מחזיר עטרה ליושנה: "הסולטן מאיסטנבול" הופך כנסיה למסגד

מחזיר עטרה ליושנה. "הסולטן מאיסטנבול" חוזר לשלוט בלב הפועם של האימפריה הביזאנטית

בית המשפט העליון של טורקיה הכריע. קתדרלת איה סופיה, הלב הפועם האימפריה הנוצרית ביזנטית, תוכל להפוך למסגד. הסמכויות על הקתדרלה עוברות מידי משרד התיירות למשרד לשירותי דת.
לכאורה, סיפור מקומי על החזרת עטרה ליושנה. מאז 1453, עת כבש הסולטן מחמט את איסטנבול, שימשה איה סופיה מסגד. ארבעת הצריחים הנשאים לצידה מבהירים כי בקרב הזה האיסלאם ניצח כבר מזמן. אלא שעם נפילת האימפריה העותמנית, בסוף מלחמת העולם הראשונה נפתח פרק חדש בהיסטוריה הטורקית. מוסטפא כמאל אטאטורק, מנהיג הטורקים הצעירים, אבי טורקיה החילונית, הפך ב-1934 את איה סופיה למוזיאון. במסגרת ההכנות, אף נחשפו בכנסיה פסיפסים נוצרים קדומים. ההחלטה זכתה להערכה גדולה בעולם הנוצרי. עתה הפכה "איה סופיה" לאתר ניטראלי שלא חוגג עוד את תבוסת העולם העולם הנוצרי בפני העולם המוסלמי.
אלא שבעיני מוסלמים רבים, נתפסה ההחלטה כנסיון למחוק את ההיסטוריה המוסלמית. באחרונה פנתה אגודת שימור מקומית לבית המשפט העליון בדרישה להפוך את ההחלטה משנת 1934. היום נפל דבר. המוזיאון יהפוך ממוזיאון למסגד.

ההחלטה מגבירה את המתיחות בין טורקיה לעולם הנוצרי כולו ולרוסיה בפרט. הכנסייה האורתודוקסית הרוסית מביעה צער על החלטת ביהמ"ש בטורקיה, וגורסת כי אנקרה מתעלמת מדעתם של מיליוני נוצרים. הכנסיה מזהירה שיישום ההחלטה עלול להוביל להעמקת השסעים בין נוצרים למוסלמים. במשרד התרבות היווני טענו כי פסק הדין הוא בגדר פרובוקציה לכל העולם המתורבת.

מבחינת הנשיא ארדואן "איסלום" איה סופיה הוא עוד צעד בדרך הפיכתה של טורקיה המודרנית ליורשת האותנטית של האימפריה העותמנית וחשוב מזה, למנהיגת העולם המוסלמי. הסבת איה סופיה למוזיאון היתה במשך שנים פצע פתוח בלב איסטנבול, שארדואן שימש ראש העיר שלה. הפיכתה למסגד, סבור ארדואן, תבטיח גם את מעמדו של בהיסטוריה, כסולטן מודרני ובעל הבית במזרח הים תיכון.
לטורקיה של ארדואן שאיפות התפשטות במרחב המוסלמי והרבה מעבר. היא מקיימת ברית צבאית הדוקה עם הממשלה השולטת במערב לוב, בסתירה לעמדת רוסיה ומצרים. טורקיה אף שואפת להגביר את אחיזתה במשאבי הגז ולנשל ככל האפשר את יוון ואת הרפובליקה של קפריסין, חברה באיחוד האירופי, שטורקיה כלל אינה מכירה בה.

ארדואן לא המתין לתגובות מן העולם. דקות אחדות לאחר החלטת בית המשפט, הוא כבר חתם עליה באופן רשמי. היום הוא צפוי לשאת נאום לאומה בשעה 20:53 בדיוק. בשנת 1453 השתלט הסולטן על קונסטנטינופול. היום, ממשיך במעשה ההיסטורי.

כנסיית איה סופיה, איסטנבול - למטייל

קרדיט : ערוץ הטלגרם חדשות חוץ עם ערן סיקורל

כתיבת תגובה