איראן מתקשה לשלוט על המיליציות הנאמנות לה בעיראק

"קאא'ני הביא טבעות מכסף, במקום כסף" .. כך מתמודדת איראן עם הקשיים בשליטה על המיליציות שלה בעיראק

מפקד כוח קודס החדש,מחליפו של הגנרל קאסם סולימני ,  לא מצליח לשלוט על המיליציות איראניות בעיראק.
באפריל האחרון ערך המפקד החדש של כוח קודס, איסמעיל קאא'ני, את ביקורו הראשון בבגדד, והמיליציות העיראקיות הנאמנות לאיראן, ציפו שהוא יחלק כספים כרגיל בביקורים כאלו, אך קאני אכזב אותם, והביא להם רק  "טבעות מכסף".

בביקורו השני בעיראק, קאא'ני נאלץ להגיש כבר בקשה לוויזה, דבר שלא היה קורא, בזמן של מפקד כוח קודס לשעבר קאסם סולימאני, בצעד נועז של ממשלת בגדד החדשה, שמבקשת למעשה להגביל את חופש התנועה, של איראן בתוך עיראק.

الميادين: قاآني يلتقي قادة الفصائل الفلسطينية في طهران

המסרים שהעבירו כמה גורמים עיראקים לסוכנות הידיעות אי.פי, ממחישים את המאבק של איראן, לשמור על שליטתה על המיליציות העיראקיות, שישה חודשים לאחר ההתנקשות בחיי סולימאני ואבו מהדי אל-מוהנדיס במתקפת מל"ט אמריקאית.

במקביל, איראן שואפת להתמודד עם ההשלכות הכלכליות, של הסנקציות האמריקניות, והתפשטותה של מגפת הקורונה.

בהיעדרם של אישים בעלי השפעה כמו סולימאני והמהנדס, שאיחדו את הפלגים השונים, התגלעו מחלוקות בין מיליציית אלחשד אלשעבי , ה- PMF, למיליציות של הכוחות השיעים העיראקים, והסתלקותם של 2 המפקדים הבכירים, גם שיבש את הדרך למיסוד המיליציות, שאלמוהנדס תכנן בקפידה בברכת סולימאני.

פנאר חדאד, חוקר בעיראק, אמר כי "עם הליכתו של אלמוהנדס, אין ציר  שסביבו ניצבת מדיניות היליציות העיראקיות – ה- PMF."

סולימאני, ששלט במיליציות איראניות ברחבי האזור, נהנה מתדמית אגדית למחצה בקרב הסיעות השיעיות והמיליציות העיראקיות, בזכות אישיותו הכריזמטית ושליטתו בשפה הערבית, מה שהפך את יחסיו של סולימאני עם גורמים עיראקים למצוינים.

לאחר חיסולו פרצו מחלוקות בין הפלגים השיעים, כאשר הם נלחמים על זהות ראש הממשלה העיראקית,כאשר פעמיים לא הגיעו לעמק השווה, לפני שהתפשרו על מוסטפה אל-קאזמי.

קאא'ני גם פחות מכיר את מנהיגי המיליציות העיראקיות, ומדבר איתם באמצעות מתורגמן.

על פי שלושה גורמים רשמיים, קאא'ני אמר למנהיגי המיליציות, במהלך ישיבה בחודש אפריל, כי כעת הם יאלצו להסתמך, על מימון המדינה העיראקית, בגלל המשבר הכלכלי האיראני.

על פי תקציב עיראק ב-2019, ה- PMF (אלחשד אלשעבי)  קיבל מהממשלה שני מיליארד דולר, אך הוא לא חילק אותם באופן שווה למיליציות, וזה גרם לחוסר אימון ולמחלוקות בין המיליציות.

שני גורמים עיראקים המקורבים למיליציות אמרו, כי המיליציות הקטנות הנאמנות לאיראן, מסתמכות על אמצעי הכנסה פורמליים אחדים, ומקבלות תמיכה מאיראן, המוערכות בכ- 3 עד 9 מיליון דולר.

فشل قائد فيلق القدس الجديد في السيطرة على الميليشيات  الإيرانية في العراق

קרדיט : עמרם אלמליח מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה