סודאן – מה יש לישראל לחפש שם ?

האפשרות לנורמליזציה עם סודאן בעתיד היא הזדמנות טובה לכוון את הזרקור למדינה הזו שבדרך כלל עולה לכותרות רק בגלל הסכסוכים העקובים מדם והרעב. נכון שסודאן היא אחת המדינות העניות באפריקה עקב שנים של מלחמות וסכסוכים פנימיים. עם זאת, יש לה פוטנציאל כלכלי גדול במידה שהיא תוכל להתייצב מבחינה פוליטית.

הפוטנציאל נובע מזה שסודאן היא היצרנית מספר 2 של זהב בכל היבשת השחורה ואחת מ-20 יצרניות הזהב הגדולות בעולם. תפוקת הזהב של סודאן מוערכת בכ-100 טון בשנה. משבר קורונה הוכיח כי בעידן של חוסר יציבות וזעזועים בשוק, הזהב נחשב כחלק אינטגראלי מתיקי הנכסים הן ברמת המדינות (בנקים מרכזיים) והן ברמת המשקיעים שפונים לזהב כחלק מהרצון להגן על כוח הקנייה ומזעור הפסדים. זו הסיבה שמחירי הזהב נסקו באחרונה לשיאים היסטוריים.

הבעיה בסודאן היא שמרבצי הזהב הגדולים בסודאן נמצאים באזורי הסכסוך הידועים ביותר לשמצה, כמו דארפור, דרום קורדופן ומחוז הנילוס הכחול. באזורים אלה פועלות מיליציות רצחניות שהשתלטו גם על תעשיית הזהב ומרתיעים משקיעים זרים. לפי הערכות כ-70% מהזהב הסודאני מוברח אל מחוץ למדינה, כולל על ידי בכירים בממשלה ומקורביהם, ומוצא גם דרכו לשוק האזורי החשוב ביותר לזהב – אמירות דובאי.

הייצוא הרשמי מסודאן שכאמור מהווה חלק קטן מייצוא הזהב הכולל מוערך בכ-5 מיליארד דולר בשנה. בקיצור, בפעם הבאה שמישהו שואל מה יש לנו לחפש בסודאן התשובה ברורה…

קרדיט:ערוץ הטלגרם דורון פסקין

 

כתיבת תגובה