ההשקעות הסעודיות בעבר בלבנון – היה שווה ?

בעקבות הפיצוץ בנמל הים של ביירות בשבוע שעבר, שב ועלה נושא הסיוע של סעודיה ללבנון. בתקשורת וברשתות החברתיות רצה הכותרת כי מאז 1990 שווי הסיוע הסעודי ללבנון הסתכם בכ-75 מיליארד דולר. בסעודיה תוהים האם השקעה זו הייתה שווה כי נראה שאיראן הצליחה להשתלט על לבנון בעלות נמוכה יותר בעוד ההשפעה הסעודית התפוגגה. סעודים מקוננים ברשתות החברתיות כי מצב מדינתם היה יכול להיות טוב יותר כיום עם עוד 75 מיליארד דולר בקופה.

מיליארדים ללא תוצאה
הנתון הזה של 75 מיליארד דולר מקורו במחקר שפורסם לפני כשלוש שנים וקבע שבין השנים 1990 ל-2015 סייעה סעודיה ללבנון בסכום של 70 מיליארד דולר. סיוע זה ניתן באמצעות מענקים, הלוואות, השקעות וכד'. מה העניין הגדול שהיה לסעודיה בלבנון? זו כבר שאלה טובה שלא בטוח שיש עליה תשובה ברורה. חלק מהתשובה טמון בקשר האישי והמיוחד בין משפחת א-סעוד השלטת לבין רפיק אלחרירי, קבלן לבנוני שעשה את הונו בסעודיה ונחשב למקורב לשלטונות בסעודיה. לאחר סיום מלחמת האזרחים והתמנותו לראש הממשלה בלבנון הוא בעצם גייס את הסעודים לסייע לשיקומה של לבנון.

בסעודיה מקוננים היום שבעוד הסיוע שהם נתנו היה כולל ולא התמקד רק באזורים הסוניים כמו בצפון המדינה, איראן השקיעה "נכון" יותר. הסיוע שלה התמקד באוכלוסייה השיעית בביירות, בדרום ובבקעה, הנחשבים מעוזי חיזבאללה. חלק ניכר מהסיוע הופנה לבניית כוחו הצבאי של חיזבאללה שהפך לאדוני ארץ הארזים, כאמור בהשקעה נמוכה הרבה יותר מאשר הסעודים.

מאז 2015 סעודיה בעצם "וויתרה" על לבנון. הסעודים, בהנהגת יורש העצר מוחמד בן סלמאן, החלו להתמקד בבעיות בוערות יותר מבחינתם, ובעיקר הרפורמות הפנימיות. את האנרגיות בענייני חוץ השקיעו בסיכול תכנית הגרעין האיראנית ובמלחמה בתימן. על "מעצרו" של ראש הממשלה סעד אלחרירי, בנו של רפיק, בריאד לתקופה של מספר שבועות לפני כשלוש שנים לא נרחיב את הדיבור עתה אבל הוא אותת על סיום היחסים החמים בין ריאד לבין אלחרירי ובעצם עם הנושא הלבנוני. האם האסון בביירות יחזיר את מנהיגת העולם הסוני לפעול מחדש להגברת השפעתה בלבנון? כרגע הסיכוי לכך נמוך כל עוד חיזבאללה הוא הכח הדומיננטי שם.

Lebanon expresses solidarity with Saudi Arabia

קרדיט : ד"ר דורון פסקין 

 

 

כתיבת תגובה