איראן: תאונה "מסתורית" הורסת מבנה בסמוך לאתר הגרעיני בנתנז

איראן אמרה, ביום חמישי ,כי "תאונה" הרסה מבנה שנבנה בסמוך לתחנת הכוח הגרעינית בנתנז, אולם התאונה לא פגעה במתקן הצנטריפוגה

מצגת פיצוץ באתר נתנז

דובר ממשלת איראן, בחרוז קמלונדי, הצביע על כך שהתאונה, שאופייה או הסיבה לה לא פורטה, לא גרמה נזק לכור של תחנת הכוח, כך עולה מדו"ח שפרסמה סוכנות הידיעות האיראנית "IRNA".

Behrooz Kamalundi אמר כי הרשויות פתחו בחקירת האירוע, כך על פי סוכנות הידיעות אי.פי.

קמלונדי תיאר את הבניין הפגוע כ"סככה תעשייתית ", אך לא חשף פרטים נוספים.

ראוי לציין כי טרם הוכרזו על עבודות בנייה כלשהן באתר נזנאז – موقع نظنز, שהוא מרכז העשרת אורניום, הנמצא כ -250 ק"מ דרומית לבירת טהרן.

סוכנות הידיעות תסנים ציטטה את  כמאלונדי שאמר כי "התאונה אירעה במתקן בשטח פתוח בסמוך למתקן הגרעין בנתנז שלא גרם לפציעות או נזק לאתר הגרעיני והוא כרגע פועל כרגיל.

באתר נזנאז – موقع نظنز המתקנים נמצאים מתחת לקרקע עם תקרה בעובי של  כ -7.6 מטר בטון כדי לספק הגנה מפני תקיפות אוויריות, הוא בין האתרים שבפיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לאחר הסכם הגרעין של איראן עם מעצמות העולם.

על פי סוכנות הידיעות AP, הסוכנות האיראנית לא הגיבה מייד לבקשתה להתייחסות לאירוע.

תקרית "מסתורית" זו מגיעה ימים לאחר פיצוץ "מסתורי" נוסף בסביבות אזור פרצ'ין, הכולל את האתר הצבאי של פרצ'ין ומפעלים לתעשיות הביטחוניות.

אף על פי שאופי הפיצוץ לא היה ברור עדיין, התגובה החריגה של הרשויות האיראניות לאחר הפיצוץ ,אישרה את טבעו הרגיש של האזור בו התרחש הפיצוץ, שכן פקחים בינלאומיים סבורים כי איראן ביצעה ניסויים בחומרי נפץ "חזקים במיוחד" לפני שני עשורים באותו אזור.

הפיצוץ הרעיד את בתיהם של כמה מבני דירות בטהרן וניפץ את חלונותיהם, והטלוויזיה האיראנית הממלכתית שידרה אחר כך סרטון של מה שתואר כ"אתר הפיצוץ ".

דובר משרד הביטחון האיראני, דאוד עבדי, אמר כי הפיצוץ נגרם כתוצאה מדליפת גז, והוסיף כי הפיצוץ "לא הרג אף אחד".

עבדי תיאר את האתר כ"שטח ציבורי ", מה שהעלה את השאלות מדוע גורמים בצבא טיפלו באירוע  ולא כבאים אזרחיים היו אחראיים לכבות את השרפה שנגרמה בעקבות הפיצוץ.

"נראה כי הפיצוץ פגע במתקן של המתחם התעשייתי שאהיד באכיר, שמייצר טילים המונעים בדלק מוצק", אמר פביאן היינס, חוקר במרכז ג'יימס מרטין למחקרים לאי הפצת הגרעין בקליפורניה.

המרכז ,שבסיסו בוושינגטון, ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים אישר כי הפיצוץ אירע ב"אתר חוג'יר " – "موقع خوجير", והסביר כי" זהו אתר המנהרות הרבות הנחשדות כמשמשות לאחסון נשק. "

תמונות לוויין הראו את נוכחותם של מבני תעשייה גדולים באתר, מאמינים כי הם משמשים לאחסון הטילים.

موقع نطنز النووي وسط إيران

כתיבת תגובה