150 שנה לקרב סדאן, אחד החשובים והסמליים בהיסטוריה

#היוםלפני 150 שנה מתקיים קרב סדאן, אחד החשובים והסמליים בהיסטוריה.

הציפייה באירופה כולה היא שצרפת – מאות שנים המעצמה הצבאית של אירופה בהא הידיעה תביס בקלות את פרוסיה, שאמנם מאז פרידריך הגדול היא מעצמה – אבל דרג שני באירופה.
אבל צרפת כבר אינה צרפת של פעם, ופרוסיה, צבא שיש לו מדינה, אינה עוד המדינונת שנפוליון הביס בקלות. זו המעצמה הצבאית שכולה – החינוך, השירות בציבורי מכוון לצבא. וזה מצליח – היא הוכיחה את עוצמתה בעשור לפני קרב סדאן בהבסת דנמרק החלשה ואוסטריה, וכעת ביסמארק טמן מלכודת לנפוליון השלישי, כשהעליב אותו במסר דיפלומטי שעבר שכתוב להעלבת נפוליון שנגס בפיתיון, וצרפת הכריזה מלחמה על פרוסיה.
בקרב סדאן צרפת הובסה, נפוליון נלקח בשבי. ויום למחרת נכנע, למרות שהמלחמה נמשכה עוד זמן קצר, והיתה התקוממות הקומונה הפריסאית. הרייך הגרמני השני הוכרז בארמון וורסיי, אלזס ומחצית לוריין סופחו לגרמניה, והושתו על צרפת פיצויי עתק.
ובניגוד לימי נפוליון עתה, בזמן וילהלם השני לגרמניה יש צבא, כלכלה, אוכלוסיה גדולים בהרבה מצרפת. צרפת תבקש נקמה, תפתח תורות מלחמה קטסטרופליות של מתקפה בכל מחיר כדי להתגבר על היתרון הגרמני.
אי אפשר להבין את פרשת דרייפוס שהיה יהודי אלזסי, את תכנית שליפן, את ורדן, ולימים את עליית היטלר, בניית קו מז'ינו ובכלל את יחסי גרמניה צרפת בלי להבין, בין השאר, את מלחמת פרוסיה צרפת. יום טוב.

קרדיט: אורן נהרי – עיתונאי, פרשן, מחבר ספרי עיון וכותב

מלחמת צרפת–פרוסיה – ויקיפדיה

ויקיפדיה מתאר קרב זה כדלקמן : 

קרב סדאן (לעיתים: "קרב סדאן הראשון", על מנת להבדילו מקרב סדאן במלחמת העולם השנייה) היה קרב מכריע במהלך מלחמת צרפת–פרוסיה. הקרב התחולל ב-1 בספטמבר 1870 ליד העיר הצרפתית סדאן סמוך לגבול בלגיה על גדת הנהר מז. בתום הקרב הובס הצבא הצרפתי על ידי הצבא הפרוסי וקיסר צרפת נפוליאון השלישי נלקח בשבי יחד עם כ-100,000 חיילים צרפתים. קרב זה מסמל את סופה של הקיסרות השנייה. בעוד שבצרפת מסמלת המילה "סדאן" תבוסה וההשפלה, באימפריה הגרמנית נחוג "יום סדאן" (Sedantag) כיום ניצחון והחג הלאומי של איחוד גרמניה.

 

כתיבת תגובה