השבוע שבין ה-10.7.20 ל- 16.7.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה –

*- הקורונה מתפשטת באיו"ש, ומפילה קורבנות, כולל ילד בן 12. הרש"פ מנסה לאכוף סגרים בשטח, אך נתקלת בהתנגדות ציבורית לא מבוטלת. בהקשר זה, נעצר אחד מהבולטים בזמרי החתונות באיו"ש, לאחר שהופיע בחתונת המונים בעיירה אלראם.
*- במטחים של ירי זיקוקין וירי מנשק חי, חגגו הפלסטינים את פרסום תוצאות מבחני הבגרות, תוך שהם מביעים סיפוק מהמטרד שיצרו ל"שכנים היהודים". בעזה, מנעו מנגנוני החמא"ס את החגיגות מההמון, אבל מספר פעילי חמא"ס חגגו את האירוע בירי רקטות לעבר הים.
*- הרש"פ ממשיכה במאבק דיפלומטי נגד תכנית הריבונות לצד יוזמות להשתלטות על שטחי C, במימון אירופי, כולל נסיון להשתלט על איזור הר עיבל.
*- מבוכה לחמא"ס, לאחר שבדואים משבט התראבין רצחו בכיר בחז"ע ברצועה כנקמת דם, על רצח בן משפחתם בתקופת האינתפאדה הראשונה, בלא שהחמא"ס הצליחה לעצור את הרוצחים.
*- מבוכה קשה עוד יותר בעקבות חשיפה לפיה שניים מבכירי הארגון שיתפו פעולה עם ישראל, ואחד מהם הצליח להימלט לישראל. עם זאת, שליטת החמא"ס בתקשורת, וברשתות החברתיות מביאה להורדת הנושא מסדר היום הציבורי.

ובהרחבה –

מגיפת הקורונה שוב עולה לראש סדר היום באיו"ש, כאשר מדי יום מאותרים מאות חולים, והמספר האמתי של הנדבקים הנו כנראה גבוה בהרבה, אלא שלרש"פ אין די אמצעים לבצע בדיקות בהיקף נרחב, ורק בעלי תסמינים או בני משפחה של חולים מאומתים נבדקים בפועל.
כתוצאה מכך גם גדל מספר הנפטרים במידה ניכרת ועבר את ה- 50, כשבין הנפטרים היה השבוע גם ילד בן 12 מחברון. חברון ממשיכה לשאת בתואר המפוקפק של "בירת הקורונה" באיו"ש, אבל השבוע ניכר שהמחלה מתפשטת במהירות גם ליתר המחוזות. עם המחלה, נרשמים גם לא מעט חולים קשים, ומבתי החולים מדווח, כי 300 מכונות ההנשמה הקיימות במערכת הבריאות הפלסטינית מנוצלות עד תום (רובן, לא לחולי קורונה).
הרש"פ מכריזה על סגר בחלק מהמחוזות ואיסור מעבר ממחוז למחוז, אך לא מצליחה לבלום את הגל, בין היתר כיון שהציבור אינו משתף פעולה. בשכם נפתחו החנויות ב"צפצוף" ארוך על ההנחיה. דרישה מהפועלים להימנע מיציאה לעבודה בישראל גם היא אינה נאכפת, ואילו בראמאללה וחברון הפגינו הסוחרים במרכזי הערים נגד סגירת העסקים, והממשלה נאלצה להתקפל והודיעה שעסקים קטנים יוכלו להיפתח ורק בתי מסחר גדולים יישארו סגורים. בשכם, הפגינו נהגי ההסעות, נגד ההגבלות על פעילותם וגורמי כלכלה מעריכים, כי כ- 50 אלף איש איבדו את מקומות העבודה בתקופת הקורונה.

הנה תמונות מהפגנת הסוחרים ובעלי המסעדות בראמאללה:

למרות האיסור שגזרה הרש"פ, חתונות עדיין מתנהלות בכפרים, כמו חתונת ענק בחיזמה ללא מסיכות ושמירת מרחק מינימלי, שלא לדבר על חגיגות הבגרות ההמוניות (ראה בהמשך). בהקשר זה, נעצר השבוע אחד מהבולטים בזמרי החתונות בשטחים אימן אלסבעאוי, תושב העיירה דהריה שבגזרת חברון, לאחר שהשתתף בחתונה בעיירה אלראם והגדיל לעשות כאשר ירה באוויר במהלך האירוע. בית המשפט בעיירה דורא הסמוכה למקום מגוריו האריך את מעצרו בשמונה ימים.

הנה תמונות מהחתונה שהביאה למעצר:

יצויין, כי ברצועת עזה, ממשיכים לדווח על אפס הידבקויות חדשות, ולמרות זאת, ממהרים אנשי החמא"ס להקים מתקן בידוד חדש לחולי קורונה באזור מחנות המרכז, מה שמלמד שפרסומים אלו אינם נכונים בהכרח.
ברקע לדברים, בשל מחלת הקורונה, בוטלה הפגנה גדולה נגד תכנית הריבונות במרכז ראמאללה.
נוכח המגבלות על הפעילות בשטח, מתמקדת הרש"פ בעיקר במאבק מדיני נגד תכנית הריבונות ואין ספק שהעיכוב במימוש המהלך מניב לא מעט עידוד עבור אנשיה. בהקשר זה הכריז בכיר אש"פ נביל שעת', כי הרש"פ גייסה תמיכה מ- 23 מדינות באיחוד האירופי, לצעדי תגובה נגד ישראל אם זו תממש את הריבונות. כן מסר ריאד מאליכי, שר החוץ של הרש"פ, כי יו"ר הרש"פ פנה לראשי מדינות נוספות ובהן נשיא רוסיה פוטין במטרה שאלה ילחצו על ישראל לביטול "יוזמת הריבונות".
במקביל, נמשכים צעדי הרש"פ להשתלטות על שטחי C, וכך נמסר, כי האיחוד האירופי הקצה השבוע סכום של 5.9 מליון יורו לפרוייקטים בשטחי C. בנוסף, כשהם מעודדים מהצלחתם להשתלט על תל ארומה, מסמנים הפלסטינים יעד חדש להשתלטות: הר עיבל, והשבוע הפגינו עשרות פעילים באזור, בדרישה לאפשר סלילת כביש גישה חדש משכם להר.

אחרי שהפלסטינים השתלטו על תל ארומה, בירות של אלימלך מ"משל יותם", עכשיו הם מסמנים את היעד הבא והוא לא פחות מהר עיבל, מקום המזבח של יהושע בן נון. על זה נאמר: "עם האוכל בא התיאבון".

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום ראשון, 12 ביולי 2020

ובהקשר אחר: השבוע עמד בסימן פרסום תוצאות מבחני הבגרות, פרסום שלווה בחגיגות ענק שכללו ירי מסיבי של זיקוקין במשך שלושה ימים, לא מעט ירי באוויר, תהלוכות שמחה המוניות, וגם מסיבות משפחתיות וקהילתיות, חלקן גדולות ביותר, שללא ספק ישפיעו בהמשך על מספר חולי הקורונה באזור. החגיגות גבו גם עשרות פצועים, מהירי הן בנשק והן בזיקוקין, ועדיין האווירה הכללית הינה שכיון שמטחי הזיקוקין הבהילו את השכנים היהודים, מדובר באקט חיובי.

הנה דוגמה לאירוע בו כוורת זיקוקין מתפוצצת בידיו של אחד היורים באזור שכם:

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום ראשון, 12 ביולי 2020

ברצועת עזה הזהירו אנשי החמא"ס שלא יסבלו ירי באוויר, ואכן הצליחו למנוע כמעט לחלוטין תופעות כאלה, אם כי גם שם נורו לא מעט מטחי זיקוקין. ועדיין, בכירים בחמא"ס חגגו את הבחינות בירי של מספר רקטות לעבר הים, ככה זה, כאשר הינך נהנה ממעמד של בכיר בחמא"ס:

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום ראשון, 12 ביולי 2020

ואם חשבתם ששליטת החמא"ס ברצועה הינה מוחלטת, השבוע התמודד שלטון זה עם אתגר לא פשוט כאשר ג'בר אלקיק, פעיל חז"ע ובעל דרגת תא"ל במנגנוני הרש"פ נרצח בירי ודקירות סכין ברפיח, על רקע נקמת דם, בעקבות אחריותו לרצח אכזרי (הצתה למוות) של אדם אותו האשים בשת"פ עם ישראל. החז"ע וארגונים נוספים תבעו להעניש בחומרה את רוצחיו, והמנגנונים פרסמו את תמונתם של המבוקשים. מנגד משפחת צופי ושבט התראבין עליהם נמנים רוצחי אלקיק מפרסמים הודעת גיבוי פומבית לרצח של מי שרצח את בן משפחתם לפני 30 שנה, תוך האשמתו בשת"פ, רק כדי להסתיר את מעשי הניאוף שביצע. ההודעה מציינת, כי רק אחד מבני החמולה, בנו של הקרבן, ביצע את הרצח ולא כל המבוקשים, והמשפחה מעניקה לו גיבוי מלא.
יצויין, כי מנגנוני החמא"ס עצרו כמה מבני המשפחה כאמצעי לחץ, ושחררו אותם לאחר מפגש עם בכירי השבט, וזאת, למרות שהרוצחים עודם מסתתרים, ולפי השערות אחדות, כבר נמלטו מזמן למצרים דרך מנהרות ההברחה.
ועוד מעזה: ילדה עזתית בת 11 הוכתה למוות ע"י אביה, שנעצר והשלטונות הודיעו על העמדתו לדין. בתוך כך, בעקבות ביקורת על הימנעות הרשויות מטיפול במשפחה הודיעו השלטונות על פתיחת חקירה נגד מפיצי השמועות הללו שמטרתן התססת דעת הקהל. יצוין, כי גם בקלקיליה נרצח השבוע ילד בן 7 במכות, ככל הנראה בידי אביו.
ובהקשר אחר: עיתונאי עזתי שעודד תושב מחנות המרכז להצית עצמו במחאה נעצר בידי החמא"ס. העיתונאי ומשפחתו המזוהים עם הפת"ח מכחישים ההאשמות וטוענים שזו התנכלות על רקע פוליטי. העיתונאי שוחרר כעבור יומיים.
ומכאן למישור הטרור, למרות שבדרך כלל אני ממעט לעסוק בנושא זה, בהיעדר כלים של ממש לאמת את הידיעות אשר במקרים רבים אינן אלא מהלכים תעמולתיים, השבוע דווח על מתקפת סייבר על מספר אתרי אינטרנט של "גדודי אלקסאם", אתרים שלצד היותם במה לתעמולה משמשים גם לגיוס כספים (לרוב באמצעות ביטקוין). על פי הנאמר, פורסמו כתובות כוזבות להפקדת הכספים.
ברקע לדברים פורסם השבוע בחדשות ישראל 24 בערבית ובהמשך ברשת "אלערביה", כי מפקד הקומנדו הימי עז אלדין בדר נמלט לישראל, לאחר שנחשף דבר היותו משתף פעולה. על פי הפרסום הוברח בדר בסירה ישראלית כשברשותו מחשב נייד עם חומר סודי. במקביל, מפרסם אתר חדשות פלסטיני ידיעה לפיה מחמוד אבו עג'וה, מראשי החמא"ס באזור סג'עיה נעצר ע"י החמא"ס בחשד לשת"פ עם ישראל. על פי הידיעה בעקבות מעצרו נחשף דבר קיומה של חוליה ובה פעילים סלפים, שלטענת החמא"ס הופעלו בידי ישראל.
ניכר, כי פרסומים אלו ,שבחמא"ס מיהרו להכחישם ,הסבו לחמא"ס מבוכה רבה, ואנשי התנועה הגיבו בזעם ותקפו את רשת "אלערביה", שפרסמה "טענות כזב" אלה. יצוין, כי בתקשורת הפלסטינית ,כולל ברשתות החברתיות, מיעטו לעסוק בנושא, ובמקומות בהן ניתן פומבי לדברים, רוב התגובות היו של תומכי חמא"ס שהביעו ביקורת על עצם הפרסום ותמיכה בחמא"ס, מה שמלמד על שליטת החמא"ס במדיה התקשורתיות, וברשתות החברתיות.

הנה כתבה של אחד מרשתות הטלוויזיה הערבית בנושא:

שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

 

כתיבת תגובה