לאור הפיצוץ בביירות האם עדיין צפויה פעולת נקמה של החיזבאללה- הערכה

נראה כי כל ההערכות בדבר פעולת נקמה של החיזבאללה נגד ישראל על הריגת לוחם שלהם בתקיפת כלי טייס ישראלים, על מטרות איראניות בסוריה ,לפני כמה ימים, עשויים להשתנות באופן רדיקאלי .

יש האומרים כי הפיצוץ האדיר בביירות והריסת הנמל הראשי של לבנון , ופרסום דבריו של האלוף במיל עמוס ידלין שטען שמה שהתפוצץ אתמול וגרם להרס עצום ונפגעים רבים בביירות היה לא פחות מאשר מחסן נשק ותחמושת של החיזבאללה שהוסתר מתחת לרציף 12 שנמחק מעל פני האדמה, "יוציא את החשק " מהחיזבאללה להוציא לפועל את נקמתו וכי הוא ידחה אותה למועד בלתי ברור בעתיד .

עורך העיתון הלבנוני אל-אח'באר, איברהים אלאמין, המקורב לארגון חיזבאללה טוען לעומת זאת כי  "למרות הפיצוץ שהיה בביירות, ישראל צריכה להיות מודאגת. חיזבאללה עוד ינקום את דמו של הפעיל שלה שנהרג בסוריה".

צה"ל מצדו לא ממהר להוריד את רמת הכוננות בשורות כוחותיו בצפון . הם עדיין לא הבחינו,מבחינה מודיעינית, בשאיפה הפוחתת של החיזבאללה לנקום.

הפרשן הצבאי של האתר נציב.נט , גיא א. מעריך לעומת זאת כי " הערכת והיערכות הצבא היא נגזרת מהמודיעין שעדיין מזהה מוטיבציה לנקום על הפעיל שנהרג. ברור שהפעיל הזוטר מעניין את נסראללה כקליפת השום אלא שמאחורי הפעיל עומדת משוואה אסטרטגית שאי מימושה היא תקדים מסוכן מאוד לארגון ולכן המוטיבציה הגדולה לגבות מחיר ולפחות לנסות להראות כזו.

ההוכחה שהמשוואה היא המהות נמצאת במאמצים וההשקעה ביצירת פיגוע בתחום הצליפה בעיקר והנ״ט בלית ברירה. אם הייתה מטרה או סיבה אחרת לא היו משתדלים כלכך בשמירה על עקרון ה- ״עין תחת עין״.
צה״ל מצידו עושה מה שניתן לצמצם את ההזדמנויות שיש לארגון להוציא פיגוע כזה ולכן כל עוד לא התקבלה בארגון ההחלטה לבלוע את העלבון (גם על חוליית הר דב). צה"ל לא יקפל את ההיערכות ובעיקר לא את המאמצים לסכל ולשבש תגובה כזו.

מה כן השתנה השבוע? האירוע בביירות טורף קלפים במובן של הרתעה הדדית ממלחמה. שני הצדדים שלא רוצים במלחמה הניחו שזה הדדי ולכן היו מרוסנים. כעת, כשהמצב ביירות והשיקום הבינלאומי לא מאפשרים בכלל לצאת למלחמה (הצרפתים והעולם שהולכים להשקיע מיליארדים בשיקום לא יתנו לנו לתקוף בביירות יותר מיומיים ולאדות את השקעתם) כשהצדדים יודעים שאין סיכוי שהצד שני יגיב עד כדי מלחמה, הריסונים יורדים ואיתם פוטנציאל הנפיצות.
אם מי מהצדדים היה יודע בוודאות שהצד שני לא יגיב ,או לא יגיב עוצמתית, אזי ישראל הייתה תוקפת בלבנון יעד או שניים שמטרידים אותה וגם חיזבאללה היה פועל בגבול בקלות רבה יותר."

תמונה

 

כתיבת תגובה