סעודיה מפרסמת נתוני אבטלה בשטחה. האם מדובר בנתוני אמת ?

בערב הסעודית התפרסמו היום נתוני האבטלה לרבעון הראשון של 2020, קרי עוד לפני השפעת נגיף קורונה. העיתונים בממלכה הציגו כמובן את הנתונים כהצלחה גדולה עם כותרות מפוצצות על ירידת האבטלה בקרב הסעודים ל-11.8% בהשוואה ל-12% בסיום הרבעון הקודם או 12.5% בהשוואה לרבעון הראשון בשנת 2019. שיעור האבטלה הכולל במשק (עם הזרים) נותר כשיהיה 5.7%). לכאורה, אכן הצלחה אך עיון מעמיק יותר בנתונים חושף תמונה עגומה לגבי מצב תעסוקת הסעודים. כזכור יורש העצר בן סלמאן הבטיח לסעודים כי יוריד את שיעור האבטלה אל מתחת ל-10% כבר השנה. זה כבר לא יקרה.

למרות כל ההצהרות על סעודיזציה של שוק העבודה אין תוצאות בשטח. לפי הנתונים, בסוף מרץ 76.5% מהמועסקים בשוק הסעודי או קרוב ל-10.5 מיליון הם זרים. 23.5% בלבד או קצת למעלה מ-3 מיליון מועסקים הם סעודים. גם כאן הרוב של המועסקים הם הגברים, כ-65%. שילוב הנשים בשוק הסעודי טוב יותר מבעבר אך עדיין רחוק מלפתור את בעיית שיעור ההשתתפות הנמוך שלהן בשוק הסעודי. בקרב המועסקים הסעודים וזה כנראה הנתון שמעניין הכי הרבה את בן סלמאן רואים תופעה מעניינת. שיעור האבטלה בקרב הגברים צמח ברבעון הראשון של השנה ל-5.6% (לעומת 4.9%) בעוד אצל הנשים הוא ירד מ-30.8% ל-28.2%. ייתכן כי המגמות הללו מלמדות על כך שיותר נשים תופסות את מקומם של הגברים בשוק העבודה וגם לכך יש משמעויות חברתיות לא קטנות על הממלכה. לפי הנתונים הרשמיים למעלה ממיליון סעודים צעירים מחוסרי עבודה.

לנתונים אלה כאמור יש להתייחס בזהירות שכן הם לא כוללים את השפעת נגיף קורונה. בנוסף, ישנו ספק מסוים בתוך סעודיה ומחוצה לה לגבי אמינות הנתונים הרשמיים וישנן טענות כי הרשויות "מהנדסות" את הנתונים כך שמצוקת האבטלה האמיתית תוצנע במידה מסוימת. כלכלנים עצמאיים טענו בעבר כי שיעור האבטלה האמיתי בסעודיה עומד על למעלה מ-30%. חשוב להדגיש כי בקרב הצעירים הסעודים נושא היעדר הזדמנויות התעסוקה הוא נושא מרכזי בשיח כפי שהדבר בא לידי ביטוי ברשתות החברתיות. עוד הרבה עבודה מחכה לבן סלמאן אם הוא רוצה להצטייר בעיני הסעודים כמי שבאמת הביא בשורה כלכלית של ממש. ימים יגידו.

Saudi Arabia's $250bn worth of projects still in the pipeline seen ...

קרדיט : ערוץ הטלגרם דורון פסקין

כתיבת תגובה