מהנעשה ברמת הגולן הסורית בתקופה שבין ה-16.8.20 ל- 29.8.20 – סקירה

דיווחים עיקרים | דרום סוריה | 16 – 29 אוגוסט : 

*- 9 אוגוסט ← מפגש בין אלוף עלי מחמוד, דיו' 4 בדרעא לבין ועדות הפיוס כדי לגייס צעירים לקראת המערכה הבאה     באידליב.
*- 22 אוגוסט ← הכנות למבצע סורי במרחב הירמוק, הכולל דיו' 4 והמודיעין הצבאי.
*- 24 אוגוסט ← נציגים מדיו' 4 וגורמים איראנים נפגשו לכאורה עם גורמים הקשורים לדאע"ש (שבט אל-זועבי) בדרום      סוריה. נדונה האפשרות לשחרר גורמים השייכים לדאע"ש.
*- 25 אוגוסט ← מספר גדול של בני משפחה של עימאד אבו זוריק, גורם במודיעין הצבאי בנפת דרעא , נפגעו ונהרגו       ע"י אופנוע ממולכד וירי מקלעים. מקורות אמרו כי המדינה האיסלאמית אחראית לפיגוע. זוריק, שלא היה ברכב, הינו      המפקד הממונה על העיר נסיב והמכס במעבר הגבול עם ירדן.
*- 27 אוגוסט ← שני לוחמי דאע"ש חוסלו ע"י כוח דרוזי (שייח אל- קראמה) כאשר סיירו באזור הלג'ה. אנשי מודיעין         חיל האוויר ערכו פשיטה בדעאל לאחר שגורם המשתף פעולה עם חיזבאללה הלבנוני נחטף יום לפני כן.
*- 28 אוגוסט ← התנגשויות אלימות בציר המחבר ג'בהא (جبها) לממתנה (ممتنة), בין הביטחון הצבאי (מורדים לשעבר)    למיליציית אל-בעת'.

בתקופה המסוקרת, דרום מערב סוריה ממשיך להיות מוקד לאלימות והינה מושפעת משני מחנות: חט' 8 של גייס 5 דומיננטית במזרח דרעא, ודיביזיה 4 ( גדוד חי"ר 666 במחנה זייזון) והמודיעין הצבאי דומיננטיים במערב דרעא. מאז ה- 28 במאי, דיביזיה 4 של האלוף מאהר אל-אסד פרסה כ- 20 מחסומים בגזרת עמק הירמוק, ומסתבר כי המטרה העיקרית היא לגייס מקומיים לשורות חט' 42 כדי לתגבר את צבא סוריה לקראת מבצעים עתידיים באידליב. עלי מחמוד, מפקד כוחות דיוויזיה 4 בדרעא איים שאם צעירי האזור לא יתגייסו למאמץ, הכרטיסים שהונפקו להם ,אשר מסדיר את מעמדם מול רשויות המשטר לאחר "הסכמי הפיוס", ונשקם, ישללו מהם.
ישנם דיווחים כי מקומיים, כולל ילדים, העוזבים את דרעא לחפש עתיד טוב יותר דרך טורקיה, ממשיכים לזרום.
חלקם אף נספו כאשר ניסו לעבור דרך שדות מוקשים.
מורדים לשעבר ממשיכים להיות מחוסלים בדרעא וקונטרה, באמצעות פיגועי ירי ומטענים. גם מורדים לשעבר שעברו צד ומשתפים פעולה עם כוחות המשטר (לדוגמא – המודיעין הצבאי) ועם האיראנים ,מחוסלים אף הם.

באותה תקופה נרשמו גם התנגשויות בין כוחות המשטר למקומיים במזרח דרעא.

כוחות חט' 8 של גייס 5 ,הפרו- רוסית, ת"פ אחמד אל-עודא, התערבו כדי להשיב את הרגיעה.

גלישת דאע"ש בגולן ?

בעקבות תקרית הירי בין גורמי דאע"ש לדרוזים, קיים חשש ממשי בקרב העדה כי חיסול שני גורמי דעא"ש יוביל לנקמה מצד הג'יהדיסטים. מעבר לכך, דווח כי לוחם מתנדב בחט' 8 נמצא ערוף וגופתו נמצאה בבית הקברות של דרעא. בנוסף, מטען נפץ במשקל של 2 ק"ג, אולי עבור מחבל מתאבד, נמצא באיזרע, מצפון לדרעא, ככל הנראה קשור לפעילות דעא"ש.
לסיכום: המצב בדרום מערב סוריה ממשיך להיות עגום. בנוסף לחיסולים בין כל השחקנים, ישנם הפסקות החשמל יזומות בסווידא, לטענת המקומיים בעקבות הפגנות העדה כנגד המשטר, ובשדה חקלאי בקרבת העיירה מלעקה (المعلقة) נמצא קבורה המונית עם כ- 20 גופות השייכות לצבא סוריה.

נפגש בעוד כשבועיים!
קרדיט: סטפן כהן, קצין מטה אוגדה בפצ"ן (במיל') ומומחה לזירה הצפונית

כתיבת תגובה