אסון פיננסי מאיים על עיראק (מדינת כל גנביה)

הממשלה העיראקית החדשה עובדת קשה כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי החמור ביותר שעבר על המדינה מזה שנים לאור מחירי נפט נמוכים, התפרצות ומגיפת הקורונה, שכן עיראק עומדת על סף אסון פיננסי שעלול לדחוק אותה לנקוט צעדי צנע קשים.

לאחר שדיברתי שוב ושוב על האפשרות לניכויים בשכרם של עובדי המדינה, נראה כי בגדאד חזרה  בה מההחלטה הזו ועברה לאופציה חלופית של הטלת מס הכנסה על עובדיה, כך אומר יועץ ראש הממשלה לענייני כספים, מוזהיר מוחמד סאליח.

סאלח אמר לעיתון "אל-סבאח" הרשמי למחצה כי מס זה יוחל על השכר הכולל במקום הנומינלי החל מהחודש הנוכחי, וזה כולל את השכר הנומינלי עם התוספות.

הניכויים ינועו בין 10 ל -15 אחוזים, והם כוללים את כל העובדים שמשכורתם עולה על 500 אלף דינרים עיראקיים (כ -400 דולר).

סאלח הדגיש כי "ההצעות שהוצעו בנוגע לניכוי משכורות בוטלו, אך על המשכורות יוטל  מס הכנסה, למעט  אלו שמשכורותיהם נמוכות מ -500 אלף דינרים."

היועץ הפיננסי של ראש ממשלת עיראק ציין כי דנו בצעד זה, אך טרם הועלה דבר רשמי והוסיף כי הממשלה עובדת קשה כדי לספק את המשכורות לחודש יוני.

עיראק, המדינה השנייה בגודלה המייצרת נפט ב- OPEC, תלויה ביותר מ- 90 אחוז בהכנסות הנפט, שנפלו חמש פעמים בשנה אחת.
עיראק עדיין מסתמכת בטיוטת התקציב שלה לשנת 2020, עליה טרם הצביעה, על מחיר צפוי של הנפט – 56 דולר לחבית, בעוד שמחירי הנפט נמצאים כיום בכ- 40 דולר, ונפלו מתחת ל- 15 דולר לפני מספר שבועות.

المالية النيابية تحذر من "كارثة اقتصادية" مقبلة على العراق

התוצר המקומי הגולמי של עיראק צפוי לרדת השנה ב -9.7 אחוזים, ושיעורי העוני עשויים להיות מוכפלים גם כן, לפי תחזיות הבנק העולמי, מה שהופך את הביצועים השנתיים הנוכחיים לגרועים ביותר מאז הפלתו של סדאם חוסין בשנת 2003.

ההכנסות של עיראק מנפט בחודש אפריל הסתכמו ב -1.4 מיליארד דולר, פחות משליש מהסכום של ארבעה וחצי מיליארד שהמדינה צריכה לחודש כדי לשלם משכורות, פיצויים ועלויות ממשלתיות במגזר הציבורי.

הממשלה משלמת משכורת לארבעה מיליון עובדים, פנסיה לשלושה מיליון וסיוע למיליון אחרים, מה שאומר שאחד מכל חמישה עיראקים מקבל את מה שיכול להיחשב כתשלומי מדינה.

הממשלה שוקלת גם להקפיא את הגיוס והמבצעים הצבאיים, לקצץ בהוצאות צבאיות ולהפסיק את תחזוקת מבני הממשלה בכדי לחסוך יותר כסף.

לשנת 2019 המעקב אחר הממשלה מראה עלייה של 13 אחוז בהוצאות השכר, וקפץ ב-127 אחוז בפנסיות, כך על פי ניתוח הבנק העולמי.

בסוף השנה שעברה הממשלה העסיקה לפחות 500,000 איש במאמץ לפייס מפגינים אנטי-ממשלתיים זועמים המוחים על האבטלה והשחיתות, מה שדחף עוד יותר את הוצאות השכר בכ -25 אחוזים.

מהבנק העולמי אומרים כי אמצעי הצנע "יכולים לעורר יותר אי שקט חברתי, כאשר השירותים הציבוריים כבר נחלשים והאבטלה עולה."

משרות ציבוריות עוברות בירושה מהעידן הקודם בעיראק, שכן בוגרי אוניברסיטאות מועסקים באופן תאורטי במשרד קשור עם סיום לימודיהם. אולם אסטרטגיה זו הכבידה יתר על המידה על המגזר הציבורי שנקלע לשחיתות.

ההטבות הכרוכות בעמדות ממשלתיות פירושן שהן נמכרות בסכומים של מאות אלפי דולרים לפי גודל המשכורת המדוברת, בעוד שבמגזר הפרטי השכר נמוך הרבה יותר.

הערה: חשוב לציין כי גורמים פיננסיים בעולם טוענים כי למעלה ממחצית הכנסות הנפט נגנבות עוד בטרם הן מגיעות לאוצר המדינה. כמו כן איראן מחייבת את אוצר המדינה של עיראק במיליארדי דולרים על שרות אספקת חשמל במחירים מופרסים מה שמביא את כולם להעריך כי איראן פשוט בוזזת את אוצרות עיראק. חד וחלק.

العراق على حافة كارثة مالية والدولة في حالة "إنكار" - مركز بيت ...

 

כתיבת תגובה