מזכר הבנות בין הבנקים המרכזיים של טורקיה ולוב

מה מסתתר מאחורי הודעה לקונית וקצרה של הבנק המרכזי הטורקי?

ביום שני ה 31 באוגוסט הוציא לתקשורת הבנק המרכזי הטורקי – TCMB, הודעה קצרה ובה נאמר כי נחתם מזכר הבנות – MoU (Memorandum of Understanding) עם הבנק המרכזי הלובי (של ממשלת ההסכמה).
מטרת המסמך, לדברי דובר הבנק הטורקי, היא להניח את הבסיס לשיתוף פעולה מתמשך בנושא בנקאות מרכזית, וכן ששני הבנקים שואפים לטפח את היחסים הכלכליים הדו צדדיים, ולחזק שיתוף פעולה פיננסי בין שתי המדינות.

למקרא הודעת הבנק המרכזי הטורקי, עולה שאלה: האם לבנק המרכזי תוכל להיות תרומה חיובית למצבה של לוב?

בהתחשב במצב הרעוע של הכלכלה הטורקית, ושלבנק המרכזי יש חלק נכבד באחריות למצב ולהתדרדרות שער החליפין של הלירה הטורקית לשפל היסטורי מול היורו והדולר, ולאינפלציה גבוהה שיש האומרים שהנתונים הרשמיים הטורקיים לא משקפים את המציאות, אפשר להבין את אלו המטילים ספק בתרומה הטורקית לכלכלה הלובית.

כלכלת טורקיה מקבלת הנשמה מלאכותית של הזרמת מיליארדי דולרים בהלוואות זרות זה שנים, במיוחד בשנים האחרונות שבהן קטר לבדה מזרימה עשרות מיליארדי דולרים לטורקיה.
באותה נשימה אזכיר גם כי נגיד הבנק המרכזי הקודם, הוחלף (נבעט / פוטר) ע"י הסולטאן ארדואן, ביולי שנה שעברה, היות והעז למתוח ביקרות על המדיניות הכלכלית של הסולטאן ארדואן ושר האוצר בממשלתו (שהוא במקרה חתנו של ארדואן…)

נכון לכתיבת שורות אלו, שער החליפין של הלירה הטורקית נמצא בשפל היסטורי ועומד על 8.80863 לירות ליורו, ועל 7.34725 לירות לדולר.

להשוואה נוכל לראות על ציר הזמן שבתחילת השנה היה שער הלירה 6.6403 ליורו, ומול הדולר השער היה 5.9470 לדולר, ואם נבדוק מה היה ב- 1 בינואר 2015, נראה כי שער הלירה היה 2.8208 ליורו ומול הדולר היה השער 2.3331 לירות לדולר.
תוכלו לראות מדדים כלכליים של טורקיה באתר זה.

טורקיה פתחה בחקירה נגד ג'יי.פי מורגן לאחר המלצה על השקעה נגד הלירה - כלכליסט

למרות המלחמה הנמשכת בלוב כבר מאז שנת 2011 ולמרות שלוב קרועה בין גורמים שונים מבית ומחוץ, ולמרות שבאמצע ינואר השנה, הצבא הלאומי הלובי – LNA בראשות הגנרל חפתר, עצרו את יצוא הנפט הלובי (שאמור להתחדש (אולי) החודש) כך שמאז תחילת השנה לא היו ללוב הכנסות מיצוא הנפט, מצבה הכלכלי של לוב, נראה על פניו לא כל כך גרוע, כפי שניתן היה לצפות ממדינה הנמצאת כבר עשור במלחמת אזרחים.

המטבע הלובי נמצא במצב טוב מאשר הלירה הטורקית, ושער החליפין שלעומד כיום על 1.63828 דינר לובי ליורו, ומול הדולר 1.36621 דינר לדולר.
ובהשוואה על ציר הזמן, בתחילת השנה שער הדינר הלובי היה 1.5708 דינר ליורו, ו 1.4005 לדולר.
ב- 1 בינואר 2015 שער הדינר הלובי היה 1.5909 דינר ליורו, ומול הדולר 1.3150 דינר לדולר
תוכלו לראות מדדים כלכליים של לוב באתר זה.

אם הבנק המרכזי הטורקי, רוצה לעזור לבנק המרכזי הלובי, אני רק יכול לקוות שלוב לא תגיע לאותה קטסטרופה כלכלית שהבנק המרכזי הטורקי, הביא את טורקיה…
אבל אפשר לשער שהמסמך יניח את הבסיס להעברת מיליארדי דולרים נוספים, לאלו שהטורקים כבר קיבלו ממשלת ההסכמה הלובית – GNA ביוני השנה, 12 מיליארד דולר, כתשלום על הגנה צבאית…

היות ופורסמו שורות ספורות על ההסכם האמור, מי שרוצה עוד פרטים, מוזמן לפנות במייל אל לשכת הקשר לעיתונות של הבנק המרכזי הטורקי בשאלות: [email protected]
אפשר גם להתקשר לנגיד הבנק המרכזי, Murat Uysal בטלפון למרכזיית הבנק 90-312-507-5000 + למרות שאני בספק אם ירצה לענות.

בלחץ ארדואן: הבנק המרכזי של טורקיה הפחית את הריבית ב-4.25% - כלכליסט

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון

כתיבת תגובה