מזרחן ישראלי:ירדן בדרכה לקטסטרופה כלכלית בעקבות מלחמת המוצלחת בקורונה

"ירדן השיגה הצלחה מרשימה במלחמה בקורונה אבל המחיר הכלכלי כבד מנשוא, בטח כשמדובר במשק הירדני שמשאביו מצומצמים. למעשה כל האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על כך שירדן צועדת לעבר קטסטרופה כלכלית שהיא תתקשה לצאת ממנה ללא סיוע בינלאומי" – כך טוען המומחה לענייני ערבים הד"ר דורון פסקין בערוץ הטלגרם שלו.

"עוד לפני קורונה מצב המשק הירדני היה בכי רע. הסגר ההדוק שיתק את הכלכלה לחלוטין למשך כחודשיים ועכשיו הגיע שלב ההתמודדות. למרות מסרים מרגיעים מצד ראש הממשלה עומר א-רזאר מוקדם יותר השבוע, הציבור הירדני לא קונה אותם".

"איך ניתן להבין את המצב החמור בירדן מעבר לנתונים הכלכליים? עיון בדו"ח שפורסם השבוע על ידי מנהלת הביטחון הכללי מלמדת כי בשנת 2019 חלה עלייה של כ-7.6% במספר מקרי הפשיעה בממלכה, שבה שיעור הפשיעה נמוך יחסית. העלייה מיוחסת להתגברות האבטלה והעוני. לפי הדו"ח כ-88% מהפשיעה קשורה לעניינים כלכליים, מתוכה: 55% גנבות רכב, 11% מעשי מרמה ו-8% גניבות. ניכרת במקרי הפשיעה מעורבות גבוהה של הצעירים בני 18 – 27 שנה הסובלים משיעור אבטלה גבוה. נתונים אלה יחריפו השנה עם השלכות משבר קורונה".

"איפה שלא שמים את היד במשק הירדני רואים את המצוקה. למשל הבורסה של עמאן צנחה בלמעלה מ-13% מאז החל משבר קורונה. השוק סובל ממחסור בנזילות והמשך הירידה ברווחיות של החברות".

לסיום טוען הד"ר פסקין כי "עוד סיבה לדאגה היא הירידה המהירה בעתודות המט"ח של הממלכה. נכון לסוף יוני הן עמדו על כ-11.5 מיליארד דולר, ירידה של כ-5.5% בהשוואה לסוף 2019. עם עצירת העברות עובדים ירדניים מחו"ל והפסקת התיירות, התמונה רק צפויה להיות עגומה יותר מבחינת ירדן. כרגע הפלסטר שמצאה ממשלת ירדן היא הנפקת אג"ח בינלאומיות, אבל צעד זה בטווח הארוך צפוי להוביל את יחס החוב החיצוני מול התוצר המקומי ליותר מ-100% ולערער את מעמדה של הממלכה בשווקים הבינלאומיים. ירדן תצטרך שנים של התאוששות מהמשבר השאלה אם יש לה את הזמן הזה נוכח הלחצים הגוברים מבית ומחוץ".

Jordan Fights Coronavirus with State of Emergency - The Media Line

בינתיים התפרסם כי שיירות גדולות של מכליות דלק מעיראק חידשו את דרכן לירדן .

איראן פעלה לאחרונה לספק דלק במחיר מוזל ביותר לממלכה האשמית ע"מ לנסות ולהשיג בה דריסת רגל והשפעה כלכלית ופוליטית אך בעקבות מגפת הקורונה כל מעברי הגבול בין ירדן ועיראק נחסמו למעבר אנשים וסחורות.

כאמור, המגפה אפילו לא דעכה אך שיירות הדלק המוזל התחדשו. זה, כנראה או הישרדות או נגיף עבור ממלכתו של המלך עבדאללה.

 

כתיבת תגובה