זוכה פרס נובל לשלום, ג'ון יום, מתהליך השלום בצפון אירלנד – הלך לעולמו

זוכה פרס נובל לשלום, ג'ון יום, אחד האישים המשפיעים ביותר בתהליך השלום בצפון אירלנד ואחד הפוליטיקאים המתונים והמוערכים ביותר באזור המריבה, הלך הבוקר לעולמו בגיל 83 אחרי שבשנים האחרונות סבל מבעיות בריאות.

יום, מורה במקצועו, היה מעורב במחאה למען זכויות אזרח וסיום האפליה נגד הקתולים בצפון אירלנד בשנות ה-60, ובשנת 1970 הוא סייע להקים את מפלגת הלייבור והסוציאל-דמוקרטית (SDLP) הקתולית שבראשה עמד בין 1979 ל-2001.

לאורך פעילותו הפוליטית, תמך יום בסיום הסכסוך בדרכי שלום והיה מעורב ביוזמות שניסו לסיים את תקופת הטרור והאלימות (הטראבלס). הוא אף פעל להפוך את סוגיית צפון אירלנד לבינלאומית כאשר גייס סנאטורים מובילים ממוצא אירי, ובראשם הסנאטור טד קנדי, כדי להפעיל לחץ על הממשל האמריקאי.

שיחותיו החשאיות של יום עם ג'רי אדמס, מנהיג השין פיין, שהחלו בשנת 1988 ונחשפו רק חמש שנים מאוחר יותר סייעו להוביל את הזרוע הפוליטית של המחתרת האירית להצהיר כי המאבק המזוין הוא רק מוצא אחרון וכי יש לשכנע את בריטניה ואת אירלנד לקדם תהליך פוליטי.

יום השתתף גם בשיחות שהביאו להסכם יום שישי הטוב באפריל 1998 ולסיום האלימות וזכה באותה שנה בפרס נובל לשלום יחד עם דיוויד טרימבל, מנהיג היוניוניסטים. "אני רוצה לראות את אירלנד בתור דוגמה עבור גברים ונשים בכל מקום כדי שיוכלו לראות מה ניתן להשיג כשחיים למען אידיאלים ולא נלחמים או מתים עבורם", אמר בנאום הקבלה.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם

כתיבת תגובה