השבוע שבין ה-21.8.20 ל- 27.8.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- ארגוני הטרור העזתיים ממשיכים בשיגור בלוני התבערה והנפץ ובהטרדת כוחותינו, מתוך ציפיה להגדלת סכומי הכסף הנכנסים לרצועה, ומתעלמים לחלוטין ממצוקת התושבים, שנאלצים להסתפק בפחות מ- 4 שעות חשמל ביום.
*- ברקע, מתגלים מקרים ראשונים של קורונה ברצועה שלא במתקני הבידוד, מה שהביא להטלת עוצר כללי באזור.
באיו"ש הרש"פ ממשיכה לאבד שליטה על התפשטות הקורונה, כאשר חתונות המוניות מתנהלות באין מפריע, והופכות ל"מסיבות הדבקה".
*- הרש"פ ממשיכה למחות נגד ההסכם בין האמירויות לישראל, אך בקשתה לדיון של הליגה הערבית בנושא נדחתה על הסף.
*- 4 פעילי גא"פ נהרגו ב"תאונת עבודה" בשכונת סג'עיה בעזה.
*- חנות של תושב טול כרם הועלתה באש, לאחר שהיכה באכזריות עובד שמעל בכספי העסק. ברקע דיווח על גידול ניכר במספר מקרי הרצח באיו"ש, בדגש על רצח נשים.
*- המשטרה העזתית עצרה אחראים לקליפ, שנתפס כפוגע בערכי המוסר המקומי.

ובהרחבה:

ארגוני הטרור העזתי ממשיכים בניסיונם להסלים את האלימות בגבולות הרצועה, באמצעות שיגור בלונים, פעולות הטרדה ושיגור מוגבל של רקטות בעיקר ע"י ארגוני לוויין של החמא"ס ולא בידי החמא"ס ישירות, מתוך הערכה שככל שיגבירו את הלחץ ישראל והקהילייה הבינ"ל יגבירו את ההקלות הניתנות להם. עיני אנשי החמא"ס מופנות בשלב זה לשגריר הקטרי שהגיע לרצועה, גם אם ללא "מזוודות כסף" כפי שציפו. בשלב זה ישראל עדיין במדיניות מכילה עם צעדים אזרחיים מוגבלים כמו איסור הכנסת דלקים לרצועה וסגירת מרחב הדייג.

הנה תמונות ממרדף של סירת דבורה ישראלית אחרי סירת דיג ברצועה:

הנמחבלים של עזה מטרטרים את חיילי צה"ל לא רק מזרחית לרצועה סביב הגדר. גם ממערב באסור הים. ובפינות הדבור רודפות אחרי סירות דייג עזתיות, במקום לשים לכל סירה פגז קטן ולגמור עניין.

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום ראשון, 23 באוגוסט 2020

בעקבות איסור הכנסת הדלקים לרצועה, מתקבלים דיווחים על לחץ הולך וגובר מצד התושבים להגיע להסדר, גם אם התקשורת הפלסטינית ממעטת לדווח על כך, ורוב התושבים ברצועה נזהרים שלא לעלות על הרדאר של מנגנוני החמא"ס. ועדיין, שעות החשמל ברצועה פחתו מכ- 10 -12 שעות ביום ל- 4 בלבד, ובחום הקיץ בהיעדר מקררים ומזגנים, האוכלוסיה העזתית בהחלט סובלת.
גם באיו"ש לא שקט. השבוע נרשמו שני פיגועי דקירה שביצעו מסתננים מאיו"ש בשטח ישראל. בראש העין, ובצומת סגולה, שם נרצח הרב שי אוחיון הי"ד, ע"י מחבל מאזור שכם. לכך נוסיף לא מעט מקרים של הפרות סדר ויידויי אבנים לעבר כוחות צה"ל.

כמו לדוגמא כאן בשכונת "אלמציון", בראמאללה:

היום לפנות בוקר חיילי צה"ל נסקלים באבנים בלב ראמאללה. נכוו שיש להם רכבים ממוגנים ובהשוואה לסלעים והמקררים שהם חטפו מהמחבלים זה כמעט כלום. ועדיין לא מבין איך חייל יהודי מסכים להתבזות הזו?

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום שני, 24 באוגוסט 2020

ואחרי כל אלה, מקבלים אנשי החמא"ס מכה חדשה, כאשר לאחר תקופה ממושכת בה הצליחו למנוע את התפשטות הקורונה באזור, באמצעות מדיניות בידוד יעילה של כל מי שנכנס לרצועה, הנה התגלו מספר לא מבוטל של נגועים בשטח, ועדיין לא ברור מה היקף ההדבקה. תחילה נמצאו 4 בני משפחה ממחנה הפליטים מע'אזי שבבעלותם סופר מרקט גדול, בהמשך עוד שני חולים בבית החולים שיפאא', ולאחר מכן עוד תשעה חולים, וחולה נוסף שהיה מאושפז כבר, נפטר מהמחלה. ההערכה היא שמקור ההדבקה בבת המשפחה ממע'אזי ששהתה זמן ממושך בהמתנה ליציאה מהאזור אך לא יצאה, אשר באה במגע עם תושבים חוזרים או עם עובד הבידוק במעבר.
בעקבות גילוי חולי הקורונה ברצועה, הטילו אנשי החמא"ס עוצר כללי באזור, פינו מספר בתי חולים ומחלקות לצורך ביצוע חיטוי, והחלו במעקב נרחב אחר כל מי שהחולים באו עמו במגע, ומדובר במאות, אם לא אלפי אנשים. ואכן בתוך יומיים כבר נתגלו למעלה מ- 50 חולים, ושני אנשים מתו מהמחלה, מה שמעיד שההתפרצות החלה עוד קודם לכן ואנשי החמא"ס ניסו להסתיר את הדבר, בין היתר משום שאחד הנפטרים היה פעיל ידוע בארגון. הדבר מעורר לא מעט ביקורת ציבורית, אך הפחד הגדול מהחמא"ס מביא לכך, שביקורת זו נלחשת רק בחדרי חדרים ולא מגיעה לתקשורת.

הנה תמונות של עזה תחת עוצר:

שנים ביליתי בעזה. כמעט בכל שבוע היתה שביתה כללית וזה היה מפחיד לנסוע ברחובות. היום עזה מושבתת בגלל קורונה. תענוג לראות

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום רביעי, 26 באוגוסט 2020

ובאיו"ש הרש"פ ממשיכה לאבד שליטה על השטח וחתונות ההופכות ל"מסיבות הדבקה בקורונה" מתנהלות באין מפריע. בכפר עתיל שבגזרת טול כרם נפצע בראשו מירי במהלך חתונה ילד בן 3. בקלקיליה אותר חולה בחתונה בה נכחו מאות אנשים, אבל קשה להלין על האזרחים מן השורה כאשר מושל שכם אבראהים רמדאן מגיע למחנה הפליטים בלאטה להשתתף בחגיגות לשחרור מחבל מהכלא הישראלי, ובכל האירוע לא נראתה שום מסיכה, וכמובן שלא נשמרו מרחקים בין איש לאיש.

הנה דוגמא לחתונה בה מיודענו, זמר החתונות אימן אלסבעאוי (שבעבר התחייב להימנע מהופעות), שר שיר שכולו קללות ונאצות נגד איחוד האמירויות:

נציין, כי מול חוסר השליטה בהדבקה מקורונה, הרש"פ ממשיכה לעצור פעילים המוחים כנגד השחיתות. שניים כאלה נעצרו השבוע באזור חברון, למרות מחאות מצד גורמי השמאל והחמא"ס.

הנה סרטון המציג את סיפורו של אחד מהם- ניזאר בנאת מהעיירה דורא שפתח בשביתת רעב במחאה על המעצר:

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/3857852420907911

ועוד אנרכיה, בטול כרם הציתו תושבים חנות לאחר שבעליה היכה את אחד העובדים באלימות קשה, כשתפס אותו מועל בכספו. הבעלים כינס תושבים כדי להסביר את צעדו, אך ברחוב המקומי ההסברים לא כל כך התקבלו, וברשתות החברתיות, לא מעטים הצדיקו  את ההצתה.

הנה תמונות של הכאת העובד, והחנות המוצתת:

בטול כרם אתמול בלילה. מישהו לא שילם ושרפו לו את החנות. בהצלחה חברים

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום ראשון, 23 באוגוסט 2020

ובג'נין, עוד קרב חמולות שכלל הצתת מבנים ורכבים, אך נסתיים ללא נפגעים בנפש נרשם השבוע.

הנה תמונות:

לצד זאת, נמסר על מקרה מצער של רצח תינוק בן 5 חודשים בידי אמו במחנה הפליטים ג'לזון, ככל הנראה בעקבות דיכאון של אחר לידה.
יצויין, כי המשטרה הפלסטינית מדווחת על גידול של למעלה מ- 40% במספר מקרי הרצח באיו"ש מאז תחילת השנה, בהשוואה לכל שנת 2019. בחלק גדול מהמקרים מדובר על רצח בשל כבוד המשפחה.

הנה תמונות מהפגנה נגד רצח נשים שנערכה השבוע בשכם:

ובעזה, המשטרה המקומית הודיעה על הצלחה לסכל בתוך מספר שעות אירוע חטיפה של ילד. במקביל נמסר על קרב חמולות אלים במחנה הפליטים שאטי במהלכו נהרג אדם מירי.
במקביל, נהרגו 4 פעילי גא"פ ב"תאונת עבודה", בשכונת סג'עיה בעיר עזה. בג'האד מנסים לבדוק האם מדובר ב"מלכודת" ישראלית, אך אין להם כרגע כל הוכחות לכך.
במישור המדיני, הרש"פ נכשלה בניסיונה לקרוא לכינוס הליגה הערבית על רקע ההסכם בין האמירויות לישראל. בתוך כך, קיימו פעילי פת"ח בג'נין מצעד צבאי בגנות ההסכם בין האמירויות וישראל.
מנגד, משלחת בכירי החמא"ס בראשות איסמאעיל הנייה וצאלח עארורי ביקרה בתורכיה ונועדה עם "הסולטן ארדואן". כחלק ממאמצי הסולטן להפגין את תמיכתו בפלסטינים ובאסלאם, וכחלק מרצונו של הנייה להפגין עשיה לקראת הבחירות למועצת השורא של החמא"ס הצפויות להתקיים בסוף שנת 2020.
ועוד בעזה- קליפ של 4 ילדים ונערה בסגנון מודרני ומעט נועז עורר סערה ציבורית, כשהמשטרה המקומית שטענה שמדובר בפגיעה בערכי המוסר עצרה את המעורבים בהפקתו (המבוגרים, ולא הילדים), ואלו נאלצו לפרסם התנצלות פומבית ולבקש (באיחור כפי שניתן לראות) לגנוז את הסרטון.

שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה