נסיקת מחירי הנדל"ן בתימן

הפרוקדס של תימן
תימן היא מדינה שסועת קרבות, עם כלכלה הרוסה, מטבע קורס והזדקקות של מרבית התושבים לסיוע באספקת המזון כדי להמשיך להתקיים. אז איך למרות המצב הזה יש מגזר אחד – הנדל"ן – שרק ממשיך לפרוח?

לפי "המרכז למחקרים ולתקשורת כלכלית", גוף מחקר עצמאי בתימן, מחירי הנדל"ן והקרקעות נסקו בחודשים האחרונים, לעיתים פי 10 באזורים מסוימים, והסכום שהענף מגלגל מגיע לכ-2 מיליארד דולר בשנה. כל זאת עומד בניגוד למצב הכלכלי של המדינה ולמצוקתם של רוב התימנים. אז איך ניתן להסביר את המגמה ההפוכה הזו? לכך יש כמה סיבות. ראשית, המטבע המקומי איבד מכוחו ונסחר באזורים השונים של המדינה בשער של 600 – 800 ריאל תימני לדולר דבר שהביא מיידית לזינוק במחירים. סיבה נוספת היא התגברות הביקוש לנדל"ן עקב חזרת עובדים תימנים רבים למולדתם לאחר שהסעודים הראו להם את הדלת החוצה משוק העבודה. מעבר לכך, לאור המצב הכלכלי העגום במדינה, הנדל"ן נתפש כאופציית ההשקעה הטובה והבטוחה ביותר, בוודאי באזורים הנשלטים על ידי החות'ים (תומכי איראן) בצנעא. ואולי הסיבה החשובה ביותר לשגשוג ענף הנדל"ן היא שהמתעשרים החדשים בתימן שקשורים לחות'ים, מפנים את משאביהם למגזר הנדל"ן או במילים אחרות מלבינים את הכספים שהשיגו על ידי סחיטה והשתלטות על נכסים לא להם וזאת באמצעות הגדלת נכסי הנדל"ן שלהם.

כל הסיבות הללו הביאו לכך שנכסים בשטח של עשרות מטרים רבועים בודדים נמכרים כיום במחיר של כ-400 אלף דולר וזאת גם לא באזורי הביקוש החמים. במקביל, גם מחירי השכירות זינקו בעשרות אחוזים.

קרדיט:  ערוץ הטלגרם דורון פסקין

War and pieces: Political divides in southern Yemen | European Council on  Foreign Relations

 

קרדיט לתמונה:בריאן ספאייר

כתיבת תגובה