירות ונשאו דברים משם. הכנס ננעל בהצהרה משותפת שקראה למאבק עממי משותף, ולכינון ועדה שתפעל למען פיוס פנימי.
לאחר הכנס נקטו הרש"פ ואבו מאזן מחוות פיוס כשהטלוויזיה הפלסטינית שידרה ראיון מלא עם עם אסמאעיל הניה, לראשונה מאז השתלטות חמא"ס על הרצועה. הניה מצידו גמל לרש"פ בהכרזה שהחמא"ס אינה רואה עצמו כ"חלופה לאש"פ". אבל במקביל, יצא לסבב ביקורים במחנות הפליטים בלבנון שם נשא דברים ב"פוזה" של דובר העם הפלסטיני, בקריאת תיגר שאין כדוגמתה על מעמדו של אבו מאזן. האחרון מצידו, אמנם נזף בראשי הפת"ח בלבנון על שאיפשרו כזו קבלת פנים, אבל נראה שהוא כבר כל כך "תשוש כוח", שמעבר לכך, אין בכוחו לעשות דבר לעצור את תהליך הסתלקותו מהמפה הפוליטית הפלסטינית".
בנוסף, לסיוריו במחנות הפליטים נועד הניה גם עם מזכ"ל חזבאללה, נסראללה, נביה ברי, יו"ר הפרלמנט, הלבנוני, סיעתה של בהיה חרירי בפרלמנט הלבנוני ועוד שורה ארוכה של גורמי כוח פלסטיניים ולבנונים. גורמים פלסטיניים מעריכים, כי המסע של הניה בלבנון מהווה הכנה לקראת הבחירות הפנימיות של החמא"ס, הגם שאין לראות כאן בחירות רגילות. מדובר בהליך הכולל התכנסויות של נציגים, ללא העיקרון של כל קול נספר כאחד.
מכל מקום, השבוע האחרון בהשראת הקריאה למאבק עממי או בלעדיה עומד בסימן של הסלמה נוספת באלימות ורק דוגמאות חלקיות: פיגוע דקירה בכניסה הצפונית של אריאל שהסתיים בחסדי ה' ללא נפגעים, ובמעצר המפגע. תקיפת רכבים בחוארה, התפרעויות באזור בית אל, כולל השלכת מטען מאולתר ובקת"בים, והתפרעויות קשות נוספות נרשמו גם בגזרת חברון (ערוב, סעיר) בעקבות מעצר פעילי חמא"ס בגזרה. כן נרשם ירי לעבר חיילי צה"ל בפעולה בג'נין.

ביום חמישי אבו מאזן משתתף במפגש וידיאו עם אסמאעיל הניה ויתר נציגי ארגוני הטרור שישבו בלבנון וסיכם איתם על מאבק עממי משותף נגד "אכיבוש". אתמול בערב, האנשים שלו יורים לעבר חיילי צה"ל בג'נין. ככה נראה מאבק עממי פלסטיני.

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום ראשון, 6 בספטמבר 2020

הרש"פ מרחיבה במקביל את העשייה בשטח, ובמסגרת זו, נרשמה התקפה על חווה של צעירים בין כוכב השחר להר בעל חצור ע"י עשרות מתפרעים מכפר מאלכ, שטוענים שמדובר באדמות הכפר. ע'סאן דאע'לאס, מהוועד למאבק בהתנחלויות בשכם הכריז על פתיחת מבצע הזחילה אל ההרים במסגרתו יוצבו קרוואנים פלסטיניים במספר רב של מקומות במטרה לקבוע עובדות בשטח. בשלב הראשון יתמקד המבצע בגזרת שכם ובהמשך יעבור לשאר הגזרות. בפועל מנהלת הרש"פ משך שנים פעילות של קביעת עובדות והשתלטות על שטחי C, תוך ניצול אוזלת היד שמפגינים המנהל האזרחי וצה"ל.

הנה כתבה בנושא:

מנגד, למרות הפיוס. מספר אנשי אקדמיה, המזוהים עם החמא"ס נעצרו ע"י המנגנונים באיו"ש, אחד מהם מיד בכניסתו מירדן דרך גשר אלנבי. לצד זאת, גם צה"ל והשב"כ קיימו השבוע סבב מעצרים נרחב בשורות החמא"ס באיו"ש, כולל בכירים וחברים במועצה המחוקקת. אמנם טרם פורסמו פרטים על ההתארגנות שדחפה לביצוע סבב מעצרים זה, אך הוא משקף ללא ספק את תחושת הביטחון הגוברת של אנשי החמא"ס באיו"ש, מאז הופסק התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ. בעקבות המעצרים התקיימו הפרות סדר קשות בגזרת חברון, ביוזמת אנשי החמא"ס.
ומנגד, שרת הבריאות של הרש"פ ו- 4 שרים נוספים הגיעו לעזה כדי לבחון דרכים להתמודדות עם המגיפה, המתפשטת באזור בקצב מהיר ומתחילה גם לגבות קרבנות בנפש. קצב ההתפשטות של המגיפה בעזה כה מהיר, שדי ברור שהמחלה קיננה ברצועה תקופה ממושכת טרם שהתפרצה בהיקף כה גדול.
אנשי החמא"ס עדיין מנסים לבלום את המחלה במדיניות אכיפה נוקשה, והטלת עוצרים מלאים או חלקיים, אך, בעקבות גל מחאה גובר נגד אכיפת העוצר בידי חמא"ס החלו אנשי החמא"ס לפתוח חלקית את העוצרים, מתוך הבנה שלא ניתן למשוך זאת יותר.

הנה תמונות של עובד בית חולים בעזה שהוכה קשות בדרכו לעבודה בידי אנשי החמא"ס:

החמא"ס מנסהלבלום בכח את ההדבקה בקורונה בעזה, ומשתמש בשיטת "המקל והגזר" (בשניהם הוא מרביץ). אח סיעודי שהיה בדרך לעבודה הרגיש היטב את נחת זרועם של אנשי החמא"ס שהותירו "סימנים" על גופו. כמו שנאמר: רבי יהודה היה נותן בהם סימנים.

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום ראשון, 6 בספטמבר 2020

יצויין, כי גם באיו"ש התפשטות הקורונה מתרחשת בקצב מהיר, ולמרות ניסיונות למנוע חתונות, הלוויות וכד', ניכר שלרש"פ אין באמת שליטה בשטח. כך לדוגמא דווח, כי בערב אחד פיזרו המנגנונים בשכם 8 חתונות, עדות ברורה למספר החתונות והאירועים שלא פוזרו. עוד יצויין, כי למרות הקורונה, נפתחה השבוע שנת לימודים ברחבי איו"ש, בעוד בעזה בתי הספר סגורים מאז החל גל הקורונה..
במישור הפנים פלסטיני, בלטה השבוע הודעת סוהא ערפאת, אלמנת ה"ראיס" לפיה בידיה תיקים על שת"פ של בכירים ברש"פ עם ישראל בחיסול בעלה. לא נמסר מה הרקע להודעה, אך ככל הנראה קיבלה סוהא איומים על חייה וחיי אחיה גבי אלטויל, שזומן לחקירה בידי מנגנוני הרש"פ, או לחילופין נשללו ממנה חלק מההקצבות הכספיות שלה. סוהא, המקורבת מאוד למחמד דחלאן, שבימי ערפאת שימש לא אחת "נער השליחויות" שלה, מפנה, באמצעות אנשי דחלאן, אצבע מאשימה אל אינתיצאר אבו עמארה, מנהלת לשכתו של אבו מאזן, שיש אומרים שהיא היו"ר האמיתי של הרש"פ, וכמובן שלא נעדרות שמועות על קשרים שמעבר לעבודה, בינה לבין אבו מאזן.
סוהא ערפאת טוענת שמאחורי ההתנכלויות כלפיה, יחסיה הקרובים עם שליטי האמירויות, והתנגדותה למדיניות אבו מאזן כלפיהם לאחר ההסכם בין האמירויות לישראל. לעומתם פרסמה משפחתו של ערפאת- משפחת אלקדוה גילוי דעת המתנער מהתקפותיה של סוהא ערפאת, ומביעה תמיכה ביו"ר הרש"פ ומנהלת לשכתו. הנה דברים של אחד מפעילי הפת"ח מאג'ד אבו שראר, החושף שורה של פרטים אודות הגברת אבו עמארה, ועוד פרטים מביכים על הנעשה בלשכת יו"ר הרש"פ:

בהקשר זה, דיווחו אנשי מחמד דחלאן כי לקראת כינוס שרי החוץ של הליגה הערבית דרשו מדינות המפרץ מאבו מאזן להתנצל בעקבות דברים בוטים שהשמיע נגדן בכנס המזכירים הכלליים. קריאת הרש"פ להחלטה בגנות כל נורמליזציה עם ישראל נדחתה על הסף, מה שעורר אכזבה קשה בקרב הפלסטינים, שביקשו גם את הפעלת רשת הביטחון הכלכלי , בעקבות אי קבלת כספי המסים מישראל, ובקשתם אפילו לא הועלתה לדיון, כשגורמי כלכלה מדווחים שהיקף התמיכה הכלכלית הבינ"ל ברש"פ ירדה לאחרונה לשפל של כל הזמנים..
למרות זאת, העריך מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ, שבקרוב יקבלו כל העובדים משכורת מלאה. אשתיה ציין, כי הרש"פ הצליחה לסכל את "עסקת המאה" ואת יוזמת הריבונות הישראלית באיו"ש, ועל רקע דבריו, מעריכים גורמים ברש"פ שבקרוב הרש"פ תבקש מחדש את כספי המסים ותחדש את התיאום הביטחוני באופן חלקי.
יצויין, כי השבוע הגיע לישראל, ראמאללה ועזה, משלחת של המודיעין המצרי שמטרתה לחדש את המו"מ לרגיעה ממושכת ברצועה כולל עסקת חליפין, קידום פיוס בין הרש"פ לחמא"ס והסדרה מחודשת של התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ.
במקביל, מתנהלת ברצועת עזה חלוקת כספי הסיוע הקטרי למשפחות נזקקות, ולנפגעי הקורונה, ובמקביל חילקו אנשי החמא"ס השבוע קצבאות גם לנפגעי מצעד השיבה בעזה. גם אונר"א הודיעה השבוע על כוונתה לחלק חבילות מזון לכ-1.1 מליון מתושבי הרצועה.
ברקע אישרה ישראל מחדש הכנסת חומרי בניה וגם אלפי צמיגים לרצועה. בחמא"ס דורשים מישראל לאשר גם הכנסת חומרים דו שימושיים, שניתן להסתייע בהם גם בתעשיית הרקטות וחומרי הנפץ. מה לעשות?, בחמא"ס צריכים להתכונן לסבב הבא.
ובחזרה לאיו"ש : מנגנוני הרש"פ פיזרו בכוח הפגנה המונית של תומכי "חזב אלתחריר" בראמאללה נגד הסכם סידא"ו, הסכם המעגן חקיקה שוויונית לנשים, ומתנגדיו טוענים שהוא סותר את יסודות האסלאם, כמו האפשרות ל"פוליגמיה" וכד'. ל"חזב אלתחריר" נוכחות ממושכת בזירה הפלסטינית, אך ההפגנה בראמאללה היתה מפגן עצמה, המהווה ככל הנראה ביטוי לנוכחות התורכית הגוברת במרחב הפלסטיני.

הנה תמונות:

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום ראשון, 6 בספטמבר 2020

ועוד מאיו"ש. גילויי אנרכיה ביטחונית נמשכים. בין היתר התקיים קרב יריות בשכונת כפר עקב לאור יום, כאשר נזכיר מדובר בחלק מ"בירת ישראל", לפחות באופו רשמי.

הנה תמונות:

ושוב כפר עקב שכונה ששייכת באופן רשמי לבירת ישראל. בפועל נמסרה ללא סמכות ע"י קציני צה"ל לאף אחד, או העצם לכנופיות פשע מכל סוג ומין. קרב יריות הלב יום לעיני כל ואף גורם לא מנסה להתמודד עם "פצצת הזמן" הזו.

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום ראשון, 6 בספטמבר 2020

לצד זאת, בוצעה התקפה על בניין המועצה בעיירה ענאתא, בשטחי הרש"פ אך צמוד מאוד לירושלים, שכללה ירי מנשק חם, וגם זאת לאור יום. ומנגד, חקלאי מאזור סלפית רוצץ באבן את גולגולתו של נער בן כ- 14 אותו תפס גונב ממטע התאנים שלו.
ובהקשר אחר: השופטים באיו"ש קיימו בראמאללה הפגנה נגד המועצה המשפטית העליונה הזמנית, על רקע טענות להתנהלות לא עניינית והיעדר סטטוס חוקי של גוף זה שמונה בידי הרש"פ שלא על פי החוק.

השופטים הגישו עתירה לבית המשפט העליון נגד המועצה, שהדיון בה התנהל בזמן ההפגנה, ואנשי המנגנונים מנעו מהשופטים את הכניסה לאולם בית המשפט. מה שגרר ביקורת קשה על סתימת הפיות ברש"פ.

הנה תמונות מההפגנה:

מנגד, נמנעת התקשורת הפלסטינית כמעט לחלוטין מביקורת על החמא"ס, למרות שאנשיה ברצועה עצרו עשרות אנשים שלטענתם "הפיצו שמועות" לא נכונות על הנעשה באזור, דהיינו שיתפו ידיעות בגנות החמא"ס ברשתות החברתיות.

שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש