הטקס להכנסת מטוסי הראפאל הצרפתים לשירות בחיל האוויר ההודי

שרי ההגנה של הודו וצרפת השתתפו היום בטקס הרשמי של הכנסת חמשת מטוסי הראפאל הראשונים לשירות מבצעי בחיל האוויר ההודי. "זה מסר ברור לכל העולם, ובמיוחד למי שחושקים בריבונות שלנו", הצהיר השר ההודי, רג'נט סינג, על רקע המתיחות המתחדשת מול סין.

חמשת מטוסי הקרב הרב-משימתיים המתקדמים, הראשונים מבין 36 מטוסי ראפאל נרכשו במסגרת עסקה שנחתמה בין המדינות לפני ארבע שנים, נחתו בסוף יולי בבסיס אמבלה שבמערב הודו אחרי טיסה מצרפת עם נחיתת ביניים באיחוד האמירויות.

היום התקיים בבסיס הטקס הרשמי של הכנסת המטוסים לשירות במסגרת טייסת 17 "החצים המוזהבים" בנוכחותם של השר ההודי סינג ושל שרת ההגנה של צרפת, פלורנס פארלי. חמשת המטוסים ביצעו מטס אווירי בליווי של מטוסי סוחוי-30 ויגואר וכאשר הם נחתו הותזו לעברם מטחי מים חגיגיים לאות הצדעה.

שני השרים העלו על נס את היחסים ההדוקים בין המדינות. "השותפות של הודו וצרפת מוצקה ועומדת במבחן הזמן", אמרה פארלי. "היא מבוססת על אינטרסים משותפים ואמון". "שתי המדינות שלנו מחויבות לחיזוק העקרונות האוניברסליים של 'חופש, שוויון ואחווה" ושל 'העולם הוא משפחה אחת' והפצתם ברחבי העולם", הוסיף סינג.

השר ההודי הצהיר כי המטוסים הם תוספת כוח משמעותית עבור חיל האוויר ההודי, כאשר ברקע יש התחממות מחודשת באזור הגבול עם סין, כולל אירוע ירי ראשון מזה 45 שנה.

"הכנסת המטוסים היא מסר גדול וחד עבור כל העולם, במיוחד מי שלוטשים עיניהם לעבר הריבונות שלנו", התריס סינג, שהדגיש את יכולתו של חיל האוויר להעביר כוחות במהירות לקווים הקדמיים. "זהו צעד חשוב מאד לאור התנאי הביטחוניים שמתפתחים, שנוצרו לאורך גבולות הודו".

עם זאת, הוא הוסיף כי "המניע שלנו מאחורי עוצמת ההגנה היה תמיד הרצון לשלום עולמי". "המדינה שלנו לא תנקוט באף צעד שישבש את השלום במקום כלשהו", הכריז. "אנחנו מצפים לאותו דבר משכנינו ומשאר העולם".

הודו וצרפת חתמו בספטמבר 2016 על הסכם בשווי של 7.87 מיליארד אירו לאספקת 36 מטוסי ראפאל מתוצרת חברת דאסאו – העסקה הגדולה הראשונה של הודו לרכש מטוסי קרב מזה 23 שנה – כאשר מטוסי התקיפה הרב משימתיים צפויים להוות את חוד החנית של חיל האוויר של הודו מול האיומים האזוריים, ובראשם סין ופקיסטן.

במסגרת העסקה, הודו מקבלת גם טילי אוויר-אוויר מדגם Meteor שניתן לשגר גם מבלי לראות את המטרה באופן פיזי וטילי שיוט SCALP חמקניים עם ראשי קרב במשקל 450 ק"ג שמסוגלים לפגוע במטרות מאובטחות בעומק שטח האויב. צרפת גם הסכימה לבקשת הודו לקבל בדחיפות טילי HAMMER שמסוגלים לפגוע במטרות מוגנות בתנאי שטח קשים. כמו כן, יהיו התאמות מיוחדות עבור המטוסים ההודיים, כולל תצוגת קסדה עילית מתוצרת ישראל.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם