השוקת השבורה שלפניה עומדות ישראל ומצרים בתחום ייצוא הגז

בשנת 1999 לאחר שהתגלה שדה הגז הימי הראשון מול חופי אשקלון הבינה ישראל כי אפשר ובמרחבי הים שבתחומה נמצאים עוד הרבה מרבצי גז ונפט עשירים מה שעודד גם חברות זרות לבוא ולהשקיע בקידוחים ניסיוניים במטרה לגלות עוד שדות מניבים.

ההצלחה האירה פנים וחברות שהשקיעו כסף רב בחיפושי נפט וגז אכן גילוי מרבצי ענק שמספיק לא רק לצריכתה הפנימית אלא מאפשרת לה גם לייצא למדינות השכנות ולמדינות אירופה.

הגז הישראלי ותולדות היבלעותו במלתעות ההון-שלטון-ביטחון | לא למות טיפש

בישראל חגגו על  מאות מיליארדי השקלים האמורים להיכנס לאוצר המדינה כתמלוגים על הפקת מרבצי הגז הטבעיים.

החגיגות בישראל לא נעלמו מעיני שכנינו שמיהרו אף הם להזמין חברות רב לאומיות לחפש נפט וגז גם בתחומיהן .

ואכן גם בשטחה הימי של מצרים התגלו שדות גז שופעים.

גם לבנון התקנאה בהצלחת השכנים והזמינה חברות צרפתיות לחפש נפט בשטחה הימי אלא ששם התוצאות היו מאכזבות מאוד כי לא נמצא כל מרבץ של נפט או גז במעמקי הים.

האם הגז הטבעי בים התיכון יצית את מלחמת לבנון השלישית? - המכון ...

אך כל החלומות של ישראל ומצרים לייצא את הגז שלה לאירופה עלו בתקופה האחרונה על שרטון .

נראה כי תכניות הייצוא של ה- LNG (גז שהופק ונדחס למצב נוזלי כדי לאפשר הובלתו למדינות העולם) יושעו למשך זמן רב בגלל המחירים הנמוכים הנוכחיים בשווקי העולם ובעיקר עקב צריכה נמוכה בעולם עקב ירידה חדה בפעילות הכלכלית שהושפעה ממגפה וירוס הקורונה ההולך ומתפשט בעולם וגרם עד כה לכמעט 400 אלף מתים . נראה גם עוד כי מצרים איבדה את האטרקטיביות שלה  בעיני חברות האנרגיה הזרות בגלל מחירי שוק נמוכים  וביקוש מקומי חלש.

ההערכה היא כי עם התפשטות מגיפת קורונה נראה כי ישראל תשתמש כעת בגז המופק בימה כדי לענות על צרכיה הפנימיים, ולייצא אותו לירדן ומצרים. לייצא את הגז למדינות אירופה  נראה כי הרעיון נדחה לעתיד הרחוק .

מצרים לעומתה, שכבר החלה במסעות רכש של נשק על חשבון מוצרי אנרגיה שהיו אמורים להיות מופקים מאדמתה , והחלה גם בפרוייקטים  ענקיים של תשתית תאלץ לחשב מסלול מחדש ולתאם את המשכם לסך ההכנסות הצפויות לאור המצב החדש בעולם.

Missing out on LNG market Iran needs to take action - Modern Diplomacy

 

כתיבת תגובה