פוצח ה"ווטסאפ" של עולם הפשע האירופי

מבצע משותף של סוכנויות שיטור ברחבי אירופה הצליח לפרוץ רשת טלפונים מוצפנת של ארגוני פשיעה שפעלו ברחבי היבשת ומאות חשודים, בהם מבוקשים בכירים, נעצרו בפשיטות במספר מדינות.

רשת EncroChat הפכה לכלי תקשורת מרכזי עבור ארגוני הפשיעה על מנת לדון בעסקאות סמים, כולל מחירים מפורטים ושמות של לקוחות, ולשוחח על מזימות של רצח וסחיטה, והכל מתוך ביטחון מלא שמדובר ברשת מוצפנת שרשויות אכיפת החוק לא יוכלו לפרוץ אליה. כל טלפון מוצפן עלה כמאה אירו והמנוי לרשת – שהייתה בעלת כיסוי עולמי – הגיע ל-1,500 אירו לחצי שנה, כולל תמיכה מסביב לשעון.

אולם היום חשפו סוכנות השיטור האירופית (יורופול) והסוכנות של האיחוד לעניינים פליליים (יורוג'סט) כי מבצע משולב של סוכנויות שיטור הצליח לפרוץ את הרשת המסווגת. החקירה החלה בצרפת לפני כשלוש שנים תחת הכינוי "אמה 95", כאשר הז'נדרמיה ורשויות המשפט בדקו טלפונים שבהם נעשה שימוש ב-EncroChat וגילו כי החברה שעומדת מאחורי הרשת פועלת משרתים בצרפת.

החוקרים הצרפתים הצליחו להתקין מכשיר טכני בתוך הרשת ובכך השיגו גישה שאפשרה להם לקרוא את המסרים, לעתים אף בזמן אמת. הצרפתים שיתפו את עמיתיהם בהולנד, ובאפריל האחרון הוקם צוות חקירה משותף תחת התיאום של סוכנויות האיחוד, כאשר רשויות אכיפת חוק בעוד מדינות החלו לקחת חלק במבצע.

Hundreds arrested as UK organised crime network is cracked | UK ...

ב-13 ביוני, גילתה החברה שסיפקה את השרתים כי רשויות אכיפת החוק הצליחו לחדור לרשת המאובטחת ומיד התריעה בפני המשתמשים להפסיק את השימוש בטלפונים. עם זאת, חברה בשם אומרטה מנסה כבר לתפוס את המקום הפנוי ופנתה ללקוחות המתוסכלים של Encrochat: " נפרצה, משתמשים נחשפו ומעצרים בשפע – המלך מת".

על אף שהרשת הושבתה סופית, היום נודע כי המבצע הביא למעצרים נרחבים ולתפיסה של כמויות אדירות של סמים, כספים ואמצעי לחימה בצרפת, הולנד, שבדיה, נורבגיה, אירלנד, בריטניה ומדינות נוספות.

לפי ההודעה של רשויות החוק האירופיות, יותר ממאה חשודים נעצרו, נתפסו יותר משמונה טון של קוקאין ו-1.2 טונות של קריסטל מת', נוטרלו 19 מעבדות של סמים סינתטיים, נחשפו רובים אוטומטיים והוחרמו 25 כלי רכב, שעוני יוקרה וכ-20 מיליון אירו במזומן.

הסוכנות הבריטית למלחמה בפשיעה דיווחה על 746 מעצרים, כולל פושעים בכירים שהציגו עצמם כ-"טייקונים עשירים ומכובדים", בנוסף ל-1.5 טונות של קוקאין ושני טונות של סמים מסוכנים אחרים, 54 מיליון פאונד במזומן, 80 אמצעי לחימה ובהם מכונות ירייה ורימוני יד, 55 כלי רכב יוקרתיים ו-73 שעוני יוקרה. "רבים מהם נתפשו על ידי חברים ושכנים כעמודי תווך של הקהילה, אבל למעשה הם ניהלו חיים סודיים שהם האמינו שימשיכו לנצח", ציין גורם משטרתי.

מפקדת משטרת המטרופולין של לונדון, קרסידה דיק, תיארה את המבצע כגדול ביותר שבוצע עד כה נגד ארגוני פשיעה והבהירה כי החקירה נמשכת. "הפשע המאורגן אינו מכבד גבולות גאוגרפיים", אמרה. "המבצע הזה אפשר לנו לפעול נגד מי שנמצאים בראש ההיררכיה ונגד אנשים שאנחנו מכירים כבר שנים, אבל לא יכולנו להתעמת עמם ישירות".

קרדיט:ערוץ הטלגרם מבט עולמי

כתיבת תגובה