צבא סוריה וכוחות איראנים לקראת אופנסיבה נגד המורדים בדרום

דרום סוריה לא שקט כלל וכלל.

כבר למעלה משנה פועלים בכל מחוזות דרעא, סוידאא וקונייטרה שבדרום ובדרום מערב סוריה מיליציות של מורדים ,רובם המכריע תושבי אותם אזורים , נגד הנוכחות של האיראנים והחיזבאללה הנלווית עם יחידות צבא סוריה שהביעו את נאמנותן לאיראן .

פעילות של יחידות המורדים מתבטאת ביציאה של חוליות קטנות לתקיפת מחסומי דרכים ומחנות קבע בו שוהים המיליציות האיראניות ויחידות צבא סוריה ובעיקר כוחות דיביזיה 4 שבפיקודו של האלוף מאהר אסד.

כוחות הדיביזיה של האלוף אסד פרוסים כיום כמעט בכל חזיתות הלחימה בסוריה, החל ממחוז אידליב בצפון , המשך במחוז דיר א-זור שבמזרח סוריה ליד גבול עיראק וכלה במחוזות דרעא וקונייטרה שבדרום מערב המדינה.

רק לאחרונה החישה דיביזיה 4 , לפי הוראת האיראנים, את חטיבה 42 -כוחות מיוחדים לדרום סוריה בניסיון להשתלט על הכאוס שהשתרר באזור עליו לא הצליחו הכוחות הקיימים להשתלט .

יש לציין כי רוב הלוחמים בחטיבה 42 הינם שיעים ממוצא זר שאיראן גייסה להילחם לצד משטר אסד ועל מנת למנות פעולה ישראלית ישירה נגדם , הם גוייסו לשורות צבא סוריה ולובשים את מדיו.

 

עם הורדת חטיבה 42 לאזור שמול גבול ישראל מיהרה רוסיה לשלוח לאזור את חטיבה 8 מדיביזיה 25-כוחות מיוחדים ,הנמנית על גייס 5  הנאמנה להם , על מנת למנוע חיכוך מיותר של המיליציות האיראניות עם גבול ישראל מחשש שישראל תתקוף אותם ותטיל את האזור שוב ללחימה שהרוסים הצליחו להפסיקה לאחר השתלטות צבא סוריה על כל האזור בשנת 2018.

הגעת חטיבה 8 לדרום סוריה התקבלה במורת רוח גלויה של האיראנים והחיזבאללה שאף ארגנו פיגועים נגד הכוחות שהיו בדרכם לדרום , אך זה לא מנע מהם להגיע ולהתפרש באזור.

בחודשים האחרונים החלו דיווחים כי רוסיה הורתה לדיביזיה 4 להתקפל מאזור דרום סוריה ולהתפרס מחדש באזור דמשק .

אלא שעד מהרה התברר שזאת הייתה הטעיה של מאהר אסד שבסופו של יום לא הוציא את כוחותיו מדרום סוריה.

למרות סירובו של אסד לציית לרוסים המשיכו כוחות חטיבה 8 בפעילות בכל הגזרה והשתלטו, לפעמים בכוח הזרוע, בגיבוי משטרה צבאית רוסית הפועלת באזור, על עוד ועוד מחסומי דרכים ועמדות צבא באזור.

אלא שככל הנראה פעילות חטיבה 8 לא מצליחה להפסיק את פעילות המיליציות האיראניות בגולן הסורי ובמחוז דרעא וכרגע ישנם דיווחים על תגבורות נוספות של דיביזיה 4 המגיעות לדרום סוריה והם נערכים כרגע סביב מעוזי המורדים בעיירות בגזרה בכוונה להוציא לפועל אופנסיבה נרחבת נגדם שתעקור אותם מבסיסם ותשמיד אותם או תעביר אותם למחוז אידליב שבצפון המדינה.

על פי דיווחים המגיעים מהשטח עולה כי כוחות דיביזיה 4 בפיקודו של מח"ט 42 – תת אלוף דלה אלריאת' , ביחד עם המיליציות האיראניות והתגבורות שהגיעו לאחרונה החלו להיערך סביב העיירות הבאות :

*- אלמזיריב – المزيريب .

*- אליאדודה – اليادودة .

*- תל שהאב – تل شهاب .

*- חראב אלשחם – خراب الشحم .

*- אלפואר – الفوار .

*- זיזון (הנמצאת ליד מפגש הגבולות ישראל-ירדן-סוריה ) زيزون .

*- אלעג'מי – العجمي في ريف درعا الغربي  שבפרבריה המערביים של עיר המחוז דרעא.

מח"ט 42 –

من ميليشيا الإمام الحسين

כאמור הפעולה נועדה לשתק את מעוזי המורדים ולעצור את העריקים שחתמו כבר על סולחה אך אחרי שהם ראו שמשטר אסד מפר פעם אחרי פעם, למורת רוחם של הרוסים, את ההסכם עם המורדים לשעבר הם ערקו שוב והחלו לפעול נגד האיראנים וצבא אסד.

יש לצפות כי בראש האופנסיבה של דיביזיה 4 נגד המורדים יעמוד תא"ל דלה אלריאת' שהוא מפקד מנוסה שהצליח להכריע את המורדים בכמה אזורים אחרים ברחבי סוריה בשנים האחרונות.

מצגת: האופנסיבה המתוכננת של דיביזיה 4 נגד מעוזי המורדים מערבית לעיר דרעא:

האופנסיבה המתוכננת כפי שמעריכים שתתבצע בשטח:

אפשר והאופנסיבה המדוברת של כוחות מדיביזיה 4 הן רק שלב ראשון באופנסיבה נרחבת של כוחות איראניים וכוחות צבא סוריה הנאמנים לאיראן כמו גם חטיבה 90 עצמאית , חטיבה 112 מדיביזיה 5 התופסת את קו דרום הגולן , דיביזיה 5 באיזרע , דיביזיה 7 מערבית לדמשק וכוחות החיזבאללה הנמצאים הן לאורך הגולן הסורי ומגוייסים סורים שהצטרפו לשורות החיזבאללה, תמורת משכורת, ועוברים אימוני הכשרה באזור הלג'ה – צפונית מזרחית לדרעא.

נראה עוד כי האיראנים מפנים ציר תנועה נרחב עבור כוחות שינועו ממזרח למערב  לעבר גבול ישראל נקי מנוכחות של כוחות מורדים העלולים לפגוע בהם בזמן תנועתם וכן מטהרים את כל אזור הגבול עם ישראל מכוחות עויינים כדי לאפשר להם התבססות שקטה ולאורך זמן.

במקרה כזה תנועת הכוחות המשוערת תראה כך : 

בשנת 2018 התאפשרה השתלטות צבא סוריה על כל דרום סוריה לאחר שהרוסים קבלו את הסכמת ישראל והבטיחו כי פעולה זאת לא תביא בעקבותיה מיליציות שיעיות לקרבת גבול ישראל, מה שהתברר מאוחר יותר כהבטחה ריקה שהרוסים לא יכלו ולא התאמצו למלא.

ישראל כבר הודיעה יותר מפעם אחת שהיא לא תאפשר למיליציות איראניות להתבסס על גבול הגולן עם סוריה ואם תצטרך היא תפעל להשמדתם .

 

כתיבת תגובה