מחקר חדש: התפרצות הר געש באלסקה הביא לעליית האימפריה הרומית

התפרצות הר געש באלסקה עוררה מזג אוויר קיצוני ברומא העתיקה באמצע המאה הראשונה לפני הספירה, התקופה של סיום עידן הרפובליקה הרומית ובית תלמי במצרים ועלייתה של האימפריה הרומית – כך עולה ממחקר חדש של צוות בינלאומי של מדענים והיסטוריונים.

כתבים עתיקים מהתקופה של רצח יוליוס קיסר בשנת 44 לפני הספירה תיארו כי באותו הזמן שרר באזור הים התיכון קור חריג, לצד יבול שנהרס, רעב ומחלות. היסטוריונים חשדו כי התפרצות הר געש היא שגרמה לתופעות הקיצוניות, אולם עד כה לא זוהה המקור עצמו.

מפת האימפריה הרומית בשיא התפשטותה - העת העתיקה-האימפריה הרומית

כעת טוען צוות של מדענים והיסטוריונים כי מדובר בהתפרצות של הר הגעש אוקמוק שבאלסקה בתחילת שנת 43 לפני הספירה אשר נמשכה יותר משנתיים. שרידים של אפר וולקני מאותה התפרצות זוהו בליבות קרח באזור הארקטי והם תאמו לממצאים זעירים של האירוע באלסקה. החוקרים גם אספו ראיות תומכות מיערות באירופה ובארה"ב ותיעוד אקלימי ממשקעים שנוצרו במערה בסין וכך הצליחו לבנות תמונה מקיפה של ההתפרצות והשלכותיה.

המסקנה שלהם הייתה שבשנתיים שאחרי ההתפרצות התרחשה אחת התקופות הקרות ביותר של חצי הכדור הצפוני ב-2,500 השנים האחרונות וכי הטמפרטורה הממוצעת בכל עונה הייתה נמוכה בשבע מעלות מהרמה הנורמלית, בעוד שכמות המשקעים בקיץ הייתה גבוהה פי 50 עד 120 בדרום אירופה.

"מציאת ראיות לכך שהר געש שהתפרץ בקצה השני של העולם תרם באופן יעיל לקריסת הרומים והמצרים ולעליית האימפריה הרומית זה דבר מדהים", אמר ג'ו מקונל מהמכון לחקר המדבר בנבדה, שעמד בראש הצוות שפרסם את המאמר בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences. "זה מראה עד כמה העולם היה מחובר אפילו לפני אלפיים שנה".

היסטוריה עולמית - האימפריה הרומית וממשיכתה הביזנטית היו... | Facebook

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי

כתיבת תגובה