בחריין: הפוטנציאל המסחרי ברקע הידיעות על נרמול היחסים עם ישראל

אז לפי כל ההערכות, בחריין היא המדינה המפרצית הבאה שתנרמל יחסים עם ישראל. זמן טוב לבדוק מה הפוטנציאל המסחרי עם הממלכה הקטנטנה הזו הקשורה בטבורה לסעודיה.

להבדיל מהמשק של האמירויות, בחריין היא שוק קטן והרבה פחות אטרקטיבי, אם כי זהו עדיין משק מגוון שלא נסמך על תעשיית הנפט והגז בלבד. למעשה בחריין ועומאן הן שתי החוליות החלשות ביותר בקרב שש מדינות המפרץ. הכלכלה הבחריינית מושפעת בצורה ישירה מהמצב הכלכלי בסעודיה, שגם מסייעת פיננסית לאחות הקטנה.

קצת מספרים: התוצר בבחריין מוערך בכ-40 מיליארד דולר בשנה והתוצר לנפש גבוה יחסית – כ-25 אלף דולר. בבחריין יש כ-1.5 מיליון תושבים, כולל מיעוט שיעי, שבשנים האחרונות יצא להפגין נגד השלטונות, וזאת בעידוד איראן. בשנה שעברה המשק הבחרייני צמח בפחות מ-2% אולם השנה כחלק מהשפעות משבר קורונה הוא צפוי לסיים בצמיחה שלילית של כ-4%. בחריין מנסה להתמודד עם גרעון תקציבי מתרחב וחוב ציבורי של למעלה מ-100% מהתוצר.

Map of Bahrain and Qatar — Stock Photo © Eivaisla #133040460

למרות כל זאת, בחריין מציעה גם חוזקות ואפשרויות שחלק מהישראלים כבר נחשפו אליהן בשנים האחרונות. מגזר הבנקים בממלכה יציב ומתרחב ותורם כ-17% מהתוצר. הזדמנות נוספת מציע מגזר הנדל"ן במדינה וזאת נוכח הביקוש הגובר, ביחד עם הגידול המהיר באוכלוסייה.

בחריין הפכה בשנים האחרונות מוקד תיירות מוביל. בעיקר מנצלים את האווירה "המערבית" החופשית בה תיירים מהמדינות השכנות והשמרניות יותר דוגמת סעודיה, קטאר וכווית. הממשלה מחפשת להרחיב את ההשקעות בתחום זה, כשאחד התחומים הבולטים הוא ענף אירוח הוועידות והכנסים. עוד אטרקציה תיירותית הוא רובע עדליה בבירה מנאמה, מעין רובע בוהמייני והמרכז הקולינארי של הממלכה. אז אם למישהו יש רעיון לפתוח "מסעדה ישראלית" שם, זה יכול להיות רעיון לא רע…
כמו בדובאי, בחריין שמה דגש בשנים האחרונות על פיתוח ענף הקמעונאות והשופינג מתוך תפישה שזה מה שימשוך תיירים. בחריין כמו אחיותיה הבכירות במפרץ מעוניינת אף היא לקלוט את מיטב החידושים בתחום הדיגיטלי. בנוסף, בחריין מעוניינת לפתח את מגזר הבריאות שלה ומחזרת אחרי יזמים ומומחים בתחום וזהו עוד תחום שלחברות ישראליות יש מה להציע. לסיכום, ניתן לומר שבחריין תוכל להציע הזדמנויות למשקיע הישראלי, אבל הכל בהיקף קטן ומצומצם יותר מאשר באמירויות.

Doing business in Bahrein

קרדיט:ערוץ הטלגרם של דורון פסקין

 

כתיבת תגובה