פסלי אישים שאינם "פוליטיקלי קורקט" – מוסרים מהמרחב הציבורי

עיריית אנטוורפן שבבלגיה הסירה היום את פסלו של המלך לשעבר לאופולד השני והעבירה אותו למוזיאון, אחרי שבשבוע שעבר הוא הועלה באש על ידי מפגינים נגד הגזענות שהזדהו עם המחאה בארה"ב. בימים האחרונים גם הושחתו פסלים של המלך בבריסל ובגנט.

לאופולד השני, שישב על כס המלוכה בשנים 1865 עד 1909, עמד מאחורי הדיכוי האכזרי של תושבי קונגו בעת שבלגיה שלטה על המושבה האפריקאית, בזז את משאבי הטבע ואוצרותיה ואף הביע מאות גברים, נשים וילדים כדי להציג "גן חיות אנושי" בבלגיה.

כחלק מההתמודדות עם העבר הקשה, החל מסוף 2018 התערוכה המרכזית במוזיאון אפריקה ליד בריסל מציגה מבט ביקורתי על שנות הקולוניאליזם, אולם במקביל נמשכו הקריאות להסיר פסלים המזוהים עם המלך.

הסרת הפסל היום היא האחרונה (בינתיים) ברשימה הולכת ומתארכת של פסלים, אנדרטאות ולוחות זיכרון לדמויות ולאירועים בעלי הקשר גזעני שהוסרו בימים האחרונים בארה"ב ובמדינות נוספות על רקע ההפגנות לאחר הריגתו של ג'ורג' פלויד. המקרים הבולטים עד כה היו הסרת פסלים לדמויות מימי הקונפדרציה במלחמת האזרחים האמריקאית במדינות דרום ארה"ב הפלת פסלו של סוחר העבדים בעיר בריסטול ואפילו השחתת פסלו של וינסטון צ'רצ'יל בלונדון.

עם זאת, לא מדובר במגמה חדשה, אלא בתופעה שהחלה כבר לפני שנים אחדות והאירועים הנוכחיים הציתו מחדש את הדרישה. זו הכתבה שפרסמתי באוקטובר 2017 על ההתנגשות בין ההיסטוריה לבין ה-PC והערכים של המאה ה-21.

Historic England Backs Down on Nelson's Column Demolition... But ...

פסלו של נלסון (לונדון). צילום: רויטרס

קרדיט : חיים איסרוביץ – ערוץ הטלגרם מבט עולמי

כתיבת תגובה