מלחמת האזרחים בלוב- המלחמה על האינטרסים הכלכליים ואוצרות המדינה

המהלכים של הצדדים המעורבים במלחמת האזרחים בלוב ,כפי שמתקף במדיה הגלויה, לא מפסיקה להפתיע את הקורא , אך מדגימה היטב את המהלכים הציניים, מבוססי אינטרסים שכל מדינה ומדינה מנסה להכניס לתוך הארץ האומללה הזאת הנקראת במלחמה לא לה.

עושרה הטבעי העצום מושך אליו מדינות הלוטשות עיניים לעברה משל היתה גופה מאכל לזבובים.

מכון המחקר הסורי "נורס" כותב בין היתר כדלקמן : 

היעדים האסטרטגיים של ציר האמירויות – צרפת – מצרים – יוון בלוב הוא כשלקמן:
1) הקמת ממשלה נאמנה לציר זה בלוב.
2) לחימה בתנועות איסלאמיות בלוב.

3) מניעת טורקיה לקבל דריסת רגל בצפון אפריקה או במזרח התיכון.
4) שיתוף עושר לובי.

לדברי המכון נשיא מצרים ,א-סיסי ,לא ניסה למלא את התפקיד המתווך בלוב, אך החליט להטיל את כל ההימור שלו על גנרל חפטר, ובכך קשר א-סיסי את עתידו לזה של הגנרל חפטר הלוזר.

הנשיא המצרי לא הסתפק בתמיכה מרחוק אלא החל לאיים בהתערבות צבאית בלוב, מתוך הכרה פנימית כי הוא לא ממש רוצה לממש צעד זה ,ואף שלח כוחות,במסווה של יועצים צבאיים, להילחם לצד השבטים וכוחות חפטאר אך ללא בטחונות שהתערבות כזאת תביא לסיום הסכסוך בצורה מיטבית לו , מה שעשוי להפוך לתסריט דומה להתערבות הקואליציה הערבית בתימן , שם היא מתבוססת עד היום ללא הישגים אך עם הרבה נזקים.

אם הערכה זאת אך תתקיים הרי שפירושו של דבר שא-סיסי נכשל בסיני, סכר הרנסנס, לוב ובמלחמתו בקורונה, ואולי גרם למשבר כלכלי חדש עבור מצרים.

התרחיש המקובל ביותר שחשב אל-סיסי הוא חימוש השבטים, ולכן הוא הזמין אותם לוועידה והודיע על כוונתו לחמש אותם כגרעין של צבא פרו-מצרי המגובה ע"י חיל האוויר המצרי , אך תרחיש זה לא קיבל את אישורה של אמריקה, מכיוון שאמריקה חששה שהנשק החדיש שיזרום לשבטים ,ללא נאמנות מוחלטת של חברי השבטים הללו, מה שאומר שיהיה קשה לאסוף את הנשק בהמשך ואולי הוא בעתיד יופנה נגדה.

אל-סיסי האמין כי על ידי תמיכתו בחפטר הוא יוכל להשיג חוזים לשיקום לוב באמצעות החברות הצבאיות המצריות ולהפיק תועלת ממשאבי אנרגיה אדירים בלוב לצורך יישום פרויקטים של פיתוח במצרים, אולם חלומותיו בלוב מתאדים כעת.

Fake news war: in Libya, battles also rage on social media

גם רוסיה , המעורבת לצד מצרים, בתמיכתה בגנרל חפתר, החלה לנקוט בצעדים עצמאיים משלה על מנת להבטיח את האינטרסים הגלובליים שלה ואף תצליח להשיג רווחים כספיים נאים מעצם מעורבותם בלחימה בלוב.

באמצעות זרוע שכירי החרב הרוסים בלוב – כוחות ווגנר , הם כבשו בימים האחרונים 2 שדות נפט גדולים בלוב מידי הממשלה החוקית תוך הגעה להסכם עם חפטר שיתחלקו שווה בשווה בהכנסות מהנפט שיופק משדות אלו . למעשה הנפט אמור לממן את כל משלוחי הנשק שרוסיה שולחת לכוחות חפתר , מה שיבטיח את המשכיותה של מלחמת האזרחים בלוב עד אין קץ כמעט.

במקביל פועלת רוסיה לנטרל את המעורבות הטורקית בלוב על ידי כפיית הסכם חלוקת משאביה של לוב כך שגם טורקיה תרוויח ממון רב מהסכמתה לחלוקת לוב בין 2 המחנות מבלי להזדקק ללחימה ארוכה ויקרה מדיי.

כתיבת תגובה