"לאיראן יש מספיק משאבים כספיים להתמודד עם המשבר הכלכלי"

"לאיראן יש מספיק כסף להתמודד עם המשבר הכלכלי אבל הממסד הדתי מעדיף לא לעשות זאת" – עמדה מפתיעה זאת אומר הד"ר דורון פסקין בערוץ הטלגרם הנושא את שמו.

והוא מוסיף כי "במהלך חודש אפריל האחרון פנתה איראן לקרן המטבע הבינלאומית וביקשה הלוואה בשווי של 5 מיליארד דולר כדי להתמודד עם משבר קורונה. בקשה זו נדחתה".

ממשיך המזרחן ד"ר פסקין ואומר כי " רבים באיראן ומחוצה לה טוענים כי למרות הסנקציות לאיראן לא חסר כסף כדי להתמודד עם הנגיף. הבעיה היא שמנהיגי המדינה בראשות המנהיג העליון עלי ח'מינאי מעדיפים לשמור על הכסף או להפנות אותו לכיוונים אחרים (תכנית הגרעין, למשל)".

"ההון שנמצא תחת ידיו של ח'מינאי נע בין 100 ל-200 מיליארד דולר כך לפי הערכות שפורסמו בשנים האחרונות. מובן שקשה לוודא אם המספרים האלה נכונים מאחר שאיראן לא מתנהלת בצורה שקופה".

"אחד הארגונים הכלכליים הבולטים הכפופים ללשכתו של ח'מינאי הוא מה שמכונה "קרן הפגיעים", הנחשב לגוף הכלכלי השני בעושרו לאחר חברת הנפט הלאומית".

החרמת נכסי השאה
"קרן זו מקורה בקרן בהלווי, שהוקמה עוד בימי השאה בהון של כ-3 מיליארד דולר. תפקידה היה לבצע פרויקטים חיוניים. לאחר המהפכה, ח'ומייני החרים את רכוש מקורבי השאה (בשווי של מיליארדי דולרים) והעבירם לקרן. הוא גם שינה את שמה לקרן הפגיעים או המוחלשים וקבע כי תפעל למען רווחתם של העניים והאיכרים שנפגעו בתקופת השאה" – אומר ד"ר פסקין.

"במהלך מלחמת איראן – עיראק, החלה הקרן לסייע כלכלית למשפחות החיילים שנהרגו בחזית והתחזקו הקשרים בין הקרן לבין משמרות המהפכה. החיבור הזה עם המשמרות הוביל לכך שקרן הפגיעים החלה לשנות את ייעודה ולסייע לפעילות כמו מימון פעילות חיזבאללה בלבנון ותכניות ההצטיידות הצבאית של המדינה. מובן כי הפעילות של קרן הפגיעים אינה בפיקוח דבר שעורר לא אחת זעם מצד הנשיאים (אחמדינג'אד, רוחאני) שנותרו ממודרים בכל הנוגע לתקציבים של מוסד זה".

מתעשיית המשקאות ועד מימון מיליציות בסוריה
"נכון להיום הקרן שולטת בלא פחות מ-400 חברות החולשות על כל תחומי החיים במדינה. לפי הערכות, חברותיה של הקן שולטות בכ-30% מתעשיית הטקסטיל. כמו כן, חברות השייכות לקרן הזו שולטות בתעשיית המלט, המשקאות הקלים, הגומי והסוכר" – טוען ד"ר פסקין.

ומסיים באומרו כי "לפני מספר חודשים, עוררה התבטאות של מנהל קרן הפגיעים סערה ציבורית באיראן. במהלך ראיון טלוויזיה הוא הודה כי הארגון שלו מימן את שכרם של הלוחמים האפגנים בסוריה, לאור בקשתו של מפקד כוח אלקודס, קאסם סולימאני, בטרם חוסל. התבטאות זו יצרה זעם ציבורי שכן היא נאמרה לאחר פרוץ משבר קורונה בעוד האיראנים מצפים לסיוע מהממשלה".

Iran's economy is Becoming Strong, 22 percent export growth, 15 ...

כתיבת תגובה