סעודיה וכוויית מרחיבות הפקת נפט משותפת

ערב הסעודית וכווית חידשו היום את ההפקה המשותפת של הנפט מ"האזור הניטרלי" שבין שתי המדינות. מדובר בשני שדות נפט – "אלוופרה" ו"אלח'פג'י". חידוש ההפקה משדה אלוופרה מגיע אחרי חמש שנים בעוד אלח'פג'י חידש פעילותו מוקדם יותר השנה לאחר מספר שנים של הפסקה אך עד היום הושבת למשך חודש בשל קיצוצי התפוקה של אופ"ק, ארגון בו סעודיה וכווית חברות.

חידוש התפוקה משני השדות שעד סוף השנה תגיע ללמעלה מ-300 אלף חביות ביום הוא מהלך רב משמעויות מבחינה אזורית וכלכלית. ראשית, שתי המדינות הצליחו להגיע לפתרון המחלוקות בנושא השדות שנסובו על שימוש באדמות וסוגיות סביבתיות כאלה ואחרות. בהקשר זה מדובר בהישג אישי של שר הנפט הסעודי עבדאלעזיז בן סלמאן שמבסס את מעמדו וזאת לאחר שלקח על עצמו את "הפרויקט הכוויתי" זמן רב לפני שמונה. השאלה איך אחיו למחצה, יורש העצר מוחמד בן סלמן יגיב שכן ידוע שהוא לא אוהב נסיכים חזקים ופופולריים בסביבתו…
מבחינה אזורית, באמצעות חידוש התפוקה המשותפת סעודיה מצליחה לחזק את קשריה עם כווית והיא בתחושה שעתה האמירות יציבה מאי פעם במחנה הסעודי האנטי קטארי. בעבר נטען כי כוויית מעוניינת לתווך בסכסוך עם קטאר ומסתייגת מדרכו הכוחנית של יורש העצר הסעודי, כנגד דוחה.

עוד מרוויחה גדולה מחידוש הפעילות היא חברת שברון האמריקאית שאמורה להפיק את הנפט עבור שתי המדינות. בתקופת שפל בשוק האנרגיה העולמי בעידן קורונה אלה חדשות טובות עבור הענקית האמריקאית. חשוב להדגיש כי סעודיה וכווית הודיעו שהתפוקה משתי השדות לא תפר את ההתחייבויות שלהן לקצץ בתפוקה, וייתכן שהדבר יושג על ידי צמצום תפוקה בשדות אחרים. עבור הסעודים חידוש התפוקה בשתי השדות חשוב גם מבחינת הרכב הסל האנרגטי שכן הנפט מהם הוא "כבד" ופחות שכיח בשדות הנפט בשטח סעודיה.

Fossil fuel zombies and the fight against undead Big Oil | Grist

קרדיט : ערוץ הטלגרם " דורון פסקין"

כתיבת תגובה