איראן, סוריה, חיזבאללה והפצת סמים – הסיפור מאחורי הסיפור

חלק ראשון

תפיסת כדורי הקפטגון בסלרנו:

בהמשך לידיעות מה 1 ביולי על תפיסת משלוח סמים, במשקל של 14 טון המכיל כ 84 מיליון כדורי קפטגון, בשווי של כמיליארד יורו, שהגיע בשלוש מכולות מסוריה לנמל סלרנו באיטליה.
אזכיר כי שבועיים לפני כן, נתפס באותו הנמל, משלוח מסוריה שהכיל חשיש במשקל של 2.8 טון וגם יותר ממיליון כדורי קפטגון, עם אותו הסמל המוטבע על המשלוח הנוכחי, וכמובן שכבר נתפסו בעבר משלוחים, כולל גדולים, כמו המשלוח של מעל 24 מיליון כדורים ב 2017.

מדוע אני מדבר על משלוחי הסמים האלו?

כי אמנם נאמר ע"י המשטרה האיטלקית, שהסמים מקורם בארגון דאעש, למרות שלפי מקורות בסוריה, מקור הסמים בעיר חאלב.
צריך לזכור כי חוץ מאשר באזורים שונים במדבר במזרח סוריה, אין לדאעש יותר שליטה מעשית באזורים עירוניים גדולים בסוריה או במפעלי תעשייה, ושהסמים היו ארוזים בתוך גלילי נייר גדולים ובתוך גלגלי שיניים גדולים.

כידוע חיזבאללה מייצר סמים כולל בסוריה, וסוחר בסמים באזור ובעולם כולו.
בתקופה האחרונה נתפסו משלוחי סמים גדולים של חיזבאללה, שכללו בעיקר כדורי קפטגון, גם בסוריה וגם במדינות המפרץ, וכאמור גם באיטליה.
חיזבאללה גם מסייע לגורמים מקורבים למשטר הסורי, בעסקי הסמים שלהם, ונעזר בגורמים סורים, וכמובן קציני צבא, לאורך צירי הברחת הסמים העוברים בסוריה.

אז בעקבות האירועים האחרונים, אחזיר אתכם למאמר שכתבתי בעבר על עולמו הפחות ידוע של ארגון הטרור חיזבאללה – קרטל הסמים חיזבאללה.

מדוע אני מעלה תהיות לגבי ההודעה שדאעש הוא העומד מאחורי המשלוח?
מדוע אני מפנה אצבע לכיוון החיזבאללה?

לא הייתי היחיד שהביע תמיהה על ההודעה של האיטלקים, ובימים האחרונים עולם פרטים נוספים, שמאפשרים להבין קצת יותר, את העומדים מאחורי ייצור ומשלוחי הסמים שנתפסים בתקופה האחרונה בעולם (רשימה חלקית: באיטליה, יוון, דובאי, מצרים, ערב הסעודית, סוריה…) ומצביעים בצורה ברורה על שיתוף הפעולה של משטר אסד, משפחת אסד, חיזבאללה ואיראן, בייצור והברחת סמים, בעיקר חשיש וקפטגון, ושכל המשלוחים הימיים, יצאו מנמל לטקיה.

לגבי המשלוח האחרון, מסתבר כי אניית מכולות קטנה של חברת Tarros האיטלקית, שעוברת פעם בשבוע בלטקיה במסגרת שירות שינוע המכולות במסלול הלולאה המזרחית של החברה, אספה את המכולות בנמל לטקיה, בשלושת המכולות היו כאמור גלילי נייר חומים גדולים וגלגלי שיניים ענקיים.

כשהגיעו המכולות לנמל סלרנו, יחידות המשטרה והמכס האמונים על המלחמה במפיה ובסחר הסמים, כבר חיכו למכולות, ולמרות שבבדיקת רנטגן בנמל, לא התגלה דבר, הסיעו את המכולות לחצר תחנת המשטרה, לצורך פתיחת האריזות הגדולות של הסמים המוסלקים.

המידע של המשטרה, הגיע מהאזנות ומעקב אחרי הקאמורה, ומעקב אחרי המשלוח הקודם, שעשה דרכו באותו המסלול ובסופו של דבר הגיע לידי משפחת פשע בשוויץ.

 

הדרך של כדורי הקפטגון החלה בכפר אל-באסה (البصة‎), הנמצא כשני קילומטר דרומית ללטקיה,ששם משפחת אסד מייצרים כדורי קפטגון, במספר מפעלים, שמנוהלים ע"י האדון המכובד סאמר כמאל אסד.

ולאחר הייצור, קיבל פיקוד על המשלוח היקר, נצר נוסף למשפחת אסד, עבדלטיף חמיד, הידוע כאיש עסקים ומכובד, שדאג לארוז את הכדורים במפעל חדש שרכשה המשפחה המפוארת, ולפני מספר שבועות נפתח בחגיגיות בעיר חלב, מפעל לנייר תעשייתי המשמש לייצור קרטון וחומרי אריזה.
גלילי הנייר שימשו להסלקת הקפטגון, וכאמור בנוסף להם, שם גם נארזו הכדורים בגלגלי השיניים.

מחלב הוסעו שלושת המכולות לנמל לטקיה, שנמצא בשליטת משפחת אסד, שגם שולטת באזור כולו.

אולי זה המקום להזכיר כי חיזבאללה עובדים בשיתוף פעולה מלא עם משפחת אסד, והעבירו ידע, חנכו וליוו את התחלת ייצור הסמים במפעלים החדשים, ובנוסף מספק חיזבאללה את חומרי הגלם.
ואם כבר תזכורת – וכדי שלא נשכח את איראן שכה דואגת למשטר אסד, אזכיר כי בשנה שעברה, משטר אסד החכיר את נמל לטקיה לאיראן.

ולסיום הנושא הזה, אשאל שאלה אחת:

מדוע ממשלת איטליה, מעדיפה להסתיר את הקשר הברור והידוע של משפחת אסד להברחות הסמים, ולהאשים את דאעש, שמעולם לא הייתה לו דריסת רגל בלטקיה?

(ואם אתם לא מבינים למה הסיפור התפרסם כפי שהתפרסם, קיראו את הפוסט העוסק באמינות ידיעה ואמינות מקור.)

 

מעורבות חיזבאללה והמקורבים למשטר הסורי בתעשיית הסמים:

אמנם במערב יש עדיין כאלה הקוראים לקפטגון, הסם של דאעש, אבל האם זה אכן המצב?
נכון שדאעש היו מייצרים קפטגון במעבדות מאולתרות, סביר להניח שעדיין הם מייצרים קפטגון, אבל האם ארגון טרור כמו דאעש, גם בשיא ימי המדינה האסלאמית, היה יכול לייצר ולהפיץ כמויות כאלו של סמים לכל אירופה והמזרח התיכון, ללא כל סיוע חיצוני, של גורמים שונים שסיפקו לדאעש את חומרי הגלם, ולאחר מכן את רשתות ההברחה מחוץ לגבולות הח’ליפות?
אני לא יודע מה עמדתם של רשויות החוק השונות בעולם ושל ארגוני המודיעין, אבל לדעתי, הסבירות לכך נמוכה ביותר, בוודאי כשמודבר על המצב כיום, שהח’ליפות התפרקה ודאעש חזר להיות ארגון טרור העוסק בלוחמת גרילה.

המציאות בשטח מראה כי בין אם מפעלים "מסודרים" ובין אם "מעבדות" סמים מאולתרות קטנות, הייצור נמצא בידי חיזבאללה וגורמים סוריים המקורבים למשטר ו/או שייכים ישורות למשפחת אסד.

לא מעטים מאתרי הייצור של הקפטגון נמצאים באזורי שליטה של חיזבאללה, כמו באזור אל-קוסייר, ובאזורי שליטה של משטר אסד והמקורבים, כמו באזור חומס, אזור חלב או אזור לטקיה.
לא הכל עובד חלק בין אנשי החיזבאללה ואנשי המשטר הסורי, לפעמים ישנם מאבקי כח, מתחלפים קצינים באזור צירי הברחות, שדורשים את התשלום המתאים, לפעמים חיזבאללה לא רוצה לשלם, או רוצה לחסוך (בכל זאת יש זמנים קשים ומימון האיראני קטן משהיה…) ואז נוצרים חיכוכים העלולים להוביל למלחמות גלויות, כולל תפיסה והחרמת משלוח סמים כדי להעביר את המסר, ולעיתים ישנם קורבנות, כשצד זה או האחר, רוצה להעביר מסר חריף יותר, ואז נרצח קצין סורי או איש חיזבאללה.

ומי ממקורבי המשטר, בנוסף לאלו שהזכרנו קודם, מעורבים בייצור והפצת סמים?
בין השמות נמצא גם את מהר אל-אסד, האח של הנשיא בשאר אל-אסד, ואת ראמי מכלוף, בן דודו של אסד, שלשניהם ישנם עסקי סמים משותפים.

* לאחרונה יש סכסוך גדול בין משטר אסד למכלוף שנסוב לפי הפרסומים על כספי מיסים שהמשטר דרש מחברות בבעלותו של מכלוף שנעלם מהנוף הסורי, כך שניתן להניח שכל חלקי המערך שנבנה לייצור, אריזה ושינוע, שחלקים ממנו היו בבעלותו של מכלוף, מופעלים בידי בני משפחת אסד האחרים.
כמובן שכל הגורמים המעורבים שהוזכרו, גם קשורים לאיראן.

לאחר שמייצרים סמים, צריך גם לשנע אותם מוסלקים כדי שלא ייתפסו בדרך, והיות ומדובר בגופים מאורגנים, בנוסף גלילי הנייר וגלגלי השיניים המוזכרים לעיל, הוסלקו משלוחי קפטגון גם בדלתות עץ, מוצרי פלסטיק, פחי צבע, וכל מה שתוכלו לחשוב עליו, יימצא המפעל הסורי / הלבנוני שייצר את מה שצריך כדי להסליק את משלוחי הסמים, וכפי שתראו בהמשך, גם באריזות מוצרי חלב, שטיחי כניסה מגומי, אריזות חליטת צמח הירבה מאטה (Yerba Mate).

 

חלק שני

האם הפצת הסמים נעשית כחלק ממערכה מתוכננת של גורם העומד מאחורי חיזבאללה וסוריה?

איך מתבטאת מערכה מתוכננת בהברחת סמים בפועל:

ועכשיו נעבור לשלב הבא בסיפור, וננסה להבין האם יש יד מכוונת, הפועלת להפצת סמים באופן מתוכנן, לא רק למדינות אירופה, אלא גם למדינות במזרח התיכון, שלכולן יש מכנה משותף אחד והוא התנגדות למשטר האייתוללות באיראן.

תחילה אגע בסיפור הברחת סמים שיראה לנו איך נקשרים מערך הייצור, ההסלקה והשינוע של מפעל הסמים המשותף של חיזבאללה וסוריה, ולאחריו נעבור לסיפור של מדינה אחת, שמוצפת בסמים אלו.

החשיש ומוצרי החלב של ראמי מכלוף

סיפור המקרה בו נתפס משלוח חשיש במצרים (ויש האומרים שזו הייתה רק תחנה בדרך אל לוב),
בתאריך ה 12 לאפריל השנה, תפסו רשויות המכס, בנמל פורט סעיד במצרים, 4 טון חשיש, שהיו מוסלקים בתוך ארגזי קרטון של מוצרי חלב מתוצרת חברת Milkman הסורית, שבבעלות ראמי מכלוף.

האדון מכלוף כמובן הכחיש כל קשר לסמים שהיו מוסלקים באריזות מוצרי החברה שבבעלותו, ואמר שהוא בכלל מגנה כל שימוש וסחר בסמים, ומי שלקח את האריזות של מוצרי החברה שלו, רוקן אותן ומילא אותן בסמים, הוא פחדן שפוגע בפרנסתם של כל אותם חקלאים קטנים, שמכלוף והחברה שלו, כחברה הומניטרית שדואגת כל כך לפרנסתם, נפגעת ועלולה לספוג הפסדים כבדים שיפגעו בחקלאים ובסוריה, ובכלל פוגעים כך ביציבות ובכלכלה של סוריה.
האדון מכלוף הוסיף ואמר שהרשויות צריכות למצוא את האשמים, שייתכן כי פועלים מטעם מתחרה עסקי, כדי לפגוע במוניטין החברה ובתחרות, כמו גם במוניטין הטוב של מוצרי היצוא הסורים…

זו דוגמה לשיתוף הפעולה של חיזבאללה ומשפחת אסד, בנושא ייצור והפצת סמים.
כולם יודעים מי המגדל בלבנון ובסוריה את שדות צמח הקנביס, ממנו מפיקים חשיש, ורואים את הסלקת הסמים באריזה תמימה, בין אם מוצרי חלב כבמקרה זה, או גלילי הנייר וגלגלי השיניים שראינו בתפיסה באיטליה, דלתות עץ או כל מוצר אחר, שהמשותף לכולם, ולמקרים הבאים שאביא בפניכם מיד, זה שאריזת הסמים בוצעה בוצרה מקצועית, בתוך המפעל המייצר את המוצרים התמימים.

 

ערב הסעודית והמלחמה בהברחות קפטגון

כמקרה בוחן וכדוגמה, ניקח מדינה אחת המהווה יעד להצפה בסמים, בעיקר כדורי הקפטגון המוכרים, את ערב הסעודית, שבה השימוש בקפטגון הפך לבעיה לאומית, וננסה להבין האם בכלל יש ניסיון להציף בסמים, מדינה שמתנגדת למשטר האיראני.

לא אלך רחוק בציר הזמן, אספר לכם רק על שלוש תפיסות סמים מהתקופה האחרונה, אשר יתנו לנו תמונה ותובנות על המתרחש, במלחמת המוחות של המבריחים והרשויות העומדות מולן, במקרה הסעודי אלו רשויות המכס והאגף המשטרה האחראי על נושא הסמים (ה GDNC – General Directorate of Narcotics Control, مكافحة المخدرات, אם תרצו ה DEA הסעודי).

 

נתיב ההברחות היבשתי דרך ירדן, סיפור מקרה של הברחה קטנה, של מבריחי גבול:

נתחיל בסיפור של התפיסה הקטנה של הזמן האחרון, ב 5 ביולי, באזור טאבוק, נתפסו שני אזרחי ירדן שעברו את הגבול, ונשאו איתם שלושה שקים שהכילו 360 אלף כדורי קפטגון.

דובר משמר הגבול הסעודי, סא"ל אל-קורייני, אמר שבעקבות עבודה מודיעינית, ומעקב אחרי כנופיות מבריחי סמים, בים, באוויר וביבשה, זיהתה תצפית בשטח, את שני אזרחי ירדן כשהם בדרכם לחצות את הגבול, וסיורים של משמר הגבול נשלחו למקום בו בוצע מעבר הגבול, ועצרו את שניהם, עם הסמים שברשותם. (ואני לא מנסה לשאול, איך יש שני עצורים, ושלושה שקים גדולים…)

אציין רק כי הנתיב היבשתי, אינו מוגבל רק לירדן.
הברחות סמים לממלכה הסעודית מתבצעות בהרחת גבול רגלית, רכובה על גמלים ובמכוניות ומשאיות, ואחד מהגבולות החמים בנושא הברחת סמים, זה הגבול עם תימן, למרות המלחמה בחותים, שרי המלחמה של המיליציות החותיות, שהם כידוע עושי דברה של איראן, דואגים גם להברחת סמים לסעודיה.
לדוגמה תמונות מתפיסת סמים מה 20 למאי השנה.

 

נתיב ההברחות הימי, סיפור של הברחה בינונית:

שוב באותו התאריך, ה 5 ביולי, הפעם בנמל ג’דה, רשויות המכס בשיתוף פעולה עם ה GDNC פתחו לבדיקה מכולה שהכילה מוצרי פלסטיק, ושטיחי גומי לכניסה לבית.
בבדיקה נתפסו כ- 2 מילון כדורי קפטגון, הכדורים כפי שתראו בסרטון, הוסלקו בתוך שטיחי כניסה העשויים מגומי, שהונחו על ריצפת המכולה.

המשנה למכיר הכללי של המכס, לעניינים ביטחוניים, מוחמד אל-נאם, הצהיר כי בתאום עם ה GDNC נעצרו שלושה אנשים.

KSA-Jeddah-Port-2Mil-Captagon-insude-Door-Mats

נתיב ההברחות הימי, סיפור של הברחה גדול:

עבודת מודיעין ומעקב של ה GDNC במשך מספר שבועות, אחר סוחרי סמים בממלכה הסעודית, הוביל לתפיסת סמים גדולה בנמל אל-באטה (Al-Batha) שבמפרץ הפרסי, המשמש כנמל הים העיקרי המחבר בין הממלכה לאיחוד נסיכויות המפרץ.
יש לציין כי משלוח הסמים הזה לא הגיע ישירות מסוריה או לבנון, אלא עבר דרך מספר מדינות בדרכו לממלכה.
במשלוח שנתפס ב 28 לאפריל השנה, הוסלקו 19.264 מיליון כדורי קפטגון בשקיות של חליטת צמח ירבה מאטה (Yerba Mate) שהוזכר, שהצטרפו לתפיסות נוספות באפריל ומרץ, שהסתכמו לכמות של 44.7 מיליון כדורי קפטגון.
בנוסף הודיע דובר ה GDNC שבוצעו מעצרים של אזרח סעודי, אזרח בנגלדש ושני אזרחים סורים, המעצרים בוצעו במחוז ג’דה שלחוף הים האדום, ובמחוז חפר אל-בטין (Hafar Al-Batin حفر الباطن‎) שבאזור משולש הגבולות של הממלכה עם עיראק וכווית.

ומה מייחד את התפיסות האלו, מעבר לכמות הגדולה?
כאמור הכמות הגדולה של הסמים הוסלקה באריזות של עלי חליטת ירבה מאטה, של מותג הנקרא חרטה חדרה (Kharta Khadra) השייך לקבוצת קאבור – International Kabour Group, חברה סורית שהיא היצרן הגדול במזרח התיכון לחליטות צמח הירבה מאטה, ושייכת לאיש העסקים הסורי, מוחמד דיב קאבור (محمد ديب كبور), המקורב למשפחת אסד, שלא טרח להגיב על תפיסת סמים באריזת מוצרי החברה שלו.

אציין כי לחברה יש מפעל בסוריה ליד יברוד, כ 50 ק"מ צפון מזרחית לדמשק, וכן מרכזים לוגיסטיים בכל סוריה שבשליטת המשטר ובלבנון.

באתר האינטרנט של החברה, היא מתגאה בשלל המוצרים של המותגים השונים שבבעלותה, במכונות האיטלקיות החדישות, ובסטנדרטים המחמירים ובדיקות המעבדה, המבטיחים את איכות המוצרים, וגאה במיוחד בקו המוצרים החדש, המשלב תכונות מרפא עם תה ועם עלי צמח המאטה.

מה שהחברה שכה דואגת לבריאות הלקוחות, לא מספרת לנו, זה שיכול להיות שאריזת מוצרים שאינם רק אלו המוצהרים, עלולה לגרום לאי אילו בעיות בקו הייצור, ושייתכן שזו הסיבה שבספטמבר 2019 הרשויות בנורווגיה, הורידו מהמדפים את אריזות Kharta Khadra וקראו לצרכן הנורווגי שלא להשתמש במה שכבר קנו, עקב מציאת סמים משלשלים במוצר.
כמובן שגם לא יספרו לנו שבדצמבר 2019 הרשויות במלטה הוציאו אזהרה לצרכנים, שלא לצרוך את חליטת המאטה באריזה הירוקה, בגלל מציאת חומרי הדברה בכמות גבוהה מהמותר.

אכן סיבה להתגאות במוצר, אתה עלול לקבל יותר ממה ששילמת עליו…

 

וכשאני מחבר את הנקודות, ומנתח את המתקבל מהתמונה הגדולה, אני מקבל ארגון טרור הידוע כקרטל סמים – החיזבאללה, שעובד יחד (בדרך כלל) עם המשטר הסורי, משפחת אסד והמקורבים, שכולם מחוברים בחבל התבור למשטר האייתוללות האיראני, שמייצרים וסוחרים בסמים, ובנוסף לרווח הכספי הגדול, נראה כי דואגים במיוחד לדחוף את הסמים, אל המדינות שלא אהודות על המשטר האיראני.

ישנם אומדנים שמעריכים שהחיזבאללה מייצר כ 30% מהכנסותיו כארגון הטרור והפשע ומהגדולים בעולם, מסחר בסמים.

קרדיט: אביעד, קבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון

כתיבת תגובה