מפלים סעודים וטילים אירנים

מפלים

כשאנחנו חושבים על ערב הסעודית, אנחנו חושבים על נפט, מדבריות, דיונות ובשנים האחרונות גם על המלחמה בתימן נגד המיליציות של השבטים החותים, הנתמכים ע"י איראן, והמאבק מול המסע האיראני ליצוא המהפכה האסלאמית.

אנחנו לא תמיד נחשוב על ערב הסעודית במונחים של הרים גבוהים ומפלי מים זורמים.

כשסיפרתי לקוראים בקבוצת הדיון, על העיר טאיף, עיר הררית במחוז מכה, בערב הסעודית שהופכת בתקופת הקיץ לעיר הבירה הבלתי רשמית של הממלכה, ובה אתרי נופש רבים, המשרתים גם את תושבי הממלכה בתיירות הנופש בקיץ, וגם את תיירות העלייה לרגל, כפי שהוזכר במאמר על העלייה לרגל,

זו הייתה רק נגיעה על קצה המזלג בתיירות הפנים של הסעודים המנסים לברוח מחום הקיץ, למקומות הקרירים.

מי שמביט במפת חצי האי ערב, רואה את האזורים ההרריים של עומאן ושל תימן, ורבים מתייחסים לממלכה הסעודית כמדבר דיונות צחיחות, למרות שרואים את שרשרת רכסי ההרים שבחיג’אז, לאורך חופי הים האדום, המתנשאים לגובה של עד מעל 2,000 מטר ברכסי ההרים שבצפון הממלכה, ומעל 3,000 מטר ברכסי ההרים שבדרום הממלכה, בגבול תימן, ובנוסף רואים את ההרים ברמת נאג’ד, המגיעים לגובה של מעל 1,200 מטר.

היום נדבר על אזור הרי עסיר (جبال عسير) ובמיוחד על הפארק הלאומי עסיר והאזור של בירת מחוז עסיר, העיר אבהא (أَبْهَا‎), שעל על פי מסורת שבטי האזור, הייתה העיר שממנה שלחה מלכת שבא מתנות לשלמה המלך, המרכזים באזור אחד מספר פרקים שונים ואטרקציות תיירותיות, פארק עסיר כולל שטח של כ 1,600 קמ"ר, 67 אתרי קמפינג, ו 45 אתרי פיקניק, הפזורים באתרים רבים. (אני ממליץ לכם למצוא מקומות נוספים באזור, כדוגמת הכפר ההיסטורי ריג’אל עלמה (Rijal Alma) הנמצא 20 ק"מ בקו אווירי מערבית לאבהא)

פיתוח התיירות באזור החל כבר בסוף שנות השמונים של המאה הקודמת, וקיבל קידום משמעותי בשנת 1990 שבה הותקן רכבל (אחד מכמה באזור) המאפשר לתיירים להגיע לעיר הקטנה שבשמיים, אל בתי חאבלה (الحبلة) שעד לרכבל ניתן היה להגיע רק עם סולמות חבלים, אשר נתנו לישוב את שמו.

מעבר למצוקים המרהיבים ולקניונים התלולים, לנחלים הזורמים ומפי המים השופעים, מעבר לעצי המחט, כולל ארזים ועצים ייחודיים לאזור, נמצא גם מערכת אקולוגית שוקקת חיים, עם מעל שלוש מאות זני ציפורים, וגם משפחות בבונים הרריים, אבל מה שלא פחות מעניין זה לא ההר הירוק שקיבל את שמו כי הוא… ירוק, וגם זה לא ההר השחור שאנשי השבטים המקומיים אומרים ששמו ניתן לו בגלל צבע הסלעים הכהה, או בסיפור אחר בגלל העצים הכהים הרבים הצומחים עליו, או דווקא בגלל העננים השחורים שבראש ההר, שאלה לאיזה סיפור מקשיבים ואצל איזה שבט מתארחים לכוס תה חם ומתוק…

הזכרתי את חאבלה, בגלל סיפור היווסדה וסיפור נטישתה.

המסורת של תושבי חאבלה שכיום גרים בכפר בקרבת המצוק שעליו התגוררו שנים רבות, אומרת שאבותיהם ברחו מרדיפות השלטון העות’מאני, כי סרבו להיכנע לתכתיבי הטורקים, ולכן מצאו מקום רחוק ובלתי נגיש להקים בו את בתיהם, ואכן המקום באמצע ההרים הגבוהים על מצוק תלול, היה נגיש כאמור רק עם סולמות חבלים וחבל ארוך על גלגלת שימש להעלאת משאות.

גם לסיפור על המעבר לכפר החדש, כמו כל דבר בשכונה שלנו, יש יותר מסיפור אחד.

האחד מספר כי היות וכבר לא נרדפו ע"י הטורקים, החליטו לרדת למקום נגיש יותר, והסיפור שני אומר שבזמן שהממשלה החליטה להפוך את המקום לאתר תיירות ולהנגישו באמצעות רכבל, רק אז פונו אנשי המקום, שלא כל כך הסכימו לעבור בשקט ולכן גם היה צורך להשתמש בכוחות משמר הגבול הסעודי.

כאמור כיום הם בכפר חדש ולא צריכים לפחד משאיפות הסולטאן לחידוש האימפריה.

מה נכון ומה אגדה? תוכלו לשאול את אנשי המקום, כשתגיעו ביום מן הימים לטייל באזור.

אם כבר הזכרנו את שבטי האזור, אותם ניתן לפגוש בחלק מאתרי התיירות של הרי עסיר, להם יש את סיפורי הפולקלור והשירים הייחודיים להם וכן מנהג לגברים בחלק משבטי ההרים לענוד ולשזור פרחים בשערם, חלק מתרבות השבטים ניתן לראות בהופעות לתיירים, במוזיאונים ובקבלת פני תיירים בחלק מאתרי הנופש בזרי פרחים, המחולקים ע"י ילדות בנות המקום.

טילים

אז מה הקשר בין פארקים לאומיים, ונופשי תיירות פנים סעודית ותיירות חוץ המגיעים בטיסה לנמל התעופה האזורי אבהא (קוד IATA: AHB), שהחל לפעול ב 1977, לדברים עליהם דיברנו במאמרים ופוסטים בחודשיים האחרונים? ואיך כל זה קשור לנושאים אזוריים? ומדוע הזכרתי את הזמן הקרוב?

התשובה לצערי פשוטה, הנה מגיע הקיץ ואיתו עונת התיירות המביאה את הנופשים אל הפארק הלאומי עסיר, ולאתרי הנופש הרבים באזור, ועם הקיץ צפוי גם להתחדש ירי הטילים ע"י החותים מתימן עושי דברה של איראן, אל האזור שהוזכר, במיוחד לאחר שנה גשומה שהביאה לזרימה משמעותית בנחלים והמפלים.

כסנונית ראשונה לעונת התיירות הקודמת, בשנה שעברה ב 12 ליוני 2019, שיגרו החותים טיל שיוט איראני ופגעו בטרמינל הנוסעים בנמל התעופה, ופצעו 26 אזרחים.

ב 22 ליוני יורט מל"ט חוטי בדרכו לשדה התעופה, ב 23 ביוני פגע טיל בשדה התעופה, אזרח אחד נהרג (איכשהו דווקא אזרח סורי נהרג) ו 21 נפצעו, וכך גם ב 2 ביולי ונפצעו 9 אזרחים (אחד מהם הודי), טילים נוספים שוגרו גם ב 9 לאוגוסט וב 28 לאוגוסט.

כזכור בשנים האחרונות מתחוללת מלחמה בין הקואליציה בהובלת ערב הסעודית כנגד החותים הנתמכים באיראן המספקת להם אמל"ח וטכנולוגיה לייצור אמל"ח בתימן, כולל מגוון טילים ומל"טים.

בשנים האחרונות החותים שמו להם למטרה לנסות לפגוע בנמלי התעופה ובערים סעודיות, לא רק בבסיסי צבא ,כמו בסיס ח’מיס מושייט הנמצא מזרחית לאבהא, או כמובן בבירה ריאד, אבל גם בעיר הקדושה מכה…

היום לא אזכיר את ירי הטילים, טילי השיוט והמל"טים של החות'ים לערים אחרות ושדות תעופה אחרים, תוכלו למצוא מידע רב ברשת.

איראן באמצעות החותים מנסים לפגוע בערב הסעודית בכל דרך שהם יכולים, בבסיסי צבא, בתעשיית הנפט, וגם באזרחים ובתעשיית התיירות, במיוחד אם אפשר לשים מקלות בגלגלי תוכניות הפיתוח של ערב הסעודית, בנושאי פיתוח השכלה גבוהה ותיירות, כפי שהוזכר בחלק השני במאמר שדן בשינויים בממלכה, אחד הסעיפים המרכזיים בתוכנית 2030 של יורש העצר, הנסיך מוחמד בן סלמאן, הוא הגדלת התיירות הנכנסת למאה מיליון תיירים בשנה, ואחד האזורים המיועדים למשוך תיירים, זה הרי עסיר על שלל הפארקים והאטרקציות באזור.

איך אפשר לנסות למשוך תיירים זרים, הן מתיירות העלייה לרגל והן תיירים מהעולם הלא אסלאמי, כאשר שדה התעופה המשמש את האזור ואתרי התיירות, או אוניברסיטת המלך חאלד באבהא הנמצאת בשלב הפיתוח האחרון בתוכנית של עשור בעלות של כ 3.5 מילארד דולר, מטווחים בטילים תימנים / איראניים?

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון

כתיבת תגובה