בזמן קורונה- אי השקט הפנימי בסעודיה נמשך

התפשטות נגיף קורונה בערב הסעודית הביאה ל"שינוי מפת הערים" בה ולהתפתחות של מה שנראית בירה חלופית. מאז חודש אפריל המלך סלמאן הקשיש ובנו יורש העצר מוחמד בן סלמאן, האיש החזק במדינה, העתיקו את מוקד פעילותם מהארמונות בריאד אל העיר ניום שעל חופי הים האדום. היציאה מריאד וסגירת הארמונות בה היא חלק מהצעדים להגן על בכירי השלטון הסעודי מפני הידבקות. מאז אפריל ישיבות הממשלה לא מתקיימות בארמון בריאד, אלא באמצעות הוידאו (גם אתמול). בעבר פורסם כי למעלה מ-100 בני משפחת סעוד השלטת נדבקו בנגיף. מובן כי לאור גילו המתקדם של המלך (באמצע שנות השמונים לחייו) ומצבו הבריאותי הרופף הוא היה חייב לעבור למצב של בידוד יזום.

השאלה מדוע נבחרה ניום היא כבר סוגיה אחרת שמעוררת שאלות גם בתוך הממלכה. לכך יש שני הסברים. אחד הפשוט ביותר – מדובר בעיר חוף, מבודדת למדי עם מזג אוויר נוח יחסית לחודשי האביב והקיץ. ההסבר השני קשור לעובדה שפיתוח העיר ניום הוא הבייבי של בן סלמאן, שהתחייב להפוך אותה לעיר עתידנית בהשקעה של כחצי טריליון דולר. זהו אחד מפרויקטי הדגל של "חזון 2030" ושהיית בכירי השלטון נועדה להעביר מסר גם לציבור הסעודי בדבר חשיבותה ולעודד אותו להציב אותה גבוה במפת התיירות הפנימית.

אי השקט הפנימי נמשך
למרות שהייתו מחוץ לריאד, נראה כי יורש העצר ממשיך במאמציו למגר כל כיס התנגדות אפשרי, בוודאי בתוך המשפחה, שחלקים ממנה מסתייגים ממנו. בהמשך לדיווחים מסוף השבוע בוושינגטון פוסט על הכבדת תנאי המעצר של מוחמד בן נאיף, יורש העצר הקודם, היום מתפרסם מידע מעניין נוסף. מקורות מודיעיניים במפרץ טוענים כי בן נאיף שנחשב דמות פופולארית בקרב הציבור הסעודי יואשם בשחיתות ובמעילה בכספי מנגנון המלחמה בטרור עליו היה מופקד בעבר. האשמות בדבר שחיתות הפכו בשנים האחרונות אחד האמצעים בארגז הכלים של בן סלמאן בכדי לנגח יריבים אפשריים, כולל נסיכים בכירים בהם הוא רואה איום על מעמדו.

הידיעות על חקירתו של יורש העצר הקודם מעוררות תסיסה מסוימת ברשתות החברתיות בקרב מתנגדיו של בן סלמאן. במסגרת מלחמת התודעה הופיע ביומיים האחרונים האשתג #مرحبا_باحمد_مرحبا_بالدستور (ברוך הבא אחמד, ברוכה הבאה, החוקה). הרעיון מאחורי ההשתאג הזה היא לחזור ולקדם את שמו של הנסיך אחמד, אחיו של המלך, לתפקיד יורש העצר במקום בן סלמאן. הנסיך אחמד ששימש בעבר כשר הפנים, הוא מהבודדים שהעז לבקר בפומבי את אחיינו ונחשב לאיום על מעמדו. הוא חזר מגלות לסעודיה אחרי רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, אך התקשורת המקומית מתעלמת ממנו. למרות זאת, בן סלמאן רואה בדוד שלו אחמד, איום משמעותי שכן המחנה השמרני במשפחת המלוכה רואה באחמד כנציגה האותנטי. יש דברים שאפילו נגיף קורונה לא מצליח לעשות – אחד מהם הוא הפסקת התככים והמתחים הפנימיים בצמרת הסעודית….

‏יורש העצר לשעבר מוחמד בן נאיף, יורש העצר הנוכחי מוחמד בן סלמאן ושר הפנים לשעבר, הנסיך אחמד: 

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין 

כתיבת תגובה