"שום מליציה או מפלגה שבטית לא תישא נשק בעיראק – חזון או חלום?

אל-קאזמי: שום מליציה או מפלגה שבטית לא תשא נשק בעיראק, האם יצליח להביא לשינוי המיוחל?

מועצת השרים העיראקית, בראשותו של מוסטפא אל-קאזמי, בישיבה שהתקיימה ביום רביעי, בעיר בצרה הדרומית, הצביעה על החלטה האוסרת על מליציה, או שבט כלשהו לשאת נשק, וחשפה את הטלת אמצעים ביטחוניים וצבאיים קפדניים על נמלי הים העיראקיים.

לאחר תחילת המבצע הצבאי לשליטה במעברי גבולות איראן-עיראק, ושליטה בשני נמלים, לפני מספר ימים, נראה לדברי ראש הממשלה, שעיראק שולטת בגבולותיה … וממנה אנשי ביטחון לנמלים העיראקיים.

قوات من الجيش العراقي

ראש הממשלה גם ציין כי הכוחות המגנים על המעברים יוחלפו מעת לעת.

ההחלטה הגיעה בשילוב עם ביקור של אל-קאזמי בבצרה, שהיה עד להפגנות מול מלון שרתון, שם קיימה מועצת השרים את מושבה, והמפגינים דרשו את פיטוריו של נגיד בצרה, אסאד אל-עידני, וממפקדי כוחות הביטחון, בראשות ראשיד פליח ועלי מכארי, כמו גם את פיטוריו של ראש העיר קאסם אל-סחלאני.

"כלי נשק הם בידי המדינה בלבד" – זאת ההחלטה של אל-קזמי שהונחתה לכל הדרגים שנתבקשו ליישם את ההוראות שנתן, מאז שהשתלט על ראשות הממשלה לפני חודשים, כאשר הדגיש את ההכרח שהנשק יהיה, רק בידי המדינה.

בפועל, על הידוק האחיזה בנמלים ובמעברי הגבול, אמר מפקד המבצעים המשותפים ביום רביעי, כי הכין תכנית משולבת לשליטה בנמלים , בתיאום עם רשות מעברי הגבול, לאחר שתפסה את נמלי מנדלי ואל מונטרייה.

עוד צויין כי לפיקוד של בצרה ניתנה שליטה מלאה על נמל שלמצ'ה עם איראן, ונמל ספוואן עם מדינת כווית, בנוסף להקצאת כוח ימי בשליטה מלאה על נמלי הים בנמלי הצפון, האמצעי והדרומי של אום קסר, וחיזוק שתי ההנהגות עם כוחות ממפקד כוחות הצבא, והסמכתן עם כל הסמכויות הדרושות, להטלת ביטחון ואכיפת החוק במקומות אלה, ולהתמודד ישירות עם כל הפרה של החוק או מצב עבירה על החוק, ויהיו גופים שיעמדו מאחריהם, יוקרתה של המדינה והגנה על כספי הציבור הם בראש מעיינה.

בנוסף, ההנהגה אישרה בהצהרתה את המשך הטלת השליטה, ותפיסת כל מעברי הגבול עם מדינות שכנות .

עיראקים רבים מאשימים כמה מהמליציות בכך, שהם כופים את שליטתם במספר מעברים, במיוחד עם איראן, בה מתבצעות כמה פעולות הברחה.

אל-קזמי הדגיש בישיבת הממשלה העיראקית בשבת האחרונה.
כי הוא לא יאפשר גניבת כספי ציבור במעברי גבול. עוד הוסיף, "השלב של החזרת הסדר והחוק החל, ואנחנו לא נאפשר גניבת כספי ציבור במעברים."

הוא גם הדגיש כי "מעבר המכס נמצא תחת חסותם של הכוחות הצבאיים", וציין כי "ביקורו במעבר הוא מסר ברור לכל המושחתים, כי אין לכם עוד דריסת רגל במעברי הגבול כולם, וכי כל המחלקות פועלות למאבק בשחיתות, כי זו דרישה ציבורית".

זה קורה בתקופה בה ראש הממשלה מבקש להילחם בשחיתות בארצו, והברחות נשק, למרות שהתמודד לאחרונה, עם מתקפה קשה מצד כמה מליציות פרו-איראניים, על רקע פשיטה של כוחות נגד טרור בחודש שעבר, על מרכז המזוהה עם גדודי חיזבאללה העירקיים, על הרקע לסוגיית הטילים, שנורו על מספר בסיסים צבאיים הכוללים כוחות זרים.

קרדיט:עמירם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה