הבורסה בטהרן- בועה פיננסית שתתפוצץ בסופו של דבר לאיראנים בפרצוף

אם יש לכם כסף פנוי ייתכן שהמקום הרווחי ביותר עבורכם הוא שוק ההון של טהרן….וברצינות ביום ראשון הגיע המדד הראשי של הבורסה בטהרן לשיא של כל הזמנים כשחצה את רף 2 מיליון הנקודות. בשבת נסגר המדד על 1,961,649 נקודות ונכון לכתיבת שורות אלה הוא עומד על קרוב ל-2,013,733. גורמים בשוק צופים כי בקצב הזה המדד יגיע לכ-2.5 מיליון נקודות עד סוף ספטמבר.

צמיחה מדהימה
נתוני הגידול בשוק המניות האיראני הם אדירים. במהלך ארבעת החודשים הראשונים של השנה הפרסית הנוכחית (21 במרץ עד 21 ביולי) שווי הסחר זינק ב-625%(!!) בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הפרסית הקודמת. שווי ההנפקות בתקופה הנדונה הסתכם בכ-3.2 מיליארד דולר, פי 2.5 בהשוואה לכל השנה הפרסית הקודמת.

ייתכן כי הנתון הבא מסביר את הבום בשוק האיראני – במהלך הרבעון הראשון של השנה הפרסית הנוכחית עלתה הנזילות בשוק המניות המקומי ב-12 מיליארד דולר. לצורך השוואה בכל השנה הפרסית הקודמת עלתה הנזילות לפי הנתונים שפורסמו בכ-7 מיליארד דולר.

מתכון בטוח לבועה
הזרמת הנזילות לשוק היא תוצאה של המצב הכלכלי באיראן. לאזרח הקטן ולמשקיעים הקטנים אין הרבה אפשרויות אם ברצונם לשמור על ההון שלהם בייחוד נוכח הירידה בשער המטבע. מעבר לכך, השלטונות מעודדים את הציבור להשקיע בבורסה המקומית כחלק מהמענה לסנקציות האמריקאיות והרצון לעודד את הפעילות הכלכלית המקומית.

הסכנה הגדולה היא שמדובר כאן בבועה שתתפוצץ בסופו של דבר לאייתולות ולאיראנים בפרצוף. לאורך זמן שוק מניות לא יכול לשגשג בצורה כזו כשכל שאר האינדיקטורים הכלכליים בירידה, דבר המאפיין כיום את המשק באיראן. בינתיים המשקיעים מרוצים אז לא נקלקל להם את השמחה.

אחמדינג'אד מרוצה: בורסת טהרן מהצומחות בעולם

קרדיט:ערוץ הטלגרם של הד"ר דורון פסקין

כתיבת תגובה