האם זה עומד להיות העימות הגדול הבא בין סין לבין ארה"ב?

העיתון סאות' צ'יינה מורנינג פוסט מצטט גורמי צבא סיניים שחושפים שבייג'ינג נערכת להכריז על מרחב הגנה אווירית מעל האיים במחלוקת בים סין הדרומי, מהלך שצפוי לגרום לחיכוך גדול יותר בין המעצמות ולמתיחות ביחסי סין עם מדינות האזור.

גורם בצבא העממי אמר לעיתון כי מרחב ההגנה (ADIZ), שעדיין לא ברור מתי יוכרז, יכסה את איי ספרטלי, איי פראסל ואיי פרטאס, קבוצות של איים ושוניות שנמצאים במחלוקת בין סין לבין המדינות המקיפות את ים סין הדרומי, ובהן טייוואן, הפיליפינים, וייטנאם ומלזיה.

זו לא תהיה הפעם הראשונה שבה סין מכריזה על מרחב הגנה אווירית, שמאפשר להם לדרוש זיהוי של כל כלי טיס שנכנס לאזור, באזור מחלוקת. בסוף 2013, היא נקטה בצעד דומה בים סין המזרחי, שם יש לה מחלוקת ארוכת שנים עם יפן סביב איי סנקוקו (איי דיאויו, לפי הסינים), אולם יפן וארה"ב הבהירו שאינן מכירות בהכרזה.

לפי הדיווח, התוכניות להכרזה בים סין הדרומי נידונו בשנים 2010 ו-2013, אולם נדחו מאחר שמדובר במרחב גדול יותר שמצריך משאבים גדולים יותר.בשנים האחרונות הקימו הסינים איים מלאכותיים שבחלקם אף נסללו שדות תעופה והוצבו מערכות מכ"ם שמאפשרות את יישום המהלך.

"בייג'ינג היססה להכריז על מרחב הגנה אווירית בים סין הדרומי בשל שיקולים טכניים, פוליטיים ודיפלומטיים", אמר גורם צבאי נוסף. "אבל הבעיה הפרקטית ביותר הייתה שלצבא לא הייתה בעבר יכולת להזניק מטוסי קרב כדי לגרש מטוס זר שחודש לים סין הדרומי, שהוא גדול פי כמה מים סין המזרחי, והעלות לתמוך במרחב ההגנה הייתה עצומה".

דרו תומפסון, עמית מחקר מהאוניברסיטה הלאומית של סינגפור, אמר לעיתון כי הכרזה על מרחב הגנה אווירית עלולה לפגוע ביחסים הטובים שהתגבשו בשנים האחרונות בין סין לבין מדינות האזור על אף המחלוקות סביב האיים. "אם סין תבצע את ההכרזה, המדינות יצטרכו לבחור, לא בין ארה"ב ובין סין, אלא בין היחסים הכלכליים שלהן עם סין ובין הריבונות שלהן", הסביר.

U.S. vs China: A trade war that the world cannot afford to lose ...

קרדיט:ערוץ הטלגרם מבט עולמי

כתיבת תגובה