האופוזיציה הטורקית תוקפת קשות את ארדואן בשל המשבר הכלכלי הקשה

מנהיג האופוזיציה הטורקי, כמאל קיליסדרולו לארדואן: מי הם האחים המוסלמים שאבדנו את מצרים בגללם?

כמאל קיליסדרולו מנהיג מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר בטורקיה, מפלגת הרפובליקנים, תקף את המדיניות של ממשלת טורקיה בראשות רג'פ טאיפ ארדואן, אם באופן פנימי, בשל הידרדרות הכלכלה וקריסת המטבע המקומי מול הדולר, או באופן חיצוני, בשל סכסוכים במזרח הים התיכון, והידרדרות היחסים של טורקיה עם כל שכנותיה.

בראיון בערוץ NTV הטורקי הוא מתח ביקורת על העוינות שיש לארדואן נגד מצרים ואמר: "במשך 5 שנים אנו קוראים לקשר הפוליטי שלנו להיות חם. מדוע אנו נלחמים עם מצרים? המאבק עם מצרים פירושו לגרור את טורקיה לאסונות בים התיכון. וכשאני אומר (להתפייס עם מצרים) הם אומרים שכמאל קיליסדרולו מעונין לבצע הפיכה? מיהם האחים? למה אתה תומך בהם?
על הגנתו של ארדואן על האחים שאל דבוטוגלו, מדוע המשטר השולט תומך באחים המוסלמים, "מיהם האחים ומה מדיניותם … מדוע אתה תומך בהם?"

הוא המשיך, "כמו שאנחנו טוענים שה- PKK הם טרוריסטים בטורקיה, כך מצרים הכריזה על האחים המוסלמים כקבוצת טרור. האם אנחנו לא נכעס אם הם יגידו לנו שהם תומכים ב- PKK שלנו? למה אתה תומך באחים המוסלמים?"

הוא הוסיף, "אמרתי בעבר, תקן את היחסים עם מצרים. מצרים הלכה וחתמה הסכם עם יוון שנתמך על ידי הפרלמנט המצרי, שמצפון לה נמצאת טורקיה, ואם שתי המדינות יסכימו, האווירה ביניהן תהיה שונה לחלוטין. בהצבעה פה אחד בפרלמנט , אך בלוב הם לא הציגו את ההסכם הטורקי לובי בפרלמנט שלהם.

ואז הוא שואלאת ארדואן : "לאן אלסיראג (המנהיג הלובי) הלך אחרי זה? הוא נסע לצרפת בהזמנת נשיא צרפת. מה יקרה אם הם יסרבו להסכם זה בפרלמנט שלהם?

Turkey economic crisis vector illustration Eps 10 Stock Vector Image & Art  - Alamy

הוא המשיך, "ביקשתי שוב ושוב להפעיל את השגרירות שלנו במצרים, ובמקביל הממשלה הטורקית משבשת את היחסים המסחריים ביננו לבינם, ואמרנו כמה פעמים שלא לעשות זאת ולהפעיל את השגרירות, וארדואן אומר, המודיעין שלנו עושה את עבודתו", ושאל: "איפה שר החוץ, אדוני?, האם יש שר חוץ לרפובליקה הטורקית?, הם ממנים את האיש שנתן שוחד ואין לו את היכולת לעבוד אפילו כשגריר. אמרתי קודם: אם אתה ממנה איש עם קלון של שוחד שאחראי על השגרירים, איך העולם מסתכל עליך?

באשר לנושא הסורי אמר, כי מדיניותו של ארדואן, קרעה את סוריה, והאשים את נשיא טורקיה בנעשה שם.

על המצב הפנימי במדינה, אמר, "טורקיה חייבת לחזור במהירות לסדר היום האמיתי, מכיוון שיש יותר מעשרה מיליון מובטלים, ויש כאלה שאוכלים מהאשפה. המועמדים לנשיאות בסוריה אינם נושא לדיון בשלב זה".
הוא הוסיף, "אם מאות אלפי אנשים במדינה הזו ניזונים ממכולות אשפה והפרלמנט שותק, אף אחד לא יסמוך על הפרלמנט. עלינו להחזיר את האמון בפרלמנט הזה כמו שהיה קודם."

על המצב הכלכלי בטורקיה, אמר: "יש לנו בעיות רציניות מאוד בכלכלה כיום. טורקיה נאלצה ללוות כדי לשלם את חובותיה. החוב שהיא תשלם בעשרה החודשים הבאים הוא 17 מיליארד דולר. יש לנו את הגירעון התקציבי הגדול ביותר בתולדות הרפובליקה לכן היא צריכה ללוות כסף גם כדי לסגור חוב זה. יש גם ריבית על ההלוואה. הריבית ששולמה היתה 80 מיליארד לירות בשבעת החודשים הראשונים, ואתה גם צריך ללוות כדי לשלם את הריבית. האזרחים כבר לא סומכים על הלירה הטורקית, ו -53% מההפקדות בבנקים הן במטבע חוץ. עכשיו אנחנו צריכים לשאול, מי גרם למדינה הזו להגיע למצב הזה? יש הרבה חובות, וריביות על החובות והתקציב הולך וגודל אז איך הגענו למצב הזה ?

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב