בזמן קורונה- חברות התעופה בעולם הערבי במזרח התיכון

למרות שמדינות ערב החלו להקל צעדים במלחמה נגד התפשטות נגיף קורונה, חברות התעופה באזור ממשיכות לדמם עקב הירידה החדה בפעילות. נכון לסוף חודש יולי, מספר הטיסות באזור המזרח התיכון נמוך ב-70% לעומת תחילת השנה בטרם החל משבר קורונה, כך לפי נתוני יאט״א, האיגוד הבינלאומי לתובלה אווירית.

הביקושים מצד הנוסעים כיום נמוכים ב-60% ולפי מומחי האיגוד התאוששות מלאה שתחזיר את הפעילות לרמות של 2019 לא תתרחש לפני שנת 2024. מספר הנוסעים השנה צפוי לצנוח השנה בכ-56% כשבמדינות המפרץ הנתון יגיע לירידה של 54%. תחזית קודרת זו מתבססת על העובדה שההתאוששות בענף התעופה במזרח התיכון נראית כרגע איטית יותר לעומת אזורים אחרים. לפי הערכות ראשוניות, חברות התעופה המזרח תיכוניות יפסידו השנה 4.8 מיליארד דולר מרווחי הנטו שלהן או 37 דולר עבור כל נוסע, לעומת פחות מ-5 דולר בשנה שעברה.

יצוין כי מגזר התעופה במזרח התיכון תומך באופן ישיר ועקיף בכ -2.4 מיליון משרות ומייצר כ-130 מיליארד דולר בשנה. נתון זה מהווה 3.3% מכלל התעסוקה באזור וכ -4.5% מכלל התוצר במדינות ערב.

מיזוג? עניין של אגו
לאור הנתונים הקשים מתחדדת השאלה לגבי שלוש חברותך התעופה הנחשבות "היהלומים שבכתר" ענף התעופה המזרח תיכוני. המדובר בחברת "איתיחאד" מאבו דאבי, "אמירייטס" מדובאי השכנה וקטאר איירווייז. בכל החברות הללו הושקעו בשנים האחרונות מיליארדים וכולן נהפכו לחברות תעופה מובילות ברמה העולמית עם חוויית טיסה בטופ של התעשייה העולמית. הבעיה שכל החברות הללו לא מצליחות לייצר רווחים בשנים האחרונות. מה שכן הן הצליחו ליצור מותגים חזקים ולבסס את שדות התעופה מהם הן פועלות – אבו דאבי, דובאי ודוחה לשדות התעופה מובילים באזור ובעל מוניטין בינלאומי.

עוד בטרם החל משבר קורונה, פורסמו ידיעות על אפשרות מיזוג בין שתי הענקיות של האמירויות. לא בטוח שזה יקרה כשהמחסום העיקרי הוא לא אחר מאשר "האגו" של הממשלות של דובאי ואבו דאבי. שתי האמירויות מצויות בתחרות סמויה על יוקרה ומוניטין והגאווה והאגו משחקים תפקיד חשוב. במילים אחרות שתי הממשלות מעדיפות לשרוף כסף על שתי החברות מאשר להיבלע אחת בשנייה ובעצם כך אחת לאבד את אחד מסמליה המסחריים הבולטים. יש דברים שגם מגפת קורונה כנראה לא יכולה לעשות…

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין

בית משפט בגרמניה דחה את הסכם הקוד שר בין איתיחאד ואייר ברלין

 

כתיבת תגובה